Är alla magnesiumpreparat bra?

Där kan jag klockrent svara NEJ. Tyvärr.

Olika magnesiumprodukter är bra för olika saker och vissa inte för nåt 😉 De olika magnesiumsalterna till exempel beter sig på helt olika sätt i kroppen.

Bristsymptom:
Kramp (även ofta del av ”Restless leggs”)
Sämre blodsockerreglering (gör att magnesiumtillskott är bra för diabetiker)
Förstoppning (då fungerar den billigare magnesiumoxiden)
Högt blodtryck
Ökning av smärta vid fibromyalgi
Trötthet och håglöshet
Sämre immunförsvar
Sämre näringsupptag
Sämre kalciuminlagring i skelettet
Migrän

Och en hel del saker till…

Men det kan också vara andra mineraler som skapar dessa bristsymtom.

Bra att veta:
– Många har marginella brister… man tror att ca 30% av alla Svenskar har brist.
– B6 förbättrar upptaget av magnesium i kosten. (B6 hittar du i nötter, kött, kyckling och fisk)
– Kalciumtillskott hämmar upptaget av magnesium.
– Magnesium är ett av de första ämnena du får brist på vid stress.
– Magnesium behövs för att insulinet ska fungera optimalt – bra tillskott vid diabetes typ 2. Del av regleringen av blodsockerbalansen. Och viktig för de enzymer som påverkar kolhydratomsättningen.
–  Blodet har alltid rätt nivå magnesium så därför kan du inte kolla brist med blodprov.
– Reglerar blodtrycket och kan sänka högt blodtryck. (Alltså inte bara kalium)
– Används för mer än 325 enzymers reaktioner.
– Det är ett lugnande medel och motverkar stress. Bidrar även till god nattsömn. Samt motarbetar kronisk trötthet tillsammans med kalium.
– Kramplösande
– Minskar inflammation i kroppen.
– Minskar risken för blodproppar.
– Bidrar till omvandling av D
– Viktig för magens funktion då Mg är en del i bildandet av saltsyra (HCl).
– Minskar njurstensbildning
– Bidrar till minskat upptag och ökad utsöndring av kemikalier och tungmetaller. (Tillsammans med selen)
– Magnesium är en antioxidant
– Fungerar även som en naturlig antihistamin.

De flesta med ADHD vinner på att äta extra magnesium. Brist ökar hyperaktiviteten samt kan skapa depression. (Kan ha att göra med att magnesium är mycket likt litsium…)

Kaffe och träning kan ge magnesiumbrist. (Men ta inte bort kaffe och träning för det. Lägg till nötter, supersalt eller magnesium istället.)

Forskningen:
Forskningen visar att magnesium inte fungerar mot kramp. Jag måste då tillägga, med förundran, att de använde magnesiumoxid i denna forskning. Är det inte otroligt? De väljer en magnesium som inte kommer in i kroppen och därför inte kan göra sitt jobb och sen drar de en slutsats från detta. på fullt allvar. En seriös studie, dyr, korrekt efter konstens alla regler. men med fel magnesium.

Som jag brukar säga, med forskning kan du bevisa precis vad du vill.

Naturligt tillskott:
Annas supersalt
Mandel (100 gram innehåller 93% av RDI)
Cashewnötter (100 gram innehåller 87% av RDI)
Pumpakärnor (100 gran innehåller 144 % av RDI)
Nypon (100 gram innehåller 80% av RDI, men även en betydande del kolhydrater.)

Annas Supersalt:
Nej, jag säljer inga produkter. Detta är något du blandar till själv. Ett smart ”tillskott” som fungerar.

1/3 Havssalt
Ex http://www.vitaminer.nu/sott-salt/celtic-salt/celtic-havssalt eller http://sem.e0.se/ebutiken/ovriga-matvaror/havssalt-grovt-danival-1-kg/

1/3 Himalayasalt
1/3 Örtsalt med kelp
Ex. http://www.avogel.se/se/produkter/livsmedel/herbamare-original.php

Blanda.

Här får du i dig en massa mineraler på naturligt sätt. Salta som vanligt och använd detta som ditt vardagssalt.

Vid huvudvärk:
Ta 1 tsk och skölj ner med vatten.

Jag rekommenderar även varmt att tillsätta magnesium från utsidan så slipper du påverka mage- och tarm i fall de säger ifrån, eller om du behöver mer magnesium än du klarar av att äta. Då kan du komplettera med lotion eller olja. Genom huden verkar magnesiumklorid fungera mycket bra och tillsammans med; metylsulfonylmetan (MSM)  så ger det ännu bättre effekt.

http://www.femalebalanceshop.com/magnesiumterapi

Vi äter inte ren magnesium utan någon form av magnesiumkombination. Vissa fungerar, andra gör inte. Låt oss gå igen de vanligaste formerna av magnesium:

Magnesiumsulfat:
Är en form av salt
E 518 (konsistensgivare) men det numret finns inte mer eftersom det inte finns med på EU:s lista.

Används vid magnesiumbrist hos människan. Vanligt symtom vid magnesiumbrist som dämpas av magnesiumsulfat är kramp.

Bra om du hittar i ditt tillskott…

Magnesiumoxid:
E 530
Mycket dålig biotillgänglighet. Köp inga märken med detta i, förutom som propplösare vid förstoppning!
(kroppen tar upp väldigt lite av magnesiumet)

Används i mediciner för att neutralisera magsyran.
Kan medföra mild diarré. (Bra vid förstoppningar)

Används ofta som vitt pigment då det inte är lika giftigt som blyvitt eller zinkvitt.

OBS! Biverkningar vid intag i tillräckliga mängder för att uppnå laxerande effekt kan vara illamående och kramp

Billigt! Finns därför tyvärr ofta i tillskott….

Magnesiumhydroxid:
Är ett salt.
E 528

Används till justering av mineralinnehåll.  Emgesan, ett magnesium du kan få på recept går direkt till njuren och ut med urinen. Används för att förhindra njurstensbildning.  Magnesiumhydroxid höjer inte magnesium-halten i blodet.

Användes förr mot sura uppstötningar men detta har nu minskat då den blockerar viss del av upptaget av folsyra och järn.

Dålig biotillgänglighet. Köp inga märken med detta i om du vill att magnesiumet ska hamna i din kropp och dina muskler!

Magnesiumkarbonat:
E 504 (surhetsreglerande, klumpförebyggande)
(E 504 = Magnesiumhydroxikarbonat)

Används för att torka ut händerna vid sporter där handsvett skapar problem, ex vid klättring. Kallas ofta ”krita”

Används även som medicin för att neutralisera magsyra.

Sämre biotillgänglighet. Köp inga märken med detta i!

Magnesiumaspartat:
Bra biotillgänglighet (kroppen tar enkelt upp magnesiumet)

Magnesiumaspartat ar mineralet magnesium bundet till aminosyran asparaginsyra vilket gör det mer lättupptaget för kroppen.

Verkar vara en vanlig form i magnesiumpreparat. MEN del av aspartam. Påverkar hjärnan. Köp inga märken med detta i om du ogillar aspartam!

Magnesiumcitrat:
Bra biotillgänglighet (kroppen tar enkelt upp magnesiumet)

Används för att förhindra njursten.
Används som laxermedel för att tömma tarmen innan operation.
Används ofta som komplement i magnesiumpiller. (vet tyvärr ej anledningen)

Citratet är uppiggande så detta är ett sämre val för er som tar magnesium för avslappning och bättre sömn.

Är ett bra val…. MEN citatet är från svartmögel. Köp inga märken med detta i om du vill undvika E330 från svartmögel, Aspergillus niger!

Magnesiumlaktat:
E 329 (surhetsreglerade medel)
Bra biotillgänglighet (kroppen tar enkelt upp magnesiumet)

Magnesiumsalt av mjölksyra.
Ska vara ett bra val…

Magnesiumfosfat:
Används som laxermedel och vid sura uppstötningar

Sägs lindra kramp. Svårt att hitta neutral information, verkar komma från produktreklam.

Magnesiumglycinat
Bra biotillgänglighet – sägs att den tas upp fem gånger lättare i kroppen än magnesiumoxid. Har god effekt vid kram då den lätt nå ut till muskelcellerna.
Rekommenderas vid kronisk trötthet samt vid fibromyalgi.

Bundet till en amonisyra – glycin, som i sin tur är lugnande.

Snäll mot tarmen. Det gör att mänga tål större doser utan påverkan på tarmen.

Verkar vara ett mycket bra val!

Magnesiummalat
Sägs vara extra bra vid träning då den har fördelar vid energiproduktionen.
Kan vara bra vid fibromyalgi men samtidigt är biotillgängligheten bara mellanbra.

Men, ett bra val.

Magnesiumtaurat:
Bör vara ett bra val av magnesium vid hjärt- och kärlproblem. Sägs ha god effekt vid arytmi (tillsammans med omega 3)

Magnesium + taurin.

Bra biotillgänglighet.

Magnesiumsuccinat
Ett magnesiumsalt.

Avrådes från:
Magnesiumsulfat, salt av svavelsyra (epsomsalt är ok i badet.)
Magnesiumglutamat *
Magnesiumaspartat * (dock bra biotillgänglighet)

* en del av aspartam

Sämre val:
Magnesiumoxid
Magnesiumhydroxid
Magnesiumkarbonat
Magnesiumpalmitat
Magnesiumklorid som tillskott (Dock mycket bra vid hudsjukdomar såsom psoriasis samt för användning genom huden.)
Magnesiumsulfat
Magnesiumglukonat (många försiktighetsåtgärder och biverkningar relaterade till allergier)

Sammanfattning:
Sicken hopplös kunskapsdjungel. Bästa rekommendationen jag har är att ät 1 dl (43 gram) mandel VAR dag . Rätt sort Mg och gott. Är du nötallergiker så finns pumpakärnor som alternativ.

Förtydligande: Då både nötter och pumpakärnor  innehåller omega 6 så bör din dagliga kost innehålla fet fisk eller omega 3 som tillskott.

Tillskott:

Ja, vad rekommenderar jag. Jag ger nog upp. Vill du äta tillskott så titta gärna här ovan och skapa dig en egen uppfattning.  Men visst verkar magnesiumolja med MSM samt magnesiumglycinat, magnesiumsulfat, magnesiumlaktat & magnesiummalat vara bästa valen. Även magnesiumsuccinat ska vara bra men jag hittar knappt något om det.

Jag vet också att oxid, hydroxid och karbonat ska undvikas på grund av dåligbiotillgänglighet.

Speciellt hydroxid då den blockerar upptag av folsyra och järn. Titta nu på ditt tillskott, vill du äta det? Hoppas att du valt en ok form, annars – byt!

Eller byt tll naturliga nötter, pumpakärnor eller supersaltet!


PS! Här finns alla som är godkända i Sverige (i fall du vill leta vidare själv):

  • Magnesiumacetat
  • Magnesium-L-askorbat
  • Magnesiumbisglycinat
  • Magnesiumkarbonat
  • Magnesiumklorid
  • Magnesiumsalter av citronsyra
  • Magnesiumglukonat
  • Magnesiumglycerolfosfat
  • Magnesiumsalter av ortofosforsyra
  • Magnesiumlaktat
  • Magnesium-L-lysinat
  • Magnesiumhydroxid
  • Magnesiummalat
  • Magnesiumoxid
  • Magnesium-L-pidolat
  • Magnesiumkaliumcitrat
  • Magnesiumpyruvat
  • Magnesiumsuccinat
  • Magnesiumsulfat
  • Magnesiumtaurat
  • Magnesiumacetyltaurat.Värt att läsa:
    http://www.ortomolekylar.se/wp-content/uploads/2012/11/Eliasson12Magnesium2000V.pdf

Mer kunskap från Darina Mattsson i FB-gruppen ”Magnesium och hälsa för alla”.

Ett inlägg om hur mycket elementärt magnesium olika magnesiumformer/sorter innehåller, hur tillverkare skriver på sina burkar och biotillgänglighet för de olika formerna.

Magnesium är egentligen en metall, som måste bindas till något annat för att göras tillgängligt för kroppen (med undantag för jonisk eller kolloidalt magnesium). Mer info om de flesta sorterna magnesium har vi tagit upp i filen Magnesiumformer.

Eftersom varje magnesiumsort är en förening, så är bara en del av denna förening rent – elementärt – magnesium. Resten är något annat, beroende på magnesiumform. T ex, magnesiummalat – innehåller magnesium + äppelsyra (malat = malic acid = äppelsyra) och magnesiumet i magnesiummalaten är ca 15%.

Olika tillverkare är olika duktiga på att skriva tydligt hur mycket -rent- magnesium deras piller egentligen ger. Det är ganska ointressant att veta hur mycket av hela föreningen det finns i varje piller har – det är rena magnesiumet som är viktigt – det är det man räknar. T ex kan det stå ”500mg magnesiumcitrat, var av 180mg magnesium” – det är då 180mg magnesium man får i sig, inte 500mg. 

Olika magnesiumsorter kan också skilja enormt i biotillgänglighet. Detta betyder hur mycket av rena magnesiumet kan kroppen faktiskt komma åt, eller att vissa magnesiumformer tas upp mycket bättre än andra. Det är väldigt viktigt hitta en bra form, med hög biotillgänglighet – för att säkra att något går in i kroppen. 
Ett exempel. Magnesiumoxid ger mest magnesium av alla former (60%). Per 500mg tablett (500mg magnesiumoxid dvs) ger den 300mg rent magnesium. Biotillgängligheten av magnesiumoxiden beror dock strikt på magsyrans nivåer, och kan vara så låg som 4% (och så hög som 60%). Så, om man hamnar på 4%, så betyder det, att man har chans att ta upp endast 12mg av dessa 300mg magnesium. 

Mycket bättre om man hamnar närmare 60%, då får man ca 180mg, men det är rätt sällan att det händer, oftast ligger den mellan 4 och 10%. 

Oxiden är också rätt laxerande, och det är ibland omöjligt att ta mer än ett sånt piller. Och laxerande effekten gör att man förlorar en hel del magnesium + annan näring.

Jämför vi nu med t ex magnesiumglycinat, -malat eller någon annan form där magnesium binds till något organiskt. Dessa brukar ge runt 15% magnesium. Dvs en 500mg piller ger runt 75mg rent elementärt magnesium. Dessa har oftast biotillgänglighet närmare 90%, dvs man kan ta upp ca 67mg magnesium av en sån tablett.

Så – ett piller som ger 300mg rent magnesium – men man tar upp bara 12, och är laxernade – och ett piller som ger 75mg magnesium, men man tar upp 67, och stör inte magen.

Obs – Gör inte denna jämförelse för att prata dåligt om oxid, oxid i sig är en underbar form speciellt om man har magsyran som krävs för att ta up magnesiumet från den. Men det är bra att kombinera den med en säkrare (mer biotillgänglig) form, för att vara på säkra sidan, om man nu inte har råd att testa sig typ en gång per år och kolla läget. Ville främst påpeka hur viktigt det är att veta hur många miligram rent magnesium era piller ger – och vilken form de är. För det kan skilja så mycket, eller kan vara otydligt skrivet så man lurar sig.

Några exempel, ca %, ej exakt.

Icke-organiska former:
Magnesiumsulfat ger 20% magnesium. Kraftigt laxerande. 
Magnesiumklorid ger 25% magnesium. Laxerande oralt.
Magnesiumsulfat och magnesiumklorid löses upp nästan fullt i vatten – då blir deras biotillgänglighet riktigt hög. Men, som sagt, både är laxerande oralt. Underbara att använda som amgnesiumolja dock 🙂 
Magnesiumoxid ger 60% magnesium. Biotillgänglighet 4 till 60%, oftast 10. Laxerande. 
Magnesiumkarbonat ger 30%. Biotillgänglighet ca 30%, laxernade, upptag beroende på magsyranivåer.

Organiska former:
Magnesiumcitrat ger 16%, biotillgänglighet 90%, laxerande. 
Magnesiumlaktat ger 12%, biotillgänglighet 99%. 
Magnesiummalat ger 15%, kan vara laxerande.
Magnesiumglycinat ger 18%, biotillgänglighet 80%, inte laxerande. 
Magnesiumtaurat ger 9%, inte laxerande.

138 reaktioner till “Är alla magnesiumpreparat bra?”

  1. Hej,
    Jag äter Kalcipos D mot benskörhet. Sen 9 månader äter jag LCHF-kost. Jag har nu förstått att jag behöver ta ett tillskott av magnesium både p g a av LCHF och att jag äter Kalcium. Jag frågade min husläkare om behov av magnesium ihop med Kalcium men läkaren verkade inte känna till något om detta behov. Jag bad ändå om ett recept på Magnesium och fick Magnesium Recip. Är Magnesium Recip en bra sorts magnesium ihop med Kalcium eller rekommenderar du någon annan sort och i så fall vilken?

    Med vänlig hälsning
    Ann-Charlott Gustafsson

  2. Jag saknar en recension om magnesiumaskorbat i listan ovan. Det är ju som bekant en storsäljare i svensk hälsokost fast säljs då som c-vitamin. Är det en bra källa till magnesium så slår man två flugor i en smäll.

    Tack för en informativ redogörelse!

  3. Hej!

    Jag önskar hjälp med att hitta rätt magnesium till min 3 årige som. Han sover riktigt dåligt (vi utesluter redan viss mat osv) och är väldigt förstoppad vilket han äter movicol för . I kosten erbjuder vi magnesiumrik mat men jag söker nu efter ett så rent tillskott som möjligt som skulle kunna fungera för dessa två.

    Jag passar även på att fråga efter ett magnesiumtillskott för mig. Som är ständigt trött och en rätt orolig själ. Innehåller all magnesiumcitrat alltså svartmögel?

    Önskar verkligen hjälp att hitta rätt i djungeln. stort tack på förhand.

      1. Till oss båda? Finns det i kapselform? Skulle behöva kunna öppna för att ge min son med yoghurt eller liknande nämligen.

        Tack snälla för ditt svar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *