ADD är svårare än ADHD. Enkelt generaliserat kan vi säga att ADHD och ADD är samma sak, men ADHDarna fick en jetmotor och ADDarna en moped – för att dra ett tågset med järnmalm var dag.

Motorn jag pratar om är acetylkolin (AK). Bästa sättet att öka AK är träning i alla former.

Det betyder att en ADHD som får rätt möjligheter (Läs boken Energibarn 2.0) har drivet och kan använda sin underbart kreativa hjärna som i stort sätt alltid är utanför boxen. En ADHDare kan skapa alla förutsättningar som behövs för ett bra liv. Unikt liv, men bra. ADHDaren har drivet, motorn och kraften. (Om vi inte stulit självförtroendet genom att sucka, himla med ögonen och försöka göra ADHDaren ”normal”)

En ADDare ses ofta (mycket orättvist) som lat. Han eller hon kommer liksom aldrig igång. Inget händer. Tider hålls inte. Det blir lätt mycket stillasittande framför TV-spel.

Varför? Enkelt.

Båda har hög nivå av GABA (broms – eller godsvagnar med järnmalm). Vanligtvis mycket hög nivå. Jag har 30 på en skala där normalvärdet är 2-4. Svårt att komma igång och när jag äntligen är igång får inget störa mig, för då är det inte säkert att jag kan komma igång igen.

Jag har ADHD. Jag har lyxen av att ha en jetmotor!
En ADDare har en liten gammal moped att dra detta enorma lass GABA med…

Hur ökar man motorn då? Jag vet inte fler vetenskapliga tips än träning. Det kan vara som så att detta är en personlighet. Lite som hur byter du från ögonfärg brun till blå? Eller så går det att bygga upp lite som vi kan bygga dopamin med aktivitet, riskbeteenden, spänning, intresse, kul, träning så länge vi har omega 3, proteiner, mineraler (Mg) och grönsaker i kosten.

Problemet är att jag har inte kommit på hur man ber om att kroppen ska bygga acetylkolin (förutom då träning). Men värt ett försök är att gå utanför vetenskapen och prova sig fram.

Kolinstärkande mat mat

Nummer ett. Vi vill i alla fall vara 100% säkra på att det finns byggstenar, så vi börjar där.

Du vill äta mat med mycket kolin

Nötter som mandel och pinjenötter
Biff, gärna från gräsbetesdjur
Ägg
Fisk – omega 3 (gärna även tillskott. Dubbel eller trippel dos.)
Lever och broccoli (kanske inte favoriten direkt hos ett barn med ADD)

Jag hade också lagt till tillskott. Allt som kan hjälpa är viktigt. Tror inte det finns en lösning, utan en massa små droppar. Kanske kan vi fylla bägaren så vi får ut mer energi ur motorn!

Acetylkolinstärkande tillskott

  • fosfatedylserin
  • acetyl-L-karnitin
  • fosfatedylkolin
  • kolin (GPC kolin)
  • B-komplex
  • Taurin
  • Koffein?
  • Ginko biloba
  • Koreansk ginseng
  • Rosenrot

Sen det jag tror är allra viktigast. Använd energi-vikarien dopamin. Jag tror det är den enklaste lösningen.

Du har säkert märkt att det finns både energi, motivation och koncentration bara det är ”kul”. Det är inte för att ”Ja ja, när det är kul, då kan du minsann. Men så snart det är lite tråkigt då går det inte. Du måste skärpa dig!!!”

Svaret är att det fungerar för att ”kul” ropar på dopamin. Och dopamin kan vikariera för acetylkolin med just funktionerna: energi, motivation och koncentration.

Här kan L-tyrosin som tillskott hjälpa till att öka dopamin – men du måste ändå be hjärnan bygga det genom aktivitet. (På samma sätt som du kan inte äta tillskott och sitta i soffan och hoppas på mer muskler.)

”Men Anna, han/hon kan väl inte bara göra kul saker hela livet?” Nja, har du en bättre lösning så lyssnar jag gärna. Men mitt svar är jo, och allt annat måste han/hon lära sig att där behövs hjälp från andra eller tekniker som gör att det blir gjort.

Tidsbrist kan vara en bra motivation. Att vänta till sista sekunden kan vara en smart strategi.

Riskbeteende, lite farligt, lite spänning, är ett annat bra val. Men det kan gå illa om personen har för lite konsekvensbedömning. (Vilket nog är mer regel än undantag.)

Däremot är det viktigt att veta att dopamin kan bara vikariera för energi och motivation.
AK är också ansvarig för att kunna slappna av, sova och känna sig trygg. AK är en viktig del i det parasympatiska nervsystemet.

Så vi behöver vikarie för denna funktion också. För får du aldrig vila, aldrig vara trygg och aldrig sova gott. Ja, då är det svårt att motivera sig att orka dra godsvagnar med en moppemotor var dag… speciellt i skolan. Där du inte ens vet varför du ska dra, vart du ska och inte får någon belöning efter en dags kämpande i motvind. 

Trygghetsvikarie:

Oxytocin – beröring, gosa med djur, massage, varm dusch eller bad, vatten, tryck, tyngd, värme, kvinnoröster från någon man tycker om, kramar, mjuk musik man gillar.
Endorfin – smärta såsom spikmatta, fysisk aktivitet där du blir trött.

Koncentrationsvikarie:

Dopamin – allt som är kul! OBS! TV-spel är en fälla delux, det gör oss mer dopaminberoende och sen finns inget i den vanliga vardagen och världen som lockar. Inget blir lika kul som spelen.

Och helt fria tankar utanför boxen

Kanske kanske kan knep som främjar våra mitokondrier fungera. Detta är bara en hypotes som jag inte hunnit kolla i verkligheten. Men gissar jag fel kan inget skada. Det värsta som kan hända är att ingenting händer. OM det funkar så snälla hör av dig.

Tillskott:
Q10
Mangan (Nötter & oskalat sesamfrö.)
Karnitin
PQQ (pyrrolokinolinkinon).

B1 – då den påstås fungera som acetylkolin i hjärnan vid höga doser

OBS!

Men kan vi inte bara ge dopamin som medicin? Absolut inte! Dopamin är en kraftfull drog som kokain. De hade snabbt blivit beroende, fått ”superkrafter” och mått strålande – initialt. Sen ökar tåligheten och du måste öka – och öka – och öka. Utan fördelarna och nu kommer alla överdosnackdelar. Som med alla droger!

Vill du lära dig mer? Vill du skapa möjligheter? Läs boken Energibarn 2.0 – unikt kreativa hjärnor med myror i brallan.

”Barn vill om de bara kan!

NPF, Bokstavsbarn, ADD, Skitungar, ADHD – ja, kärt barn har många namn. Eller som Anna kallar dem, ”Energibarn”. Är det ouppfostrade barn som ska lära sig veta hut, eller är det unika kreativa barn med myror i brallan som bara behöver lite extra vägledning för att hitta en bra och positiv väg? Anna visar med ett enkelt och positivt synsätt hur vi kan kompensera bristerna och använda styrkorna. Hon ger konkreta enkla förslag på lösningar som verkligen fungerar. Både hemma och i skolan.

Att behandla alla lika är oerhört orättvist. Ändå görs detta ofta. Det används även som ett argument för rättvisa. Att behandla alla olika, så alla har samma förutsättning är för Anna rättvist. ”Alla barn kommer inte gå ur skolan med godkänt i alla betyg, men alla barn ska banne mig lämna skolan med självkänsla och självförtroende i behåll.”