Trött och hängig?

Är du ledsen utan orsak?

Lever ”naken i snöstorm”?
Känslig och suger åt dig som en svamp av kritik och påhopp?

Oavsett om det alltid har varit så eller om du är slutkörd så att det idag är så kan det enkelt förklaras med att du har mindre serotonin i din kropp än du ”förbrukar”.

Vissa föds med mindre. Andra skapar mindre genom långvarig stress.

Jag har naturligt ynka lite serotonin. (Många ADD och ADHDare har detta. Men även många andra.)

Är du stressade och sänkt ditt serotonin genom livet kan du få tillbaka din nivå genom stresshantering och vila.

Helt gratis är andningsminuten. Men den måste göras. Det räcker inte med att veta att den finns 😉 Många vill må bättre men jag upplever ändå att många ändå inte ”gör”. Och utan att göra sker ingenting.

För oss med naturligt låg nivå av serotonin kommer stresshantering inte skapa någon förändring. Nivån är låg. Punkt. Men vi kan använda en vikarie – oxytocin.

Oxytocin gör nämligen väldigt många liknande arbetsuppgifter som serotonin. Och oxytocin kan vi påverka ganska så lätt.

Beröring & närhet.

Jag har alltid varit en ”klängjärka”. Ska alltid kramas, hålla handen, sova nära, pussas i affären, röra… Om min man inte tål detta, ja då är han inte mannen för mig.

Jag behöver dagligen en serotoninvikarie – oxytocin. Annars kan jag omöjligt må bra.

Så, andningsminuten och beröring. 10-100 gånger per dag.

(Varma bad, simma, mjuk musik du tycker om, värme, massage & prata med en kvinna du tycker om och är trygg med höjer också oxytocinet – om jag gillar att fika med tjejkompis? Det bästa jag vet för jag behöver det för att kemiskt må bra.)

Write a comment