När jag ska föreläsa på skolor om barn med särskilda behov får jag oftast munkavel gällande kosten. Jag får helt enkelt inte prata mat. Jag trodde att många skolor hade barn med koncentrationsproblem. Trodde att alla ville öka barnens IQ. Trodde att många ville få en lugnare skolgård och en lugnare lektionsmiljö.

Men jag har kanske fel.

Jag blir personligen både besviken och lite upprörd. Antingen bryr man sig inte. Eller så tror man inte att maten har någon betydelse. Eller… Jag vet faktiskt inte. Hoppas att de inte tror att barnens koncentration är påverkningsbar från skolans personal. Koncentration sitter i hjärnan. Lärarnas uppgift är att fånga upp så mycket av den befintliga koncentrationen som möjligt.

Allt i vår kropp är byggt av det vi äter, klart att det påverkar. Hormonerna som vi blir glada av, som vi blir arga av mm, är byggda av proteiner. Vår hjärna som kontrollerar humör, koncentration och förmåga byggs av fett och proteiner. Vi kan välja byggstenar som fungerar eller byggstenar som bara nästan fungerar.

Har du ett energibarn behöver du vara lite mer noga i ditt val av mat. Dessa barn kräver lite mer. Men med kunskap är det faktiskt inte så svårt att skapa bästa möjliga förutsättningar. Naturligtvis så försvinner inte problemen, men de blir så små som de bara kan. Med fel mat kan du öka problemen. Faktiskt till och med SKAPA dem.

Det finns studier som visar att Omega 3 är bättre än Ritalin.

Det finns färgämnen som skapar ADHD liknande symptom. Och dessa ÖKAR problemen för de som redan har ADHD.

Det är visat att för mycket omega 6 i förhållande till omega 3, minskar din intelligensförmåga, ökar våldet och minskar koncentrationen.

Barn med ADHD tar hand om socker och kolhydrater i en annan hastighet än vad de som inte har ADHD. (Av denna anledning är energibarn ofta kolhydratomaner. Älskar skräpmat och socker. Och mår inte alls bra av det)

Vem vill äta skolmaten? Och om nu våra stackars barn tvingas äta denna omega 6-fulla, kolhydratturbomaten så bör vi i alla fall skapa vettig mat hemma. Så vi kan kompensera upp katastrofen så mycket som möjligt.

Det går att påverka mycket, men det sker genom kunskap och eget ansvar. Jag kommer envist fortsätta. Hoppas att fler får kunskapen att ge sina barn bästa möjliga förutsättning. Hoppas fler ser möjligheten att ge sina barn rätt byggstenar att bygga koncentration, IQ och friskhet av. Hoppas att fler förstår att de KAN påverka själva.

Jodå, jag ÄR lärare och har arbetat i skolans värld. Jodå, jag jobbade då i stort sett bara med gänget energibarn. Nej, jag åt inte i skolmatsalen. *ler sorgligt* Men jag försökte att samla upp energibarnen efter skollunchen. En inte allt för enkel uppgift.