LCHF 2.0

Annika Dahlqvist bad mig kommentera hennes inlägg på hennes blogg om boken LCHF 2.0
 
Och när jag skrivit färdigt så tänkte jag att fler kanske vill läsa mina och Åses grundtankar bakom boken. Är det något ni inte gillar så är det jag som skrivit detta, inte Åse. Så hon inte behöver stå till svars för mina ordval. Jag har rättat lite stavfel (det går ofta lite för snabbt med min pekfingervals på tangenterna) men annars är svaret detsamma som hos Annika. 
 
Vassego:
 
”Hej!
Jag kan inte svara för Åse, det gör hon så underbart själv , men i alla mina böcker finns alltid ett kunskapsavsnitt. Det är lika viktigt som recepten.
 
Vissa slänger sig över recepten och gör val som inte passar dom.
I texten står klart och tydligt att du ska välja mat som passar för dig och att alla inte gör eller behöver göra samma val.
 
Mer kolhydrater? Näe – inte i nollningsrecepten. Där är det noll.
Inte trycker på fettet? Det står att du ska äta så mycket att du är mätt och nöjd i ca 4 timmar. För vissa är det mindre och för andra mer. Det är väl anpassat om något.
 
Det står också att du ska tänka till,  känna efter och igen ska bestämma vad du ska välja. Vill du äta Finn Crisp så gör det. Att sen jag valt bort det och motiverar varför jag tycker som jag gör betyder inte att du är tvingad eller att det finns ett förbud.
 
Alla bestämmer själva.
 
Att vi valde 2.0 är för att få tänka själva. När jag använde LCHF som namn så var jag den kommersiella Anna som utnyttjade bokstäverna för egen vinning. När jag sen annonserade att jag ville hoppa av bokstäverna så skulle det starkt ifrågasättas – av samma gäng som tidigare varit missnöjda med att jag använde dom. Ler lite, hur jag än anpassar mig så gör jag fel. Så det blev ett nytt namn. 2.0
 
”Nollning av gluten för den som inte är allergisk” Än en gång,  alla gör som dom vill. Men som det står i texten – studier visar att sjukvården MISSAR 2/3. Kanske någon som enligt sjukvården inte har celiaki, äntligen får svar på och stöd i varför de mår bättre utan än med. Kundkapen kan kanske hjälpa människor att ta rätt beslut för just dom.
 
De som vill äta gluten och mår bra – ät gluten. Enkelt.
 
Det tjatas flera gånger i boken – känn efter själv. bestäm själv. De raderna är viktiga. Du bestämmer om din kropp.
 
Gällande mejerifritt – där står samma sak att läsa. Känn efter – vad vill och behöver du? Har du en bra nivå? Vill du minska? Vill du ta bort?
 
Kanske variera mejerirecept med denna boks recept för variation? Det kanske är lösningen för några?
 
”Tills frågan är färdigutforskad” – denna meningen förvånar mig. Den känns som den kommer från SLV eller Socialstyrelsen. När tusentals människor mår bättre men det inte är färdigforskat så ska vi vänta? Alla som mår bra är anekdoter?
 
Vi har berättat vad de olika delarna i mejerier gör. Och det finns forskning. Sen bestämmer alla själva. Jag äter mejerier, men lite och sällan. Mitt val. Andra äter inte alls – kanon. Andra äter mycket och mår stålande – toppen.
 
Vi har även brättat VARFÖR vissa reagerar på mejerier (kaseinfrågan) och andra inte. Vi är inte lika. Därför kan alla inte äta samma. Och därför är det svårt att forska på.
 
Svaret från en forskning gäller ju bara gruppen man forskat på.
Forskar du på 100 personer med läckande tarm får du att annat svar än om du forskar på en grupp med helt fungerande tarmsystem. Och forskar du på en grupp där du inte ens känner till tarmens status så är ju den forskningen värdelös.
 
Forskning är också resultat på en grupp. Vi är individer.
 
Du och jag tål inte samma. Så vi gör troligtvis två olika val. Följer vi en gemensam metod kan det sluta med att vi båda gör fel för just vår kropp. Följer vi våra kroppar med kunskap som grund så väljer vi olika men helt rätt.
 
Det är LCHF 2.0
 
Känn efter. Dags att lämna en bestämd metod – dags att bygga din egna metod 2.0.
 
Kunskap och system är bättre än en bestämd metod.
 
Alla tål inte lika.
Alla vill inte lika.
Alla behöver inte lika.
 
Denna bok visar på ett val. Är det ditt val? Känn efter.
 
Smörfett tycker vi är kanon. Men behöver du äta kaseinfritt och vi lovar mejerifritt kan vi inte använda smör. Vi använder då Ghee. Vill du inte använda mejeriprodukter överhuvudtaget så föreslår vi kokosfett. Kanske till och med ister passar några.
 
Att någon skulle få för sig margariner när vi skriver matfett tycker jag låter helt orimligt. Då har de inte läst en enda rad i boken.
 
LCHF har ju bara naturligt fetter. Jag har aldrig hört om en LCHF, oavsett variant, med margariner om grund.
 
Men, vi låter dig som ägare till din kropp bestämma själv. Vilket matfett föredrar du? Smör, Ghee, kokosfett, ister?
 
Det är också spännande att reflektera om.
När vi ger en tydlig linje – då bestämmer och förbjuder vi.
När vi ger läsaren en valmöjlighet – då kan de helt plötsligt välja margariner.
 
LCHF 2.0 har inga totalförbud. Hoppas att ni inte läser texten så.
LCHF 2.0 har recept med noll kolhydrater för den som behöver det och med rotfrukter för den som tål det.
 
LCHF 2.0 är inte en metod där alla ska följa en gram-angivelse. Det är en kunskap där du hittar DIN väg. Tänk till. Känn efter. Prova dig fram. När mår du bäst? När fungera ditt liv? När äter du som du tänkt dig utan att ständigt ändra, experimentera och ”ta nya tag”?
 
Vad fungerar för dig? Avslappnat och gott.
 
Det är LCHF 2.0
 
Dags att du bygger ditt unika facit.
 
Hoppas att ni njuter av god mat.
Hoppas att recepten i LCHF 2.0 kan ge nya tips och nya smaker.
Hoppas kunskapsdelarna i boken kan ge dig tips på vad som är bra för dig.
 
Hoppas att du lägger på mer fett om du är hungrig.
Hoppas att du minskar på fettet om mängden gör dig illamående.
 
imageHoppas att du byter rotfrukterna mot grönsaker om du inte tål kolhydratmängden eller triggas.
 
Hoppas att du njuter av efterätter om du kan och vill och hoppas att du inte lagar dom om du inte tål kolhydraterna eller triggas av tanken.
Hoppas att tar bort mejerier om du behöver.
Hoppas att du behåller mejerier om du mår bra.
 
Hoppas att du fått kunskap om gluten som stärker dig i varför du mår dåligt fast sjukvården säger att du tål gluten.
 
Hoppas att du väljer ett Finns crisp om just du kan. (Du behöver ju ingen receptbok för att göra detta val)
 
2.0 är ingen metod. 2.0 är kunskap där du kan sätta ditt system.
Det är ju det hela boken går ut på.
 
Inga facit.
Inga förbud.
Inga bestämda gram.
 
Du och din kropp är i fokus.
 
Härliga hälsningar Anna
Och även om jag inte kan skriva vad Åse tänker och tycker så hälsar jag även från henne.”Bild: http://larsjanssonfotografi.se

Write a comment