Oxytocin och adrenalin – gungbräda!

Adrenalin

Dina tankar och känslor är stress. Om du tänker eller tycker att du inte duger, inte räcker till, inte är bra nog eller inte är duktig nog så kommer kroppen slå på full stress.
 
Full stress betyder att den gör dig redo för att slåss eller fly – den gör dig redo för att använda dina muskler för överlevnad.
 
Adrenalin ökar – så du blir stark, inflammationerna ökar, blodtrycket ökar, vakenheten ökar, spänningarna ökar.
 
Detta ger dig turbopower – kortsiktigt.
Och gör dig sjuk om du alltid lever med högt adrenalinpåslag.
 
Kortisol ökar för att rädda dig från alla skador som stress ger. Kortisol är ditt stresskydd, absolut inget du vill sänka.
 
Kortisol byggs av progesteron. Så stress ger progesteronbrist.
 Och progesteron behöver du för att må bra.
 
Till slut kommer du uppleva att du är totalt slut & kraftlös med samtidigt uppskruvad. Du är genomtrött och kan inte sova.
 
Kortisol och progesteron räcker inte till (för vi ska inte vara i kamp år in och år ut, utan systemet är skapat för att klara några timmar – max.)
 
Men… adrenaliet pumpar på som vanligt. Du kan inte vila. Du kan inte sova. trots att du är så trött att tårarna kommer.
 
Hur sänker du adrenalinet? Minska stressen! Skojja bara, jo det är sant men hade vi kunnat det så hade alla redan gjort det, eller hur?
 
Det går att minska adrenalinet kemiskt. Att tvinga ner det med kemi.
 På andra sidan gungbrädan av adrenalin sitter nämligen oxytocin.

Oxytocin

 Så vi vill höja oxytocin.
 
Beröring:
Massage ökar oxytocin.
 
Varma kramar från vänner och familj ökar oxytocin.

Har du en partner så hålla handen när ni är ute och går. beröring höjer oxytocin. Vill du inte hålla din partner i handen? Ja, då kanske det är dags att byta partner?

 
Har du en partner så sov nära. Blir det för varmt så låt fötterna röra vid varandra eller hålla handen eller ligg rygg mot rygg nära.
 
Många har slutat att röra vid varandra. Då går vi tyvärr sönder.
 
Har du barn så vara nära, hud mot hud. Beröring är extremt viktigt för vårt hormonsystem. Barn under 12 månader som inte får beröring dör av hjärnskador. Så viktigt är det för oss och vårt liv.
 
Vi vuxna dör inte fysiskt men det verkar påverka en hel del på oss psykiskt.
 
Varmblodiga djur som hund, katt, häst, kanin mm ökar oxytocinet. Så kela mer.
 
Värme, tyngd & vatten:
Värme ökar oxytocin. Bastu, solsken, varm filt & el-filtar. Ett varmt bad eller en varm dusch fungerar också.
Mjuk musik som du tycker om likaså. Vatten mot huden ökar oxytocin. Både bad, dusch och simning.
Tyngd, som ett tungt täcke ökar oxytocin.
 
Vänner: 
Samtal med kvinnor. Japp, bara kvinnorösten som ökar oxytocinet. Så är du stressad så är fikan med tjejkompisen det absolut sista som du ska avboka. Den är oerhört viktig för att du ska må bra.
 
Att minska adrenalinet är inte alltid det enklaste, men att öka oxytocinet brukar vara en lättare väg till vila och återhämtning.
 
Och oxytocinet kommer rent kemiska att trycka ner adrenalinet.
Så håll handen. Sök närhet. Prata med en kvinnlig vän.
 
FB och ”gilla” ger noll oxytocin. FB ger bara en kort känsla av bekräftelse. Men tyvärr ingen påverkarn på ditt oxytocin.
 
Låt aldrig FB stjäla din tid från närhet och fikan med en vän.

1 kommentar

  1. ina
    8 september, 2016

    Sååå bra inlägg, så enkelt och bra förklarat!

SKRIV EN KOMMENTAR