LATHUND Benskör

OBS! Jag är ingen läkare. Jag ger inga råd gällande din medicin. Tala med din läkare gällande din sjukdom och medicinering. Men detta kan vara kunskap som är bra att ha med sig på resan mot ett friskare liv.

Benskörhet och kalcium

Överdosera dig aldrig dig själv bas såsom kalcium.

Det fungerar inte, pengar i sjön och har du otur så skadar du dig på vägen. Och skapar kalciumbrist i kroppen!

Kroppen har en buffert som ska hålla ditt blod i balans på pH 7,4. Denna buffert är mycket duktig på att balansera surt (som ofta händer) och inte speciellt duktig på att balansera bas (som nästan aldrig händer).

Bufferten har fokus på ditt blod! Blir det för surt, under 7,0 så dör du. Blir det för basiskt, över 7,8 så dör du.

Vad händer om du får får för dig att överdosera kalcium genom tillskott eller mycket mejeriprodukter?

Det du ätit går genom tarmväggen in i blodet (där det inte ska vara basiskt) Och du stoppar nu bas i stora mängder där! Basen går direkt till levern som inte gillar detta ”angrepp” i sin balans.

Levern vägrar släppa ut det i din blodbana (för då dör du) utan slänger snabbt över det till dina njurar. Som inte gillar detta ”angrepp” i sin balans. Njurarna slänger snabbt ut det i urinblåsan.

Ditt tillskott slängs nu ut när du kissar. Och har du ätit kalcium i form av mycket mejeriprodukter så händer samma sak. Problemet är nu att du saknar kalcium i din kropp där du behöver det som byggsten.

Vad gör ben starka?

Varför bryter barn sällan sitt skelett? För att det är hårt? Som krita? (Massa kalcium). Eller för att det är mjukt?

Mjukt!

Så varför är dagens läkarlösning kalcium (=hårt)? Jag vet inte.

Ja, vi behöver kalcium i skelettet, men vi behöver även en massa andra mineraler samt fosfor. Vi behöver även det som gör det mjukt och segt – kollagen.

Hur ska du göra i stället?

  1. Ät inte mer kalcium är du kan göra genom kalciumrika grönsaker. Men var nog med kalcium, det är en viktig del. men du vill inte att levern slänger ut det i panik. Du vill att mängden stannar i kroppen så den kan lagras i skelettet. Ex på bra grönsaker du var dag vill ha i din kost:  broccoli, grönkål, ruccolasallad, spenat rödkål brysselkål, morot, rödbeta.  Nötter & solrosfrön Frukt: apelsiner, aprikoser, hallon. Mat: Sardiner, räkor, ägg.
  2. Du behöver vitamin D för att ta upp kalcium i ditt skelett. Ät naturliga fetter och fisk & skaldjur. Eller fuska med ett tillskott, 2000 IE.
  3. Alla mineraler: 1 tsk Annas supersalt per dag.
  4. Kollagen eller geleatin. Kollagen är dyrt men klumpar inte. Gelatin (kokt kollagen) är billigt med klumpar i kallat vatten. Dock funkar det i te och kaffe. Kollagen tar du efter vad som rekommenderas på produkten. Gelatin är vanlig bakgelatin i pulver, 19 kr burken. Ta 1/2 msk per dag.
  5. Minska på omega 6 då det bryter ner kollagen. Ta bort margarinet, färdigmat, halvfabrikat, alla oljor förutom raps- och olivolja. Minska dessa oljor, minska majonnäs och aioli.
  6. Öka på rörelse. Kroppen bygger bara det du ber om. Och om du inte belastar ditt skelett kommer kroppen inte bygga och stärka det. Styrketräning är kanon. Och så mycket stötar du tål.
  7. Vibrationsträning (skakmaskin på gymmet) har visat sig kunna bygga upp ben igen. Japp, visst är det häftigt. Finns det forskning på det? Japp. Så 2-3 20 minuterspass per vecka rekommenderar jag.
  8. Mjöl och sockerfritt så långt det går. Då högt blodsocker skapar AGE som förstör kollagenet. 🙁
  9. Omega 3 (det är bra mot allt – lite som Pippis ”medusin”)
  10. Ta hand om din mage och tarm. Du kan bara vara frisk och stark om din tarm är frisk och stark. Tänk att din tarm är kroppens svagaste länk. Bråkar din mage så mår allt i din kropp lite sämre än tarmen gör. Läs mer om TARMPAKETET
  11. Äter du massa grönsaker och tar hand om din tarm så behöver du inte lägga till tillskottet K2. Då kommer nämligen dina tarmbakterier bygga tillräckligt för dig och din kropp. Men vid benskörhet kanske du vill vara på den säkra sidan – då kan ett tillskott av K2 vara bra.

Ta hand om dig! Andas! Stress och överandning bryter ner ditt skelett. Rör på dig! Stillasittande bryter ner ditt skelett.

 

SKRIV EN KOMMENTAR