Vad finns i frukt som saknas i grönsaker?

Frukt?

Allt som finns i frukt och rotfrukter verkar inte finnas i grönsaker ovan jord.

Hyaluronsyra finns i rotfrukter men inte i övriga grönsaker.

Pektin finns i frukt (äpple, apelsin, grapefrukt mfl.) och i rotfrukter som morot, rödbeta och även i ovanjord grönsaken vitkål.

Grapefrukt innehåller citrusoljan limonen, en fytonutrient, som sägs hämma tumörbildning. Hittar den inte i grönsaker.

En viktig del som verkar vara unikt för frukt är vissa enzymer. Många finns i grönsaker men inte alla, om jag hittat rätt info. Rätta mig gärna om jag har fel.

Många är viktiga för kroppen avgiftning, antiinflammatoriska och blodet. Andra är viktiga för matsmältningen.

Bromelain – ananas, minska inflammatoriska processer. Bra ”vikarie” för pepsin som bryter ner proteiner. Kan vara ett tips för alla med magproblem eller GBP.

Papain – papaya, verkar inte finnas i grönsaker.

Proteas – papaya, ananas och kiwi men även i grönsaker och råa nötter; Proteasenzymer städar slaggprodukter samt motarbetar tumörbildning & proppbildning. )

Actinidain (Kiwi, ananas, mango, banan och papaya). I grapefrukt & mango finns flera andra men hittar inte namnen på dessa.

Amylas bryter ner stärkelse, finns i frukt men även i grönsaker och råa nötter.

Lipas bryter ner fett. Finns i all frukt, grönsaker och råa nötter.

OBS! Enzymerna i vår frukt dör vid en temperatur på ca 47-50 grader

Antioxidanter i frukt som kan vara bra.

Quercetin finns tex i äpple samt i bär.

Rutin finns i bär.

Luteolin är en annan antioxidant som kopplas ihop med att vara antiinflammatoriska funktioner och som skyddande mot cancer. Finns i selleri, grön paprika och kronärtskocka. Kanske därför sellerin är så hälsosam?

Delen om antioxidanter kommer jag fylla på.

Har du mer kunskap? Fyll gärna på i kommentarerna. Tack på förhand.

Andra inlägg som kan intressera dig

2 kommentarer

  1. Ann-Charlotte
    16 april, 2018

    En hel del av nyttigheterna i frukt och bär lär sitta i skal, kärnor och i den lille pinnen som ibland sitter kvar. Det som de flesta slänger.

  2. Åsa
    21 juli, 2018

    *Citrullin, vattenmelon, gurka. Hittar massa info om att det sänker blodtrycket iom att kärlen slappnar av, minskar mjölksyra och därmed träningsvärk, spolar ur urinblåsan, rensar ut slagg, naturligt vätskedrivande (kärlen i njurarna slappnar av?) samt återställer vätskebalansen, hjälper levern med fettnedbrytning samt ökar lusten. Innehåller även antioxidanter, inklusive vitamin B6, tiamin, folsyra, magnesium, fosfor, zink, pantotensyra, riboflavin, niacin, kalium, koppar, mangan, selen, kolin, betain och lykopen.

SKRIV EN KOMMENTAR