Bikarbonat

Äter du bikarbonat?
Varför?

För att kroppen behöver basas?

Men det finns ett problem. Magsäcken! Har du tänkt på att du tar bort det underbart sura i magsäcken (mellan 0,9 . 2 pH) som är så oerhört viktigt för dig och hälsa?

Du vill inte äta bikarbonat. Du vill att kroppen ska kunna bygga bikarbonat.

Du vill att det ska ske efter magsäcken!

Så vad kan kroppen använda som byggnadsmaterial för att bygga ”bas” i kroppen? Där har du svaret på vad du vill äta om du vill minska det ”sura”. Absolut inte äta ”bas”

Och äter du bikarbonat och gillar att vara i ketos? Våra ketonkroppar är sura de lux. Så steg ett bort från surt är att inte jaga ketos.

Vad bygger du bas av i kroppen? Det som gör att kroppen själv kan skapa balans och bygga buffertar?

Jo konstigt nog surt. Så citron, lime, äppelcidervinäger, vinäger, vinegrettdressing mm är kanon för kroppen att bygga balans med. Plus att det samtidigt hjälper magen med surt, istället för stjälper.

Nästa mycket viktiga bas-byggnadssten är grönsaker. Ta aldrig bort grönsakerna från din meny!

Så biff utan grönsaker skapar problem. (Inte bara detta utan fler)
Biff med grönsaker skapar inte problem.
Det är alltid sammansättningen på tallriken som är viktig.
Inte de enskilda ingredienserna för sig.

Fotbad i bikarbonat? Ja, det borde fungera. Däremot har jag inte hunnit kolla upp hudens mottaglighet för bikarbonat. Huden kan ta upp ämnen men är ju egentligen byggd som ett yttre skydd. Jag har inte kunskapen om hur mycket den skyddar och hur mycket den släpper in gällande bikarbonat.

Magnesium, Mg, fungerar genom huden.
Någon som har koll på bikarbonat, NaHCO3 ?
Eller är det en för stor molekyl?

SKRIV EN KOMMENTAR