ALP och leptin

Vad är grunden till ALP?

Nu gäller det att hålla koncentrationen på topp. Här kommer den kortaste varianten av förklaring jag kan få ihop. (Önskar du läsa mer ingående och med djupare biokemi så ses vi i boken; Lymfan, Levern & Livet).

Högt insulin skapat fettinlagring. Lågt insulin skapar fettförbränning. Det är här många har tänkt fel. Vi trodde att all kunskap kretsade runt insulin och högt blodsocker då detta var det stora problemet i början på 2000-talet. Vi glömde att allt hänger ihop och att det finns fler sammanhang än fettförbränning, blodsocker och insulin.  Tillexempel sambandet mellan insulin, T3 och leptin.. Detaljkunskap är ofta fakta, men den är inte alltid verkligheten i kroppen. När du sätter ihop många detaljkunskaper så är det inte lika självklart längre.

Däremot är det ganska självklart att lågt insulin under lång tid signalerar dåliga tider med en garanterat smal kropp. Det har aldrig i historien funnits låga nivåer insulin och en stor kropp. Här är felet vi skapat. Din hjärna tror att du väger 47 kilo även om du har tiotals kilon för mycket på din kropp och gör allt för att du inte ska dö.

Många känner till leptinresistens. Ett kroniskt förhöjt insulin, på grund av för mycket kolhydrater under lång tid, skapar övervikt och riskerar att orsaka en sänkt känslighet för mättnadshormonet leptin och så småningom leptinresistens. Detta har skapat en önskan om ett lågt insulin, tyvärr inte ett normalt insulin, utan kroniskt lågt vilket skapat nya problem. Med högt insulin får du övervikt som ger högt leptin på grund av fettmassan. Här är leptinresistens det stora problemet och det vi tidigare har fokuserat på.

Lösningen på leptinresistens är att sänka insulinet då insulin och leptin påverkar varandra. Men kroniskt lågt insulin signalerar att det är svält, dåliga tider och kroppen tror något är fel och är övertygad om att efter 10 år av ”svält” kan personen inte vara överviktig. I stället för leptinresistens, som faktisk fortfarande kan finnas, vilket gör allt ännu värre, så sänker kroppen sina nivåer av leptin för att påverka och sänka ämnesomsättningen.

”Men jag svälter inte – jag äter massor”. Nej, det är inte signalen du ger din hjärna. Du samtalar inte med hjärnan på andra sätt än genom signalsubstanser och hormoner. Och du har signalerat lågt intag av mat genom att skapa kroniskt lågt insulin i stället för normalt insulin.

Nu är mättnadshormonet leptin bara känt sen 1994, vilket gör att vi ännu saknar mycket kunskap om alla dess funktioner. Vi känner idag till några., men jag är säker på att forskningen de närmaste 20 åren kommer att ge oss massa ny kunskap som inte finns idag.

Vi måste därför nu tänka själva baserat på de delar som faktisk är kända samt lägga ihop detta med livet som stenåldersmannen levde för att bygga ALP-kunskapen. Det som rör till det är att all kunskap vi läst de senaste tio åren är byggda på kroniskt högt insulin, någon som inte fanns på stenålderstiden. Samt att vi har en önskan om att gå ner extra fettreserver samtidigt som vi har fri tillgång på mat såsom spannmål och socker, något som aldrig har inträffat med våra kroppar tidigare.

Vi har alltså lite fakta och några förutsättningar att ta hänsyn till, därefter är det upp till vår tolkning. Här kommer min:

Insulin, alltså signalen till vår hjärna på hur stor tillgång på mat, kolhydrater och proteiner, som finns, påverkar våra mättnadshormon vilket är leptin men även CCK. Låt oss stanna vid leptin så tar vi CCK lite senare i boken för att inte röra till det mer än nödvändigt.

Forskningen visar att leptinnivåerna sjunker av fasta, vilket är mycket logiskt då leptin även styr vår ämnesomsättning.  Vid brist på mat eller lågt insulin minskar ämnesomsättningen för att rädda oss från att dö vid dåliga tider. Tyvärr får även kroppen en signal att den är för smal, vilket var underbart då kroppen faktisk var för smal, men är katastrof om du nu har 10-20-30 kilo kvar att gå ner. Vi har aldrig varit överviktiga och aldrig kämpat för lågt insulin. Vi har alltid varit normalviktiga och vi har alltid ätit alla kolhydrater vi hittade för att överleva. Vår hormonbalans bygger på ett normalt insulin.

Du äter för lite mat eller mat som ger dig lågt insulin, detta signalerar dåliga tider. Du kan fortfarande äta mycket mat, men kroppen får inte signalen av insulin. Helt perfekt i början, du går ner i vikt, kroppen använder sina reserver, fettet som du önskar bli av med. Men efter ett tag börjar kroppen blir orolig. Det kan inte vara dåliga tider så här länge. Och du kan omöjligt fortfarande vara stor. Leptinet som kommer från fettet säger att du fortfarande är stor men hjärnan får signalen från insulinet så den vet att det varit ont om mat länge nu.

Något är fel. En av leptinets uppgifter är att öka ämnesomsättning och fettförbränning. Hjärnan får nu dubbla signaler. Det är dåliga tider och du är stor. Stor är omöjligt på stenåldern, så hjärnan beslutar att något är fel och sänker ämnesomsättningen för att du ska överleva.

Leptin är vår vikttermostat och ett mättnadshormon som byggs i fettväven. Vid stor fettmängd ökar leptin för att öka mättnaden och öka ämnesomsättningen. Vid svält ska leptin minska för att minska ämnesomsättningen och fokusera på att spara och lagra. Vilken av funktionerna vinner för överlevnad nu när de för första gången i vår historia sätts mot varandra?

Men inte konsekvent för alla utan bara hos vissa och detta rör till det i forskningen som söker efter ett ja eller ett nej. Forskningen är inte designad för att hantera ett kanske för några. Dessa kommer nu uppleva att inget funkar för att gå ner i vikt. Det spelar ingen roll vad de gör för inget händer. De provar äggfasta, carnevore, LCHF, Viktväktarna, periodisk fasta, vattenfasta men inget fungerar trots de gör ”allt rätt”. Läser du denna bok så gissar jag på att du tillhör detta gäng.

När denna polett trillade ner hos mig satte jag mig ner för att skapa en kost som ska öka leptin och främja ett normalt insulin, inte högt och inte lågt. Fokus var samtidigt att alla näringsämnena, våra byggstenar, ska finnas med inom en vecka samt att våra organ ska få allt de behöver vissa dagar men samtidigt slippa belastning andra dagar. Jag skapade ALP.

Jag skapade en meny som berättar för hjärnan att det är goda tider och att den kan jobba på som den ska för att skapa hälsa, energi och normalvikt. Men som sagt, leptinet upptäcktes 1994. Det är extremt mycket som vi inte kan. Den kunskapen jag nu sprider är så ny att bläcket knappt torkat på forskningsrapporterna.

ALP ger kroppen alla näringsämnen den behöver och signalerar med normalt insulin att det är okey att ösa på med ämnesomsättningen igen. Den envisa och omöjliga kroppen ner i vikt igen och energin som är kopplad till ämnesomsättningen återkommer till din vardag.

Har jag forskning på exakt detta? Nej, den finns inte än. Jag har satt ihop den kunskap vi har. Den detaljforskningen som finns och så har jag logiskt och erfarenhetsbaserat tänkt själv. Så forskningen på det jag nu presenterar kommer att komma. Insikten har redan börjat poppat upp i olika forum. Men vi kommer nog tyvärr få vänta 10-20 år på att det blir fakta. Lite finns redan nu, till exempel forskningen på Biggest looser-gänget som tydligt visar att nivåerna av det hungerdämpande hormonet leptin rasade under deras snabba viktresa. Efter att Tv-kamerorna släcktes och programmet var slut så var deltagarnas nivåer skämmande nära noll hos flera av deltagarna. Ännu värre är att när deltagarna började äta som vanligt så gick de upp i vikt igen men de återfick de inte sina normala leptinnivåer. Dessa stannade på omkring 50% på vad de var innan de genomgick sin viktminskning. Deras kroppar tror alltså att de är smala och sänker sin ämnesomsättning samtidigt som den ökar deras hunger.

En omöjlig ekvation för någon som vill bibehålla sin uppnådda vikt. ALP har som fokus att göra precis det motsatta. Du kommer att äta frukost var dag och du kommer att äta tre gånger per dag. Du kommer att visa kroppen att det är goda tider och ge den allt den behöver så den vågar släppa sina reserver och ”elda för kråkorna”.  De sista orden ”elda för kråkorna” är den härliga energi du får för att göra alla roliga saker i livet som inte behövs för din grundläggande överlevnad, skratt, glädje, gemenskap, stimulans och kreativitet.

Den korta sammanfattningen:

1 Så vid långt brist på mat minskar leptin för att sänka ämnesomsättningen.

2 Vid stor fettmängd ökar leptin för att öka mättnaden och öka ämnesomsättningen.

Vilken av funktionerna vinner för överlevnad i långa loppet?

Theodore Kelesidis et al, Narrative Review: The Role of Leptin in Human Physiology: Emerging Clinical Applications, Ann Intern Med. 2010 January 19; 152(2): 93–100

 

https://www.metro.se/nyheter/forskare-darfor-gar-manga-deltagare-i-biggest-loser-upp-i-vikt-igen-YodxKOQUyQj

SKRIV EN KOMMENTAR