GBP LATHUND

OBS! Jag är ingen läkare. Jag ger inga råd gällande din medicin. Tala med din läkare gällande din sjukdom och medicinering. Men detta kan vara kunskap som är bra att ha med sig på resan mot ett friskare liv.

Varför kan du bli deprimerad, trött och håglös av en magoperation?
Näringsbrister!

Varför går många upp i vikt igen?
Näringsbrister, vilka skapar total obalans på alla hormoner och skapar ett stort sug och låg ämnesomsättning.

Jag tar här upp de viktigaste tipsen som jag kan:

1 Kolla med blodprov B12. Har du brist så prova med tillskott. MEN kräv sen nytt blodprov för utan magsäck och något som heter Intrinsic Factor, IF, så blir upptaget mycket dåligt av just B12 i tunntarmen. Har du brist även efter tillskott (Liposomal B12 i methylform) så får du i stället sprutor 5 gånger per år.

IF som byggs i magsäcken, och som du missar, är tyvärr också viktigt för B12-transporten genom tunntarmen.

2 Ät alltid extra omega 3. EPA och DHA. Jag rekommenderar ArcticMeds omega 3.
(Inte ALA för den fungerar inte i din hjärna)

Tål din tarm 2 gram EPA och DHA är det drömmen. Annars ta vad du mår bra av. Lyssna på din kropp. Att dela upp under dagen är smart.

Omega 3 är klistret som gör att må-bra-hormonet serotonin fastnar och skickar iväg sina bra signaler i synteserna, kontakterna, i hjärnan.

3 Välj att vara glutenfri. Gluten minskar ditt näringsupptag och ditt problem är just näringsupptaget. Med näring menar jag alla de byggstenar som din kropp ska bygga allt av. Gluten påverkar speciellt mineraler negativt – till exempel magnesium. Och magnesium (tillsammans med syre) är din energi, ditt liv, det du lever på (ATP).

Plus att serotonin byggs av den lilla proteindelen tryptofan tillsammans med magnesium och vitamin B6.

Saknar du någon av dessa blir du hängig och håglös. Killen som bygger ihop serotonin av näringsämnena, ett enzym, behöver sen i sin tur vitamin C för att fungerar. Det gör att grönsaker är mycket viktigt för att bygga serotonin, fast vitamin C inte ingår i själva serotoninet.

Så maten vi äter är absolut inte bara kalorier, utan det mesta ska bli byggnadsstenar för att vi ska fungera och må strålande.

4 Du behöver  även ta tillskott av FRIA aminosyror. Alltså inte söta proteinshaker, utan fria aminosyror. Välj alltid de naturella då de med smak alltid har ett innehåll du vill slippa…

Då ska du välja en sort som har ALLA 9 essentiella aminosyror i sig. vet att de finns att få på recept inom sjukvården.

Du har även hjälp av Bromelin och papain för att ta hand om proteiner.

5 Matsmältningsenzymer till var måltid.
https://aqualogik.se/product/al-matsmaltnings-enzym/

6 Sen behöver du äta lever och inälvor för att få i dig koppar. Lättast är att köpa dessa som tillskott. Sök på ”lever kapslar”.

7 Du behöver magnesium. Lättast för dig är att bada i i Epsonsalt så ofta det går samt smörja/spraya dig med Magnesiumlotion/gel/spray var dag.

8 Ät mat. Riktig artegen kost. Paleokost = animaliska proteiner, grönsaker, nötter och naturliga fetter tillsammans med supersaltet. Ät 5 gånger per dag, du behöver det. Men inget mellan måltiderna, din tunntarm går sönder annars, den behöver vila för att kunna ge dig ett bra näringsupptag.

9 Rekommenderar också alltid: lera och probiotika. Samt kollagen, glycin och kanske även extra magnesium som tillskott. Välj då alltid magnesiumgluccinat och/eller magnesiummalat.

Läs mer här: https://www.annahallen.se/lchf-vid-gbp
Kanske även denna: https://www.annahallen.se/lathund-matsmaltning/
Samt: https://www.annahallen.se/d-vitamin-och-jarn/

 

 

2 kommentarer

  1. Nina
    23 januari, 2015

    Hej!
    Är så tacksam över inläggen! Har själv mått så dåligt länge o behöver hjälp. Anammar det du skriver! Har en undran gällande blodsockret när man äter lchf. Blodsockret blir längre men kan det sjunka så lågt att det blir en fara eller det håller sig på jämn nivå? Mår mycket bättre av alla proteiner än av det jag fick i mig innan. Dietister, läkare o annan sjukvårdspersonal behöver uppdatera sig. Vi är många som gjort op o som vill må bra. Vi behöver de rätta verktygen.
    Tack för all hjälp hittills. Jag kan se en framtid nu vilket jag inte gjorde för en vecka sen.

    1. 23 januari, 2015

      Hej Nina!
      Blodsockret blir normalt och stabilt. Det blir inte lågt.

      Mycket kolhydrater ger högt blodsocker hos de som har en försämrad insulintålighet. Mycket kolhydrater ger ofta svajigt blodsocker, inte alltid högt, hos de som har bra insulinkänslighet. Så alla vinner på att minska överdos av kolhydrater.

SKRIV EN KOMMENTAR