Carnivore

Äter du Carnivore?

Eller;

Är du sockerberoende och äter Carnivore?

Eller;

Är du övervikts-opad och äter Carnivore?

Jag behöver din hjälp. Jag får inte ihop näringsfysiologin och biokemin. Hoppas du kan svara mig på mina frågor, i alla fall någon av dessa. De som berör dig

Sockerberoende

1 Sveriges absolut bästa sockerberoendeexpert, Bitten Jonsson, har lärt mig att sockerberoende är max 10% kost. Resten av beroendet, 90%, är och löses av andra faktorer. Varför upplever jag som läsare utifrån att kosten och carnivore tar opp ca 95-100% av FB, Insta och bloggar? Borde inte 90% vara svaren, idéerna, svårigheterna, möjligheterna och lösningarna från alla andra delar?

Jag upplever att sockerberoendet bytts ut mot kontrollberoende. Och ketos-beroende. Har jag fel? Motivera (Inte ”häng” mig som person i media utan svara gärna på min fråga.)

Övervikts-opad

2 Kött, fisk, fågel & ägg innehåller proteiner. Dessa kräver saltsyra för att smältas (delas upp). Bara pepsiner i tunntarmen räcker inte. Många är stressade och vi stress minskar saltsyran. Jobbar du fokuserat stresshantering, trygghet och återhämtning för att kunna ta upp allt protein du äter? Och om du är helt frisk och i total psykisk balans, hur mycket hinner din magsäck smälta?

Och det som förundrar mig mest och som jag är mest nyfiken på. För här saknar jag kunskap. Du som är övervikts-opad, hur har du löst detta?

Med GBP saknar du saltsyra och med Sleeve har du en mycket begränsad mängd. Hur delar du upp proteinet till peptider och därefter aminosyror?

Har du mjuk bajs? Krämig bajs? Eller kletig kanske lite ljusare bajs? Ja, då bajsar du ut dina proteiner. Vad lever din kropp på då? Du borde bli trött och hängig. Kanske till och med lite deppig då du fattas byggstenar till ditt dopamin och serotonin.

Levern

3 Levern behöver pektin, liponsyra, klorofyll, flavonoider, mangan och vitamin C för din avgiftning var dag. Och alla behöver leverns rening och avgiftnings-funktioner för att inte på sikt bli sjuka av miljöns belastning.

Hur löser du leverns avgiftning? Jag har bara räknat upp några delar. jag kan väl några till, men är säker på att även här saknar kunskap om exakt allt levern behöver. Vilket betyder att jag nog missat några ämnen. Kan du dessa? Så du kan kompensera allt med tillskott?

Homocystein

4 När vi äter kött så äter vi en stor mängd cystein. Detta blir homocystein i kroppen och detta är blodproppsbildande. Naturligtvis är kött inte blodproppsbildande OM vi ger kroppen alla byggstenar för att bygga bort homocysteinet.

För att detta ska kunna ske behövs B6, B9 och B12. Allt finns i kött så då borde problemet egentligen vara löst. Men tyvärr inte. B9 tål inte värme och du få alltså B9-brist och kroppen kan inte hantera homocystein-överskottet längre.

Äter du tillskott på B9? Har du koll på skillnaden folsyra och folat? Och då tillskott på just B9 visat sig betydligt sämre än om du äter det i livsmedel – hur mycket måste du äta per dag för att kompensera en större mängd kött )av olika slag) än vad som är forskat på?

Mineralbalanser

5 Magnesium funderar jag också över, men där upplever jag att många har koll. Men då snabbt över till balanserna. Magnesium balanserar ju mot kalcium i musklerna. Kalcium är beroende av vitamin C för sitt upptag. Natrium – kalium balanserar mot varandra ex i aktionspotentialen & njurarna.

Hur skapar ni balansen mellan dessa med en kost baserad på kött och fett? Mest nyfiken på kalium. (Och vitamin C.)

Tarmbakterierna

5 Att vår biotika är oerhört viktig för vårt immunsystem, vår lever och vår hjärna är tydligt fastställt. Vad matar ni bakterierna med? Jag har bara koll på ett tiotal bakterier-stammar och alla äter de olika mat. Vi har tusentals stammar (förhoppningsvis) i vår tarm. (Annars mår vi psykiskt dåligt) Var hittar du kunskapen på vad det äter? Och hur kompenserar du detta?

Detox?

6 På ketogen kost drogar vi bort ångest, hunger, oro och skapar energi, kraft och kickar. Tyvärr ökar ju kroppens tålighet hela tiden och kräver mer och mer och mer. Och till slut kan vi inte öka antal ketonkroppar mer för kroppen har ett naturligt stopp.

Och grundorsaken till ätstörningen återkommer. För ketonerna dövar bara symtomen, inte orsaken.

Att äta carnivore som en Detox under tiden de övriga 90% av problemet bearbetas tycker jag låter både smart och sunt. Att skapa en hjärnvila för att hinna åtgärda grundorsaken.

Detox är ju vila för ett utvalt organ (eller fler). Men en Detox för ett organ glömmer alltid ett annat. Och vi behöver ju alla organ i kroppen, det finns ju inget onödigt där.

Hur långt tid kan man välja att äta Carnivore som Detox för hjärnan (och blodsockermetabolismen) utan att störa andra viktiga organ i kroppen såsom ex tarm (+ biotikan), lever och njurar?

Hjärnhälsa

7 Dr Terry Wahls fick MS och tvingades undersöka vad hjärnan behöver för att hålla sig frisk. För henne var kunskapen avgörande. Nu har inte du MS, och behöver troligtvis inte dessa mängder. Att hålla en hjärna frisk är enklare än att göra en hjärna frisk efter att den har blivit sjuk.

Men hur håller du din hjärna frisk med carnivore?

Dr Terry Wahls recept för frisk hjärna är:

7,5 dl gröna bladgrönsaker & örter för vitamin B, A, C, K, mineraler, fytonutrienter som klorofyll. Hur löser du klorofyll?

7,5 dl svavelrika grönsaker; kål av alla slag & lök av samt alla olika svampar. Om du väljer ägg som lösning får du överdos av andra ämnen hur kompenserar du detta ?

7,5 dl av olika färger (flavonoider & polyfenoler) från grönsaker & bär. Var hittar du flavonoider och polyfenoler?

Fet fisk + tillskott av omega 3
Gräsbeteskött eller vilt
Inälvor för vitaminer, mineraler & coenzym Q – en gång i veckan

Sjögräs – för extra jod – en gång i veckan. Innehåller Carnivore mycket skaldjur för att kompensera jod och selen?

Ta bort spannmål och gluten
Ta bort mejerier.

Tillskott

8 Vad jag kan förstå måste Carnivore innebära en mycket stor mängd tillskott var dag. Vilka måste man äta? Hur många piller blir det per dag? Vad kommer detta kosta mig per månad?

 

Jag har fler frågor men stoppar här för att inlägget inte ska bli för långt.

Människan är ett av jordens tåligaste djur tillsammans med kackerlackor och råttor. Vi kan äta helt fel i långa perioder och överleva. Men ingen kan äta helt fel i resten av livet och vara frisk.

Tack vare denna styrka, fördel och förmåga kan vi äta helt fel och till och med må strålande. Ett tag.

Med dagliga smörgåsar med margarin, pasta och socker tar det ca 30 år innan vi blir sjuka. Att bara äta frukt eller vegetabilier gynnar tarm (+biotikan), lever och njurar men skapar sjukdom efter 20-30 år.

Varför skulle en kost som bara gynnar beroendehjärnan, blodsockermetabolismen och fettförbränningen men glömmer tarm, lever, njurar och hjärnan kunna vara en hälsosam livsstil?

Jag hoppas att detta inlägg delas och delas och delas.

Och jag hoppas att jag antingen får seriösa biokemiska ärliga svar som verkligen fungerar på lång sikt- så det inte sprids en kost på nätet som i längden kommer skada vår kropp och hälsa.

Jag hoppas också att frågorna besvaras. Att vi undviker tekniken ”halshugg budbäraren”, vilket tyvärr är en vanlig och effektiv teknik när man inte har svar och vill undvika själva frågan. Jag som person är oviktig. Frågorna som sak-frågor är oerhört viktiga. Ber vänligen att jag som person inte diskuteras eller avhandlas. Tack på förhand!

Ärligt nyfiken på alla svar.

Andra inlägg som kan intressera dig

1 kommentar

  1. Charlotte Schön Poulsen
    14 augusti, 2018

    Intressant – inte en enda kommentar eller svar till detta – än så länge.

    Jag har själv gått med samma funderingar, och du uttrycker det på ett mycket bra sätt…väntar också nyfiket

SKRIV EN KOMMENTAR