Cancer, enzymer och probiotika

Fick en fråga om cancer, enzymer och probiotika. Lägger ut svaret som ett inlägg Smiley wink

Många vill hitta nyckeln. Jag tror det är en hel nyckelknippa

Dålig tjocktarmsmiljö ÄR skadligt för kroppen. På många sätt.

Dålig tjocktarmnsmiljö kan uppstå på många sätt. För lite fibrer i din kost, för lite rörelse i din vardag, för mycket oro i ditt liv…

Dålig tjocktarmsmiljö kan också uppstå på grund av dålig tunntarmsmiljö. Och dålig tunntarmsmiljö ÄR skadlig för kroppen. På många sätt.

Dålig tunntarmsmiljö kan uppstå på grund av för lite enzymer (ofta på grund av oro), fel mat såsom kasein och gluten samt socker i olika former. Dålig tunnrarmsmiljö skapar näringsbrister som i sin tur påvekar både kroppen och tjocktarmen.

Vi kan sätta till bakterier och enzymer och tror att nu är vi klara…. eller skapa en korrekt miljö för kroppen så den fixar detta själv i rätt mängd. Eller göra båda samtidigt, vilket några kanske behöver.

Cancer kommer sen av flera anledningar. Oro (oxidativ stress), socker (på många sätt, AGE, oxidation, proinflammatoriskt mm) och överdos av omega 6 (inflammationsdrivande och celldelande) verkar vara tre ganska så tunga bitar. Så jag tycker att vi bör lägga till fler nycklar i nyckelknippan.

Hård stekyta och nitriter är en annan nyckel.

IGF-1 som uppstår vid överätande, mjölkdrickande och högt blodsocker är en viktig nyckel.

Högt blodsocker i sig är en annan.

Så nyckelknippan i för att undvika eller minska risken för cancer är i min värld större än att vi köper några tillskott eller riktar blicken åt ett håll.

Ät artegen kost och undvikt nyuppfunnen mat.
Lev ett så arteget liv som det går med rörelse, skratt och vila.
Ät dig nöjd, aldrig mätt. Knep som 5:2 är smarta.
Undvik gluten och gärna även mejerier.
Håll ditt blodsocker stabilt.
Stek inte all din mat. Gå tillbaka till mormors sätt att laga mat.
Öka fisk och skaldjur och ta bort färdigmat och halvfabrikat.
Kramas, skratta och umgås.
Titta på oro och stress – hur kan du minska den?
Ät mjuka fibrer såsom grönsaker, fiberhust, hela linfrön mm.
Ät antioxidanter såsom grönsaker, gärna kål, lök och gröna bladgrönsaker.
Ät antioxidanter i form av färska örter och kryddor av alla slag.
Rör dig dagligen.
Undvik hitta-på-produkter som fusksocker och liknande.
Var ute en timma per dag i dagsljus.
Skapa tillräckligt med vila och sömn.

Ja, där är början på min nyckelknippa.

1 kommentar

  1. Laura
    23 december, 2016

    Bra knippe där! Håller med till fullo, vi måste också vara proaktiva o inte bara gripa efter halmstrån när det nästan är för sent. Börja idag!

Write a comment