Barn med särskilda behov är bra. Men finns det något barn som inte har särskilda behov?

Energibarn? Mitt egenpåhittade namn. Det tycker jag om. Men det är inte rättvist. Många är hypo och inte hyper. Alltså för lugna. Om man nu kan uttrycka sig så.

Fast detta var inte alls det jag tänkte skriva om.

Jag har ju två specialområden. Mat och Energibarn. Arbetar med båda. Är kostrådgivare och lärare. Men har gett upp skolans värld. Tyvärr. Min energi gick åt till systemet snarare än där den behövdes som mest – till barnen.

Kommer ihåg den dagen jag gav upp. Jag har hand om en underbar grabb. Han gick i nian. Stödet hemifrån lyste med sin frånvaro. Skolan hade varit en enda lång kamp där han alltid misslyckats. Smart kille. Mycket smart. Men nedtryckt av sin uppväxt och av många vuxna på vägen.

Vi jobbade kanon ihop. Han skulle få godkänt i de ämnena han behövde. Som han kämpade. Men jag känner att när jag skulle släppa honom så fanns det ingen vuxen att backa upp grabben. Så jag bar socialen om hjälp. De svarade att han hade ju inte gått åt skogen ännu så det fanns inget de kunde göra. Jag efterlyste en grabbgrupp med god sammanhållning med manlig ledare. Jo, en sådan fanns. Kallades nog Stormvarning. Bra, sa ja. In med honom där. Men det gick inte. Han var ju inte kriminell ännu. Jamen, vad med Lilla Blåsten då??

Nej, sådana grupper fanns inte. De arbetade inte på det viset.

Det slutade med att jag grät. Att jag påpekade att vi pratar ju alltid om att TÄNK om man fick vara med INNAN det gick år skogen för våra barn. NU satt vi på ett möte INNAN den här killen gick åt skogen och tog beslutet att avvakta. Att göra ingenting. Va??

Socialen kontaktade min chef och krävde att jag inte skulle delta på fler möten och jag slutade i skolans värld.

Men  arbetar vidare. På mitt sätt. Jag lär nu ut hur ”skitungarna” tänker. Hur de arbetar? Hur de vill och måste få göra. Hur vi kan underlätta. Hur skolan kan fungera för alla. Håller föredrag och hoppas att visa på dessa underbara energibarns möjligheter och kapacitet. Vill att lärarna ska ha kunskap, så både lärarna och barnen slipper gå sönder.

Vill du vara en del i att skapa möjligheter? Köp BOKEN Energibarn 2.0