Är kolhydrater viktigt?

Nja. Det är inte essentiellt. Alltså du behöver inte äta det för att överleva. Men mättat fett är inte heller essentiellt, så den logiken håller inte fullt ut.
 
Att leva på 0 kolhydrater går gällande kolhydraterna. Men du kommer tvingas bygga en hel del socker från insidan kroppen av dina proteiner. Och det kanske är dyrt både för naturen och din kropp? Varför göra gräsbetesko till glukos och ribos när du kan äta lite broccoli?
 
Vill du läka ett sår? Vill du förnya gamla celler? Ja då behöver du kolhydrater i form av ribos. Inte överdos, utan rätt dos.
 
Vill du kunna använda hjärnan? Ja då behöver du glukos. Hjärnana använder ca 100-120 gram energi, mycket kan tas från ketonkroppar men ca 20-30 gram måste komma från glukos. Så ja din kropp behöver kolhydrater i form av glukos. Inte överdos, utan rätt dos.
 
Men detta betyder att UTAN att påverka ditt system så använder du rakt av till hjärnan och celldelningen ca 30 gram kolhydrater.
 
30 gram som inte kan använda fettförbränning eller ketonkroppar.
 
Varför inte äta dessa i form av grönsaker?
 
Varför vill du äta grönsaker?
 
1 Syra-bas-balansen balanseras av grönsaker 😉 Kött är surt. ketonkroppar mycket sura. Grönsaker och citron är basist. Så slipper vi stoppa basisk bikarbonat i vår sköra och mycket sura magsäck – som vill vara extremt sur för att du ska kunna må bra.
 
2 Homocystein (blodproppsbildande ämne från kött) neutraliseras av grönsaker. Så slipper vi få blodproppar om 25 år (Kan ni tänka er vad våra motståndare säger när LCHF:arna får blodproppar en efter en – ”Japp vad var det vi sa, mättat fett är farligt”)
 
3 Klorofyll är ett underbart hälsonäringsämne som bara finns i grönsaker. Väldigt likt vårt hemoglobin. Binder till till magnesium i stället för som hos oss, till järn.
 
4 10 000 fytonäringsämnen som en efter en visar sig vara extremt viktiga för att vi ska hålla oss friska. (Fyto = växt) 5000 av dessa har fått namn och de andra ”avslöjas” nu en efter en.
 
5 Fiber i grönsaker skapar en glad bakterieflora i tjocktarmen som är oerhört viktigt för att du ska kunna ha ett stabilt blodsocker. (Och för er som är tarmintresserade så vet ni att en glad tarm är förutsättningen för hälsa) Så slipper vi potaitsmjölsförstoppningarna 😉
 
6 Gröna grönsaker ger massa av toppenkvalitets-magnesium med bra biotillgänglighet. Så slipper vi magnesium-tillskottsdjungeln.
 
7 Alla kålväxter såsom vitkål, grönkål, rödkål, broccoli & blomkål innehåller den perfekta formen av svavel. Så slipper vi MSM-djungeln.
 
8 För att vi har varit samlare jägare i flera hundra tusen år och kanske är kroppens alla tusentals ”balansbrädor” som i sin tur är balanserade mot varandra i ett komplext domino inställda på att få alla naturliga näringsämnena var dag i naturens blandning? Tar vi ett tillskott glömmer vi balansen till allt annat. Plus att vi missar ca 9987 ämnen 😉
 
9 För att antihistaminerna som kroppen är beroende av att vi äter, naturligt bara finns i grönsaker som till exempel vitamin C (men det finns fler). Så slipper vi det som felaktigt kallas ”ketosutslag” – det är histaminöverdos och alltså en allergisk reaktion över ingenting. Nässelutslag som kliar så det gör ont för att vi glömmer bort att äta kroppens alla näringsämnen så kroppen kan hålla oss balanserade och fungerande. Så slipper vi C-vitamin-tillskottsdjungeln. Den svåraste av dom alla. (Och tar vi C-tillskott så missar vi andra viktiga antihistaminer)
 
10… ja det finns en massa anledningar till. Men för att du inte ska somna av uttråkning så slutar jag här <3
 
Eftersom din kropp ändå kommer att bygga ca 30 gram kolhydrater från insidan, varför inte äta dom i stället? Och få alla fördelar på köpet (samt spara naturen lite).

Andra inlägg som kan intressera dig

Tidigare
«
Nästa
»

6 kommentarer

  1. Laura
    23 december, 2016

    Eskimåerna åt lchf…inte fick dom blodpropp! Blodpropparna o andra folksjukdomar började när de övergick till västerländsk kost.

    1. 5 januari, 2017

      Sant, med de åt fisk, fiskmageinnehåll, fiskben och fiskfett. De åt inte biff och bea. Och fiskfett med omega 3 motverkar homocysteinet och dess effekter. Biff och bea gör det inte. Så där är det viktigt med folsyra i form av gröna grönsaker.

  2. Elin Eklund
    25 december, 2016

    Hej…
    Jag undrar om du vet var man som epileptiker vänder sig för bäst råd om ketogen kost? Jag har fått min läkare att nappa på att skriva remiss men han blev sur när jag sa att det inte dög med dietisterna här i stan utan jag ville träffa nån som faktiskt kan något om det också… jag har ätit lchf ett par år. Ganska liberalt men med nån som kan och har hållt på med kost vs epilepsi med framgång skulle jag vilja prova.
    Mvh
    Elin

    1. 5 januari, 2017

      Hej Elin!
      Vi som kan denna kost får enligt lag inte hjälpa dig. Vi får inte ens förebygga.
      Däremot tror jag du hittar en massa om du googlar på engelska. Varmt lycka till.

  3. Losad
    4 mars, 2017

    Förlåt om det är en dum fråga, men vad är bakgrunden till detta inlägg?

    Menar folk att man enbart ska äta en stor stek och bea?

    Det är ett oerhört tröttsamt argument ”som vi åt förr”. I grund och botten så finns det så klart en viss sanning i det men jag tror inte det är hela sanningen. Hur länge levde man på den tiden? Hur länge lever vi idag? Visst har medicin en viss inverkan gällande vissa sjukdomar osv men tror även att kosten har en stor inverkan också.

    Äter själv ”LCHF” men äter de flesta grönsakerna oavsett kh innehåll. Är oändligt trött på alla maniska lchf poliser som har tappat det helt åt andra hållet.

    Tack för ett bra och intressant inlägg.

    1. 4 april, 2017

      Ja, det finns både bra varianter av LCHF och (i min värld) dåliga varianter.

      Det finns de som bara förespråkar kött och fett. Tyvärr.

SKRIV EN KOMMENTAR