Frukt och blodsocker

BLODSOCKER & FRUKT

Dags att lyfta mina testresultat. Har frukten påverkat mitt blodsocker?
 
Det som är spännande gällande just blodsockret är att min 6 månaders-test är gjord på en kropp med tidigare prediabetes. Så jag vet att jag har genitiken/känsligheten och att jag också ”tryckt på knappen”. Jag har en massa diabetes typ 2 i släkten. Även övervikt på pappas sida.
 
Jag vet att en person inte gör någon forskning. Men jag vet att jag är glukoskänslig. Så jag är en bra person att testa frukten på.
 
Jag gjorde testerna innan jag började med frukt och efter 6 månader med frukt.
 

Blodsocker

Efter 20 år med LCHF och en äggfrukost hade jag ett BS på 5,2 ca 1 timme efter frukost.
 
Nu hade jag 5,3 ca 1 timme efter melonfrukost.
 
(Det skulle vara fasteblodsocker, men jag valde att i stället kolla HUR min kropp hanterar min frukost. Så jag gjorde samma planerade fel båda gångerna)
 
Det är inte mycket skillnad. 0,1 enhet. Marginellt och omöjligt att bli sjuk på.
 
Jag har provat äta bara frukt till frukost i 6 månader och sen den 8 aug (med en veckas paleouppehåll) har jag ätit bara frukt och grönt (Tillfällig detox. Absolut ingen livsstil då jag inte vill skapa mig brister.)
 

Långtisdblodsockret

Hb1Ac (långtidssockret – hur det klibbar fast på hemoglobinet och förstör vår kropp) var efter 20 år av LCHF på 36 mmol/mol.
 
Efter 6 månader med frukt var Hb1Ac på 35.
 
Referensvärde – 31-46
 
Så vi inom LCHF har nog tyvärr gjort ett tankefel.
 
Att BS inte påverkades kunde jag känna då jag inte fick någon dipp. Däremot visste jag inte hur det var med långstidssockret. Men det har visat sig att det gick ner.
 
Mycket intressant.
 
Så frukt kommer finnas kvar i min kost.
Men den kommer också att innehålla fett och animalier.

Testerna gjorda på Werlabs. Du får 10% om du använder länken:

Andra inlägg som kan intressera dig

Tidigare
«
Nästa
»

4 kommentarer

  1. Ingrid Arvidsson
    13 september, 2018

    Men-enligt Ann Fernholm reagerar inte blodsockermätaren på fruktos, som det är mest av i frukt? Får du rätt resultat då?

    1. Anna
      14 oktober, 2018

      Sant, men levern bygger om fruktos till glukos eller mättat fett. Men med fördröjning.

  2. Pia
    13 september, 2018

    Intressant.
    Har du testat med annan frukt som innehåller mer kolhydrater? Äpple apelsin banan, päron, persikor mm

    1. Anna
      28 oktober, 2018

      Japp.

      Mitt blodsocker håller men efter att jag vågade på en detox så flippade mitt sockerberoende ut så nu kämpar jag med det 🙁

SKRIV EN KOMMENTAR