Selen

Hur mycket selen behöver jag och hur märker jag av om jag överdoserar?
 
Vad är RDI för selen?
Kvinnor behöver 50 mikrogram
Män 60 mikrogram
 
RDI betyder inte optimal nivå utan är en gräns som talar om att under den så får du bristsjukdomar.
 
Vad är optimal nivå? Ja, hur långt är ett snöre?
 
I Sverige får vi i oss ca 30 till 40 mikrogram per dag. Så alla har generellt en brist. Inte bra alls!
 
Selen finns i stort sett bara i stor mängd i paranötter och i ok mängd i fisk och skaldjur.
 
Selenbrist ökar risken för cancer, minskar ditt skydd mot tungmetaller skada. Selenbrist kan också vara en orsak till huvudvärk.
 
Selenbrist kan även vara symptom som ömma & stela leder, eksem, hudbesvär, allergier, astma, trötthet, depression och ångest. (Vilket också kan bero på en massa andra saker)
 
Selenbrist påverkar mag- och tarmsystemet negativt (vilket många andra saker också gör)
 
Selen är en oerhört viktig antioxidant och selen är den största delan i antioxidant-enzymet glutationperoxidas.
Selen är viktig för vitamin E & C
Selen är viktig för våra muskler
Selen ökar våra enzymers aktivitet på ett bra sätt
Selen är mycket viktigt för vårt immunsystem
Selen är ett stort skydd mot cancertumörer som skapats av kemikalier
 
Hur mycket ska man äta då?
Ja, kanske någonstans mellan 70 µg 250 µg
 
Ju mer du är utsatt för gifter desto högre dos.
 
Jag hittade siffror på 200 – 300 µg när jag sökte på avgiftning av kvicksilver.
 
MEN!
 
Selen är ett av de allra giftigaste mineralämnena.
 
Överdos visar sig genom dålig andedräkt (vilket dock kan ha massa andra orsaker), genom sköra naglar och hår (vilket kan ha massa andra orsaker) och genom utslag (vilket kan ha en massa andra orsaker)
 
Om du läser i en vitamin/mineralbok kommer du snart tro du har brist på allt. Eftersom i stort allt behöver överallt. Ett piller är mycket sällan lösningen, men brist är alltid ett stort problem.
 
En mycket viktig kunskap är att överdos stör svavel. Och svavel är mycket viktigt för vår hälsa.
 
Stor selenöverdos är kopplad till lever- och hjärtsjukdomar. Det pratas även om påverkan på nervsystemet.
 
Så överdos är inte att rekommendera. Du kan bara skapa dig överdos genom tillskott. Aldrig på den kost du äter.
 
Men i Sverige är vårt problem inte överskott, vi har mycket selenfattiga jordar och jag är ganska övertygad om att de flesta av er som läser detta behöver extra selen.
 
Vi vill äta fisk och skaldjur för alla dess fördelar men vi har förstört våra vatten. Så ofta innehåller i alla fall de feta fiskarna tungmetaller. Med en balanserad nivå av selen så har vi ett bra skydd.
 
Några av er har amalgam i munnen, andra vill ta bort det. Då behövs lite extra skydd i form av selen – kanske upp till 300 µg?
 
Några av er lever med ökad cancerrisk eller har pågående cancer då är selen oerhört värdefullt – kanske upp till 300 µg?
 
MEN många studier visar att överdos av antioxidanter kan förvärra cancer. Och selen är en mycket stark antioxidant!
 
Så vad jag kan tolka av kunskapen (du får gärna göra en annan tolkning) och som svar på frågan jag började med ”Hur mycket selen behöver jag och hur märker jag av om jag överdoserar?”:
 
Inga problem och inget amalgam i munnen: ca 70-80 µg/dag
Trötthet, sköldkörtelproblem, amalgam: ca 250 µg
Amalgamsanering, cancer: ca 300+ µg
 
Får du håravfall efter att du har börjat med selentillskott så är du på överdos för din kropp. Minska mängden.
 
Jag har en vän som tog både tillskott och paranötterna. Håravfall. Tog bort tillskotten och problemet försvann. Där ser vi hur olika behoven är. Hon reagerade snabbt på liten överdosering. Hade alltså bara en liten brist.
 
Sen finns det de som äter betydligt större mängder och behöver det.
 
Så, hur långt är ett snöre?

1 kommentar

  1. MaLena
    14 augusti, 2016

    Hej Anna, så intressant att du skriver om amalgam när jag just har börjat fundera lite mer över detta. Jag har själv några amalgamfyllningar. Jag har en del symptom som kanske eventuellt kan kopplas till detta. Jag har i det stora hela en bra hälsa men vill gärna optimera. Symptomen är bl.a. vag huvudvärk, lite gnissel 😉 i knäleder och trög mage. Jag ska absolut testa att äta mer selen genom paranötter. De är ju jättegoda dessutom. Det vore intressant att höra om du i detta sammanhang har några synpunkter på tillskott av E-vitamin och Chlorella. Om Chlorella har jag på några ställen läst att det skulle vara bra för att driva ut metaller, och på något annat ställe att det tvärtom gör att man får mer av metallerna i kroppen och att man absolut inte ska äta det om man har amalgamfyllningar. Kul ifall du har några synpunkter på detta!

Write a comment