Är du alldeles för hungrig? Tar det inte stopp?

Ibland äter du som en häst och ibland vill du knappt ha något?
 
Handmodellen är kanon.
 
Hungrig:
En hand varmrökt lax.
Grönsaksgratäng.
Romsås på smetana.
 
 
Vill knappt äta:
En hand räkor.
Ruccola.
Romsås på turkisk yoghurt.
 
Samma mängd, samma tallrik, bra närinsinnehåll (byggnadsstenar) och en enorm skillnad på mättnadsgrad.
 
”Men Anna, varför är jag fööööör hungrig?”
 
Beror på var ”hungern” kommer från.
 
Är det suget som bråkar så är det vanligt att LCHF i början funkar perfekt. Detta för att ketonerna tar bort sug. När hjärnan sen vant sig (för tåligheten ökar alltid) så kommer suget tillbaka.
 
Suget kan kännas som både det sug vi brukar prata om, men också känslan av belöning att äta – maten smakar sååå gott och man vill ha mer. Den sista känslan upplever många som ”ökad hunger”.
 
Är det själva hungern som är problemet så brukar den finnas och ha funnits där hela tiden/livet. (OBS! Även hunger försinenr i början av LCHF eftersom ketonkropparna också gör oss hungriga ett tag) Många av oss som kämpar med vikten har en lite för stor hunger och där sitter mycket av problemet. Det går inte att orka vara hungrig resten av livet. Men den brukar inte försvinna och komma tillbaka, den brukar vara ett problem som alltid finns. (Förutom just i stunderna av ketos – fast det går inte att leva ett liv i stunder)
 
Sen kan ju dessa två sitta ihop och vi glömmer ibland på att skilja på sug och hunger. Det kan också vara svårt att skilja på.
 
Sug är hjärnans önskan om glukos.
Hunger är kroppens behov av näringsämnen (byggnadsmaterial)
 
För stor hunger går att dämpa med extra fett, ex smör eller kokos. Välj inte vita rinnande som grädde och kvarg eller ost. Dessa innehåller kasein som skapar ett nytt sug. Kasein fungerar ungefär som socker i vår hjärna.
 
Fett tar inte bort hungern eller suget men skapar mättnad genom ett hormon som heter CCK.
 
Och upplever du dig mätt så försvinner hungern. Och många kan även klara av suget om de upplever stor mättnad.
 
MEN!
 
Var försiktig om mättnaden genom CCK. Om du överdoserar fett eller hetsäter ofta så kommer du bli CCK-resistent.
 
Drick aldrig mer fett än du kan äta. Om du gör en stor fettkaffe på mer fett än du skulle kunna äta med sked kommer kroppen snart nedreglera funktionen av CCK.
 
Och du vill aldrig sitta i fällan av att både vara hungrig och inte få tillräcklig med mättnadssignal.

Write a comment