Överdos och brist

Å så funderar jag igen. Logiken håller inte.

Vatten är livsnödvändigt. Utan det så dör du. Men överdoserar du så spär du ut dina mineraler i kroppen och får problem. Överdoserar du får du problem att hålla tätt. Och överdoserar du ordentligt så dör du. 10 liter på ca 4 timmar räcker för att dö.

Insulin är livsnödvändigt. Utan det så dör du. Men överdoserar du blir du sjuk på en massa olika vis. Sjukdomar som hjärtinfarkt och cancer. stor långvarig övedos inbär ofta en förtidig död. (Insulin är ett hormon)

Kortisol är livsnödvändigt. Utan det så dör du. Men överdoserar du så blir du sjuk. Bukfetma, problem med depressioner, problem med sköldkörteln och efter en tids överproduktion så kommer kroppen svara med underproduktion – så är du utbränd. (Kortisol är ett hormon)

Vitamin C är livsnödvändigt. Utan det så dör du. (Innan dess har du fått kliande utslag på bröstet och i armhålorna – kliar, gör ont och är riktigt besvärande – ånga LCHF som har ”överdoserat” kunskapen råkar ut för detta.) Men överdoserar du det så ökar du risken för njursten.

Vitamin A är livsnödvändigt. Utan det så dör du. Men överdoserar du det så minskar du kalciumupptaget till skelettet och blir benskör… och mycket mer 😉

Selen är livsnödvändigt. Utan det så dör du. Brist ökar din cancerrisk. Brist skapar problem med sköldkörteln. MEN överdos ökar din cancerrisk…. intressant.

Brist på kalcium ger stora problem. Överdos på kalcium ger faktiskt SAMMA problem – benskörhet. Intressant, speciellt i Sverige där vi har den största överdoseringen i världen OCH den högsta benskörheten i världen. Och ingen inom sjukvården sätter ihop sambandet – utan öser på med kalciumTILLSKOTT.

Så allt verkar vara en dosfråga. För lite ger skador och för mycket ger skador. Lagom och balans är bäst.

Järnbrist ger trötthet men du blir inte pigg av järn. Läs om den meningen för den är extremt viktig. Brist skapar trötthet men järn i sig ger inte pigghet.

Det du känner om järn fungerar mot trötthet på just dig, det är att du tog bort bristen och dess biverkningar – trötthet.

Har du ingen järnbrist så händer ingenting, för järn gör dig inte pigg. Lägger du till järn när du inte behöver så ökar du istället den oxidation stressen, värk och bakterietillväxt. Och vem vill köpa detta på burk?

Detta är fullt logiskt – och en självklar kunskap för de flesta.

Kan någon nu förklara för mig varför detta inte gäller för vitamin D?
D3 som till och med är ett hormon!

Varför är mer och starkare utan gräns helt plötsligt bättre, när det inte gäller för något annat ämne, inte ens vatten?

Varför? Vad har jag missat?

Brist på vitamin D är katastrof. Precis som selen. Men varför gäller inte överdoskunskapen på vitamin D?

Eller tror vi att D tar BORT trötthet, sjukdomar, benskörhet och cancer och ju mer desto större skydd? ja, då har vi skapat oss ett hemskans problem tror jag.

2 kommentarer

  1. ebet
    27 januari, 2017

    När hände och var denna ’plötsligt’, ’mer och starkare’. Vad menar du? Ska man ta tillskott eller inte? Hur mycket tillskott i så fall? Hur vet du vad som är ’lagom’ ?
    Under en halvtimme solning får man i sig ca 10000IE D vitamin på sommaren. Är det ok? Ska jag vara inomhus mer på sommarn?
    Hur mycket är överdosen på vitamin D? Hur vet du det?
    Får vi i oss tillräckligt med D vitamin på vintern?
    Vad betyder orden/meningen nedan i din text?
    ”’– ånga LCHF som har ”överdoserat” kunskapen råkar ut för detta.)”’
    Råkat ut för vad? Hur överdoserar man kunskapen?
    Så till frågan, vad menar du egentligen, hur mycket D vitamin är ok?

  2. Kristina lindkvist
    28 januari, 2017

    Hej!
    Som mamma till barn med diabetes typ1 reagerar jag på ”överdosera insulin”. Överdoserar du insulin är du kanske död inom ett par timmar. Du får knappast cancer!
    Kanske läge att omformulera.

SKRIV EN KOMMENTAR