Hur vilar jag?

Jag fick en intressant fråga: ”Men hur ska jag kunna växla mellan det sympatiska och det parasympatiska nervsystemen? De är ju autonoma!” (Ej viljestyrda utan automatiskt styrda av hjärnan)

Här kommer ett kort svar att börja med:

För att hamna i det utan värk, där magen fungerar och där återhämtning och vila sker så behövs tre förutsättningar

1 Lediga tankar. Alltså trygghet och ett ohotat tillstånd. = ingen oro och inget ältande.

Vissa yogar, kör mindfullnrss, andra läser bok, lyssnar på avslappningsband. Går på Qi gong, flowting. Terapi är ofta en förutsättning ❤️

Du måste duga för att må bra. Du duger även om magen veckar sig och du inte hinner med allt!

2 Djup lugn näsandning där du hamnar på max 6 andetag per minut.

Jag har en ”utmaning” på bloggen. Gå in på https://www.annahallen.se

och tryck på Kategorin ”Utmaningar” så hittar du.

3 Avslappnade muskler.

Yoga, massage, vila, flowting, spikmatta, efter ett träningspass mm. Känn efter, var är dina axlar? Hur känns din käke?

4 Öppen kroppshållning!

Sträck upp, bak med axlarna, bak lite med huvudet och avslappnade käkar, kanske även ett litet leende.

Men så snart du tänker en negativ tanke om att du inte duger så är du tillbaka i systemet som sluter ut dig. Som äter upp all din energi. Som skapar värk och magproblem.

Kanske är vågen vår allra värsta ovän?

Så, säg aldrig någonting till dig själv som du inte vill säga till din allra bästa vän ❤️

Write a comment