Hälsokurs # 13 Utomhus eller inomhus?

Spelar det någon roll? Ja, det spelar en stor roll på många sätt och vis.

Naturen i sig är mycket viktig för vårt välmående. Det finns forskning som visar på en ökad livskvalité och ökad känsla av lycka hos de som är ute i naturen. Forskning visar även att naturvistelse har en lugnande, stärkande och läkande effekt. Men det räcker inte där, studier visar att blodtrycket sjunker i samband med promenader i naturen, ja faktiskt att det sjunker bara genom att vara ute i naturen även om du sitter still. Att vara bland träd och i grönska har länge varit känt som en viktig del för vår hälsa. Det har bevisats att natur, grönt och skog minskar våra stressnivåer.

Men även utomhus i sig är hälsosamt. Det behöver inte vara i naturen. Att vara utomhus minskar känslor av stress och håglöshet.

Det finns även forskning på att träning utomhus ger mer hälsa än träning inomhus. Glasgow University fann att personer som tränade utomhus i naturen löpte mindre risk för mentala hälsoproblem än personer som tränade inomhus.

Ännu mer intressant är att några dagars vistelse i naturen förbättrar livskvaliteten med 50%, enligt University of Utah. Även naturens ljud och lukt påverkar oss och innebär stora fördelar för vår hälsa, speciellt gällande stresshantering. Gällande lukt så utsöndrar ”skogen” fytoncider – detta är organiska ämnen som saktar ner vår andning och minskar vår ångest. Visst är det häftigt? Och då förstår vi att isolering i en lägenhet är allt annat än nyttigt för någon.

Och viktigast av allt. Utomhus och naturen är viktigt för vårt immunsystem. Bara att se på träd ökar tillfrisknandet. (Chalmers Tekniska Högskola). En grupp forskare vid Nippon Medical School i Tokyo såg att bara några timmar i skogen ökade antalet vita blodkroppar och två dagar i skogen skapade ett ökat immunsystem i 7 dagar.

Vad gäller då inomhus? Infektionsguiden.se skriver att smitta sprids lättare inomhus så därför bör vi vara utomhus så mycket som möjligt.

Folkhälsomyndigheten skriver även om inomhus och för höga temperaturer (22 grader). Detta skapar torr luft som påverkar dina andningsvägar. Det kan också ge dimhjärna och huvudvärk. Mögel och kvalster trivs inomhus i hög luftfuktighet, medan torr luft skapar problem för oss.

Centrum för arbets- och miljömedicin i Stockholm anger att  Socialstyrelsens Miljöhälsorapport (2009) uppgav att 1,2 miljoner människor har negativa hälsosymtom som de anser beror på inomhusmiljön. Vilket troligtvis är betydligt fler nu idag, 11 år senare.

Där står att läsa (Folder från Centrum för arbets- och miljömedicin i Stockholm):
”Vanliga symptom vid inomhusmiljöproblem:
Slemhinne- och luftvägssymtom
Torra, kliande, irriterade ögon, näsirritation, nästäppa/snuva, nysningar, harklingar, torrhetskänsla i svalget, heshet, hosta, tungandning, återkommande luftvägsinfektioner. Hudsymtom
Hudrodnad i ansiktet, torr irriterad hud över ansikte, hårbotten och öron. Känsla av hetta, klåda. Svullna ögonlock.
Allmänsymtom
Trötthet, minnes- och koncentrationssvårigheter och huvudvärk.
Komfortproblem
Kopplade till upplevelse av obehaglig lukt, torr eller dålig luft, instängt eller dragigt, för hög eller för låg temperatur.”

Och för att komma tillrätta med detta är det många som använder stark rengöring. Mycket av det många använder innehåller ämnen som forskningen vet skapar hud- och luftvägsproblem. Citrondoft är en av dessa.

Jag tror inte jag behöver skriva mer. För din hälsa så spendera så mycket tid du kan utomhus, och låt så stor del av denna som möjligt vara i naturen. Låt den lilla tiden vara inomhus och städa med produkter som inte gör dig sjuk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SKRIV EN KOMMENTAR