lchf för familjen

LCHF för barn

”LCHF till barn? Nej jag vill att mitt barn ska äta lite av allt? Jag vill inte experimentera på mitt barn!”

Är LCHF verkligen att experimentera med barn, eller är dagens ”normala” kost det egentliga experimentet.

Har vi någonsin ätit margariner, gluten och fullkorn i denna omfattning? Ja, har vi ätit det överhuvudtaget? Vad händer om vi äter fettfattigt under lång tid? Ett spännande experiment som vi nu börjar få svar på. Med LCHF kommer barnen att äta lite av allt, men bara lite av all människomat. Ny mat som inte ens åts på mormors tid är helt borta. Kvar finns bara naturlig kost, men naturlig kost för människan. Det finns mycket naturligt från vår natur som både är onyttigt och giftigt och lite av detta har letat sig in i vår människokost. Ibland på grund av brist på mat och svält och nu på senare tid på grund av ekonomi, marknadsföring och en väl utbredd fettskräck.

Är LCHF en fettdrypande kost som inte innehåller en enda kolhydrat? Nej, absolut inte. Det är en balanserad kost som inte är fettskrämd och som innehåller den mängd kolhydrater som just du gör av med och mår bäst av. Kolhydraterna är dock strikt valda från vår naturliga kost som växtdelar (grönsaker), rotfrukter och nötter. Många väljer även att äta mejeriprodukter och får då en hel del kolhydrater från dessa produkter.

LCHF för barn är helt vanlig naturlig kost, ett enkelt sätt att må sitt allra bästa. Jag tycker att det engelska uttrycket ”Back to basic” är klockrent. Översättningen ”Tillbaka till ursprunget” klingar inte lika vackert men innebörden är perfekt.

Jag minns en gång när någon sa till mig; ”Anna, du påverkar ju dina barn.” Ja det gör jag, är inte det alla föräldrars dröm? Jag var däremot orolig för att påverka dem på den tiden då jag inte åt ordentligt och bara räknade kalorier. Jag var också rädd att de skulle upptäcka att jag ibland valde bort mat för att dricka en massa olika pulver. Däremot var jag var helt trygg i att de lärde sig äta naturlig kost och njuta av riktig mat.

En vanlig fråga är -” Kan barn och gravida äta detta?” Och ska sanningen fram skulle jag aldrig själv våga äta saker som inte barn och gravida kan äta. Självklart ska vi, oavsett ålder eller tillstånd, äta naturlig kost i naturlig mängd.

-” Men vräker ni inte i er fett?” Ler stort. Det går inte att bräka i sig fett. Har du försökt? Ja, under förutsättning att du undviker söta kolhydrater. Tänk dig att du ta ett paket smör och en sked. Varsågod, vräk i dig! Hur mycket smaskade du i dig? Jag gissar på att det inte var så mycket. Det blir snabbt stabbigt, man blir lätt illamående och slutar. Mättanden signalerar snabbt att vi ska sluta.

Nu ska vi stänga av de naturliga signalerna. Det gör vi med söta eller för människan onaturliga kolhydrater. Vi stoppar i socker och havregryn och smaksätter allt med lite kakao. Nu har du chokladbollar Hur många matskedar kan du äta nu? Japp, betydligt fler. Och det är dessa signaler som vi inom LCHF använder. Vi vräker inte i oss fett, vi blir däremot snabbt mätta och nöjda och UPPLEVER att vi kan äta allt vi vill ha. Den känslan innebär att vi förmedlar att vi kan äta hur mycket fett som helst. Vi behöver ju aldrig avsluta innan vi är nöjda. Men mängden blir inte särskilt stor. På barn fungerar detta perfekt.

Så, kan barn äta LCHF anpassad för hälsa (alltså inte viktminskningsvarianten)? Ja, jag skulle till och med vilja påstå att det inte bara kan utan att alla faktiskt bör göra detta! ”Ja, men varför byta kost på friska barn?”… Ja-a, varför vänta tills de blir sjuka innan vi ändrar kosten?

Vill du veta mer? Jag har gjort en hel bok med mellanmål, picknick, frukostar, fredagsmys och lördagsgodis samt naturligtvis även luncher och middager, men det speciella är just det lilla extra goda eller den snabba lösningen innan träningen. Boken är inriktad på hälsa, hälsa för barn.

Barn som bara pillar i maten.
Barn som blivit mulliga.
Barn som är hyperaktiva.
Barn som tränar mycket
Barn som har ont i magen.

Läs mer HÄR

 

Ook in het Nederlands www.annahallen.nl

Tidigare
«

4 kommentarer

  1. Karin alfredsson
    6 februari, 2012

    Hej, min dotter hade väldiga förstoppnings problem som baby. När jag slutade ge henne välling samt gröt blev hon mycket bättre. Min dotter får gärna äta kolhyderater men jag vill att så mycket stärkelse som möjligt går ur potatis, ris och pasta som möjligt. Det är viktigt att potatisen står några timmar i vatten samt att man skjöljer ris etc. Mjölet skall så och dra om man gör pankakor minst en halvtimma. Fullkornsproduket är bannlyst men även vitt röd. Röd mjölk, grädde och vanligt smör som smörjer de små tarmarna är bra. Inga söta drycker, och bara godis på lördagar då helst choklad och inte sega gubbar. Riktig mat så som min mormor gjorde är min ledstärna. Det var åttotalets som förstörde min viktkurva och med hjälp av lchf är jag tillbaka jag tänker inte skapa samma för min dotter. Jag började köpa din bok och så här ett år senare är det fortfarande recept jag inte prövat. Allt är inte hundra ännu men 90% bättre är det allt! Tack Anna för dina böcker och blogg etc fortsätt!!!

  2. Hannah
    17 augusti, 2016

    Hittat din fantastiska sida idag! Tack! Går det att få tag i din bok, den för hela familjen? Försöker få med min 9-åring på tåget.
    Mvh Hannah

  3. Sara Sundqvist
    4 mars, 2018

    Hej,
    Vår familj har precis upptäckt LCHF och känner alla på olika sätt att vi mår bra av den. Vi håller på att prova olika recept ur din bok ”LCHF för familjen” och hittar mycket gott i den. Dock finns det en ingrediens, Bakerix, som återkommer på flera ställen och som inte längre verkar gå att få tag på. Dessa recept blir lite svåra att testa. Finns det något vi kan ersätta Bakerix med som funkar ungefär lika bra?
    Tack för en bra sida!
    /Sara

SKRIV EN KOMMENTAR