LATHUND Ryggont/ryggskott

Stå rakt med båda fötterna lika tungt i golvet. Det är oerhört viktigt att du aldrig står och hänger i en höft. Inte bara när du tränar utan alltid.

 
Tänk att du ställer alla kotor ovanpå varandra som klossar.
Rotera bak axlarna lite, ut med bröstet lite. Vi har en rendens att falla lite framåt. Och många har gjort det i så många år att det känns som den ”normala hållningen”.
 
Näsan rakt fram. Dra bak huvudet lite. Gärna en tendens till dubbelhaka. Men inte titta upp eller ner. Rakt bak. Vi har alla idag en tendens att falla fram med huvudet. Alla borde träna på nackrosettmusklen. Så på med dubbelhakan.
 
Där har du grundpositionen.
 
Nu vill du träna dina muskler. (Fast många är redan nu trötta då naturlig hållning för många är allt annat än vanlig)
 
Tänk dig att du har en tofs högt uppe på huvudet och någon drar dig rakt upp. Sträck på dig med riktning uppåt. Som en pil. Du bör bli ca 1-3 cm längre.
 
Ditt längst jag är där du drömmer om att alltid orka hålla dig. Där får nämligen dina diskar vila och nerverna hamnar inte i kläm.
 
Träna, lång, sjunk ihop, lång, sjunk ihop, lång, sjunk ihop, ännu längre – håll. Gör detta så många gånger du bara kan komma på under dagen.
 
Sträck på dig var gång det gör ont. Skapa utrymme mellan diskarna.
 
Drömmen är den dagen du sträcker på dig och märker att du redan är fullt utsträckt och inte kommer högre. Då du naturligt går, står och sitter i ditt längsta jag. Där din rygg mår bra.
 
Nu vill du börja att rotera. Jag ska se om jag kan göra den videon. Många som har tjatat på mig.
 
På detta vill du dra in naveln – på utandning och hålla den där alla stunder du sitter, står eller går. Du kopplar då på transversus – din gördel. Som också tar hand om din rygg så ryggens småmuskler inte behöver göra allt jobb själv. Även detta är en träning. Dra in naveln på utandning och håll den där så länge du kan medan du andas normalt.
 
Den dagen du kommer på att naveln redan är indragen har du nått kroppens naturliga stabilitet.
 
Så:
1 Var alltid ditt längsta jag, naturligt och avslappnat (Det krävs träning för att hamna där)
2 Stå alltid på båda fötterna med samma tyngd (Aldrig häng i en höft)
3 Ha alltid naveln indragen på UTANDNING. (Aldrig inandning för då blir det fel muskel) När den sen sitter där kan du andas både in och ut. Drömmen är att du alltid är beredd på att någon ska boxa till dig i magen. (Det krävs träning för att hamna där)

4 Gör rotationsövningen (när du är lång med god hållning) – ska se om jag kan fixa till den på en video…. Video inspelad. Nu ska jag bara få ut den på YT.

Här är en annan underbar fungerande övning:

1 kommentar

  1. Trixan
    16 oktober, 2016

    Tack! Står, går, ligger med ev ett centralt diskbråck sedan tre månader… Hoppas på en MR så snart som möjligt. Skall träna enligt ovan och hoppas på lindring, pust!

Write a comment