Andas kan väl alla? Del 1

Lovade att berätta mer om andning.

Jag har, som många av er vet, alltid trott på vetenskap och vita piller. Jag har kallat allt annat för alternativt humbug och himlat med ögonen.

När jag äntligen öppnade ögonen så fanns mycket skeptiskt tänkande kvar och min förtjusning för vetenskap är fortfarande stark.

Varför funkar ”alternativt humbug”? För det fungerar tveklöst!

Så jag backar hela tiden tillbaka till anatomi, fysiologi och biokemi.

En gemensam faktor i alla hälsa, vila, avslappning, mindfullness, yoga mm är andningen. Så den ville jag förstå.

Andningen är kopplat till det autonoma nervsystemet. Du andas även om du inte tänker på det, även om du sover och även om du är medvetslös.

Det sker automatiskt. = det autonoma nervsystemet.

Detta nervsystem är delat i två. ett för trygghet – det parasympatiska – det som ser till att huden fungerar som den ska, att mage och tarm arbetar som det ska och att underlivet är redo för sex.

Den andra sidan av myntet är systemet för aktivitet – det sympatiska – det som ser till att pulsen går upp, blodtrycket ökar och musklerna är spända och fulla med blod – redo för aktivitet! Tyvärr används det senare även när du är rädd.

Region de CharlevoixRädd för att inte duga. Rädd för att inte hinna. Rädd för att glömma, missa, misslyckas. Rädd för suckar eller utskällningar. Japp, det är på för det vi kallar för stress.

Vi har två helt olika andningar kopplat till dessa två system. Naturligt och automatiskt.

En ytlig, ofta med munnen, snabb, och där bröstkorgen är involverad – för det sympatiska.

En djup, alltid med näsan, långsam, tyst och där magen är involerad – för det parasympatiska.

Det häftiga är att du kan påverka systemen från vilket håll du vill.

Blir du rädd (sympatiska) så kopplas den snabba ytliga andningen på.
ELLLER
Du väljer att andas medvetet snabbt – så kopplas det sympatiska nervsystemet på och blodet rusar till musklerna. Idrottsmän gör så sekunderna innan tävling…

Och det bästa av allt. Du kan genom lugn, djup, tyst näsandning lura krypen att tro att du är trygg och allt är toppen. Det parasympatiska nervsystemet går på.

Det är därför andningen är central i AlLA former av renoverig, reparation,. återhämtning, vila, smärthanterig, stresshantering mm

Och ja det fungerar enligt all forskning. Tveklöst.

I morgon kommer del 2. Den intressanta kvävemonooxiden.

Men vet du vad som är bäst. Det är gratis. Alla har tillgång till hälsa. Inget att tjäna pengar på. Alla kan lära sig att andas. Alla kan ha råd att må bra.

OCH ja det fungerar. Både i verkligheten och i forskningen.
Kolla in andningsutmaningen under UTMANINGAR här på bloggen.

2 kommentarer

  1. A
    7 december, 2015

    Det låter så enkelt som om att vi alla kan påverka systemen från vilket håll vi vill. Det vore toppen om det verkligen fungerade för alla! Vet du om det har gjorts några studier på detta när det gäller personer med tex CRPS (Complex Regional Pain Syndrome) som har ett skadat nervsystem där sympatikus är överaktiverad och endast i vissa fall kan blockeras med hjälp av sympatikusblockader?

    1. 7 december, 2015

      Tyvärr är det utanför min kunskap. Men jag skulle ändå rekommendera att prova. Har vi otur så är signalerna för svaga och ”problemet” vinner. Har vi tur så ger det en lite lindring, lättnad och minskar eller begränsar överaktiviteten.

      Men jag gissar på att det behövd fler minuter för lite mindre effekt. Men det kanske det är värt.
      Jag håller tummarna och hoppas.

Write a comment