Vad står L.C.H.F för?

Löjligt Cluddigt Hyper Fanatiskt?
Laddat Constigt Helt Fel?
Lätt Canon Hälosamt Fantastiskt?
eller
Luddigt Cnäppt Hotfullt Fånigt?

Ler lite. Ja, ibland kan man undra. När bokstäverna dyker upp blir vissa lyriska och andra oehört ipprörda

Ordet LCHF är ett ganska så nytt ord men kunskapen bakom är gammal och trygg. LCHF är naturlig kost, den kost som mormor och farmor åt när det var små barn. Den kosten de mådde oerhört bra på.

”Ja men man rörde sig mer då och de åt visst mackor och potatis”

Det stämmer alldeles perfekt. Vilken mat rör man sig på? Om du ska ladda inför ett lopp, hur väljer du att ladda? Ja, med kolhydrater. Så med deras stora rörelsevardag så var potatisen och smörgåsen inget problem.

Sen fanns det några skillnader till. De åt betydligt mycket mindre mjölprodukter per person och år än vad vi gör idag samt att smörgåsen var  gjord på surdeg och inte på jäst. För kroppen är detta stor skillnad.

LC betyder Low Carb, alltså lite kolhydrater. Vi ska inte äta mer kolhydrater än kroppens behov. Ska vi vara riktigt strikta i kunskapen så är kroppens behov av kolhydrater faktiskt noll gram. Kroppen behöver inte äta en enda kolhydrat för att överleva.

I min värld blir det dock ofta en feltanke för många översätter detta som att vi inte behöver äta produkter med kolhydrater i. Många av våra naturliga produkter som innehåller kolhydrater innehåller nämligen så mycket annat som kroppen både behöver och som ökar hälsan. Vi får inte skapa en kolhydratskräck, vi ska i stället hitta vår kropps balans av kolhydrater för att må sitt absoluta bästa.

Var finns kolhydraterna som vi ska välja bort? Vi ska välja bort alla sädesslag då de också innehåller både gluten och fytinsyra. Det betyder att alla smörgåsar, all pasta, alla pannkakor och alla kex och kakor försvinner.

Vi väljer även bort bönor och linser samt potatis eftersom dessa inte tillhör människans naturliga kost. Blir du sjuk av en kokt potatis då och då? Nej, inte det minsta. Om du väljer att då och då äta potatis så välj gärna mandelpotatis eftersom den är en av de långsammare sorterna gällande att omvandlas till blodsocker i kroppen.

Naturligtvis väljer vi även bort godis, läsk och chips.

Men behöver vi inte gröt och potatis för att få i oss alla näringsämnen? Nej, det är det som är så bra när du väljer naturlig kost.  Det du väljer bort skapar inga brister eftersom det inte är något som kroppen behöver. Allt som faktiskt är bra med gröt och potatis hittar du i andra mycket bättre val.

Vilka produkter med kolhydrater väljer vi att ha kvar? Ja, det beror lite på vad du har för önskan med kosten. Är det för att gå ner i vikt du väljer LCHF så är lite nötter, grönsaker som växer ovan jord och lite gräddsås bra val. Äter du LCHF för hälsans skull och tränar så är det många som lägger till mer mer nötter, rotfrukter och bär.

HF står för High Fat, alltså mycket fett. ”Du kan äta hur mycket fett som helst” Jag skriver denna rad med ett leende på läpparna. Den mer korrekta meningen skulle vara; du kan äta så mycket fett du vill. Många som hör att man kan äta hur mycket fett som helst ser en tallrik framför sig som dryper av fett, näst intill lite osmakligt. Men så ser inte tallriken ut. Det är inte så mycket fett du vill äta. Av fett blir du mätt så du kommer inte att kunna äta speciellt mycket.

Ta en bytta med vispad osötat grädde och sleva i dig. Hur mycket kan du äta? Ja, du blir mätt och nöjd ganska så fort. Överäter du för att du slevar för snabbt kommer du till och med bli illamående. Illamåendet är inte för att det var för fett utan för att då åt förbi din mättnad. Kroppen signalerar att du bör äta mindre. I början av LCHF är det många som äter lite för fort, de är vana att fylla magen med mat. Det gamla ätmönstret är att när byxan stramar så är du mätt. Detta gör att många upplever sig lätt illamående och hävdar att de inte alls mår bra av LCHF.

Nu ska du lita på dina mättnadshormoner och det tar hjärnan ett litet tag att förstå mättnad i tid.

Det finns två knep för att komma tillrätta med detta. Antingen äter du långsammare eller om det är svårt så lägger du upp en lite mindre portion och lär dig med ögonmått var din mättnad är.

Jag måste dock passa på att lägga till en kul och nyttig tanke gällande vispgrädden innan vi går vidare. Lägg nu i lite socker i grädden. Hur mycket kan du äta nu? Ja, betydligt mycket mer, tyvärr. Sockret blockerar din mättnad och du kan nu överäta. Detta skapar många av våra problem. Vi gör ofta samma sak när vi äter ostbricka. Äter vi bara osten så blir vi snabbt nöjda, men med lite kex, paprika, päron eller marmelad kan vi få i oss betydligt mycket mer. Mer energi som kroppen inte alls behöver.

Låter det spännande? Denna text kommer från ”LCHF för familjen” som kommer ut den 28 februari. Beställ ditt ex redan i dag. Smiter du in på www.annahallen.se och beställer boken från min sida med specialkoden så får du rabatt. Men skynda dig, rabattkoden fungerar bara ett litet tag till.

Hm… aldrig mer macka, godis eller fredagsmys? Jodå, det är just det som denna bok har löst (för de som kan hantera det)

Lördagsgodis, Choklad, Helgott Fredagsmys… skratt. För visst var det det som LCHF stod för?

Foto: Jenny Grimsgård

3 kommentarer

  1. Dias
    6 februari, 2012

    Jag har ett barnbarn som är allergisk mot mjölkprodukter alltså inte bara lactos. När de kommer på besök vill jag gärna laga mat som alla kan äta utav och som tar hänsyn till detta. Kan du tipsa om vad jag bäst byter smör, grädde, ost och vad det nu kan vara med.
    Tack för din fantastisk intressanta blogg =)

    1. Anna Hallén
      6 februari, 2012

      Jag har ett inlägg om LCHF utan mejeriprodukter. Skriv i sökrutan eller totta under specialmenyer så hittar du. Nya Familjeboken kommer också att innehålla en hel del mejerifria recept.

      1. Dias
        7 februari, 2012

        Trodde jag hade läst alla sidor 😉

        Tack!

SKRIV EN KOMMENTAR