ACT ALP® & vegetarian

Går det att vara vegan/ äkta vegetarian med ACT ALP® ?

Nej, jag får inte ihop det. Mitt fokus är att alla näringsämnen ska finnas med i bra mängd balanserade mot varandra. Jag har inte hittat en lösning för detta utan animalier.

1 Kollagen/gelatin saknas. Det finns därför inget i vegetabilier som kan bygga starka leder.
2 Balansen omega 3 och omega 6 blir fel, vilket betyder att jag kan inte hålla borta låggradig inflammation.
3 Glycin blir svårt att få ihop i en stressad kropp. Detta kommer innebära att jag inte kan bygga glutation för lever och hjärna och inte heller den så viktiga djupsömnen.

Vidare så ger alternativen för vegetabiliska proteiner lektiner, fytinsyra och oxalater – vilket jag inte vill utsätta kroppen för i ALP. Alternativen innehåller även för mycket kolhydrater i förhållande till proteiner så balansen blir fel för att uppnå de magiska effekter som ACT ALP® ger.

  • B12 som är extremt viktigt kommer att saknas. Är du laktovegetarian går detta att lösa, men då ACT ALP är mejerifritt pågrund av A1 kasein och IGF-1 så är det inget möjligt alternativ.
  • Och det är svårt eller nästan omöjligt att äta rätt dos av D i kosten. Vegetabiliska tillskott rekommenderas inte då balansen till vitamin A är extremt viktigt för hälsa och bästa tillskottet i så fall är torskleverolja.

Menyn är som sagt mejerifri så även om man är en laktovegetrian så rekommenderar jag att inte använda mejerier då dessa mjölkproteiner, kasein och vassle, är starkt omdiskuterade.

Speciellt A1-kasein och A1-betakasomorfin som är kopplat till diabetes typ 1, autism och mycket mer.

Är du ovovegetarian saknar du ändå kollagen och det blir svårt att skapa variation.

Så jag kan inte skapa fördelarna som ACT ALP® ger i en vegansk kost.

ACT ALP® har fokus på att vara så tillskottsfri som det bara går – så att kompensera en kost med piller är inte min grund. I min värld behövs tillskott bara vid allergier eller om man verkligen avskyr viss mat (och ibland under en period om tarmen är helt slut).

ACT ALP® är bönfri.
Mina argument för detta är:

Histaminfrisättande (tvåa på sighi-listan)
Torkade bönor kan innehålla mögelsporer
Koppling till inflammation genom mastcellerna
Antinutrient ( minskar upptag av mineraler)
Lektiner (Minskar upptag av mineraler samt kan binda sig till de röda blodkropparna och klumpa ihop dem)
Innehåller proteasinhibitorer (minskar proteinupptaget)
Innehåller antinutritionella glukosider, ex. saponiner och alfa-galaktosider.
Innehåller fytater (hindrar mineralupptag)
Tanniner (hindrar näringsupptag i tarmen men har fördelen att de fördröjer glukosupptaget i tarmen.)
Oxalater (är läskiga då de deltar i jonbalansen och minskar upptaget av natrium, kalium och kalcium)

Sojabönorna är en värsting i min kunskap. Dessa binder till östrogenreceptorer och bidrar till hormonstörande effekter. Sojan innehåller även:

 

  • Hemagglutinin – Ett ämne som får våra röda blodkroppar att klibba ihop sig.
  • Goitrogener – Goitrogener är en samling ämnen som anses belasta sköldkörtelns funktioner genom att hämma upptaget av det så viktiga mineralet jod.
  • Genistein och daidzein – Genistein och daidzein är två fytoöstrogener, alltså växtöstrogener, som liknar vårt mänskliga östrogen. Vi har tidigare nämnt östrogendominans i avsnittet mejeriprodukter och vad det skapar för problem i vår kropp. Här är ytterligare källor för en ökad östrogendominans med obalanser som följd.

Tillverkningsprocessen innehåller sen även hög värme vilket inte främjar sojan molekyler hälsosamt, aluminium som mätbart finns kvar i produkterna, trypsininhibitorer som hämmar nedbrytningen av proteiner, högtemperaturprocess som påverkar och förstör t ex lysin, nitriter som bildas under spraytorkning och sojalecitin. Vissa hävdar även att det ibland finns rester kvar av hexan och fluor.

(Men i Asien då? De äter de väl soja? Ja, men det är stor skillnad. För det första äter de inte sojabiffar och sojakorvar. I Asien använder man oftast hela sojabönan. Det betyder att de inte skiljer fett och protein i skadliga kemiska processer och påverkar inte bönan med hög värme. De äter betydligt mindre än vad de flesta tror, 7–8 gram per dag, och då är en stor del av detta fermenterad soja. Många vegetarianer och veganer i väst äter betydligt mer och då av de hårt processade valen.)

Du äter alltid som du vill – full respekt 
Men i ACT ALP kommer dock bönor och soja aldrig finnas med.

ACT ALP behöver animaliska proteiner för att jag ska kunna stå för kosten och alla dess underbara effekter på energin och hälsan.

Tänk på att ACT ALP är skyddat så du får gärna äta som du vill men då får du inte använda namnet.

”Men om jag äter fisk och skaldjur då?”

Då blir ALP helt underbart kanonbra och du får i dig allt jag vill. Vi behöver inte äta kött från fyrbeningar eller fågel så länge fisk och skaldjur finns kvar. Men du får om du vill!

Write a comment