ADHDhjärnan gör motstånd!

Godmorgon.

Detta är så oerhört spännande. Jag är så glad att jag känner min hjärna och att jag kan så mycket om stress och signalsubstanser.

Jag är redan trött.

Jag som inte har varit negativt trött på många år – jag är redan trött.

(Jag har varit trött för att jag gjort för mycket – men det är ju en äkta trötthet och självklar. Klart man är trött om man gör för mycket och vilar för lite. Det ingår i livet.)
 
Men jag är trött utan anledning. Min hjärna är redan understimulerad och uttråkad.
 
Som tur är så vet jag att det går inte att vila sig pigg från uträkning. Jag måste stimulera mig pigg.
 
Och tiden blir här ett dilemma. Pluggandet tar tid och jag måste hinna med kul saker – annars kommer jag att somna i livet.
 
Att ”somna i livet” betyder motorstopp. Du blir trött, håglös, inget är kul, lite ledsen utan anledning och får inget gjort.
 
Och detta läge är katastrof för mig.
 
Min ADHDhjärna har mycket låg normalnivå med dopamin.
Dopamin är kicken i livet.
 
Plus att jag behöver stor dos för att känna av kicken.
 
Låg nivå och stort behov – grattis.
På en skola som inte stimulerar nivån – dubbelgrattis.

Så: lösning:

1 Öka på träningen. Träning är dopaminhöjande.
2 Planera in ett lite för tight schema – riskbeteende är dopaminhöjande.
3 Trippel dos av omega 3 – denna säkerställer att min hjärna kan lyssna på det dopnamnet som finns.
4 Förhoppningsvis skriva två nya böcker samtidigt som heltidsstudier och att jag har kvar vissa delar av mitt företag.
5 Plugga in något roligt och utmanande vid sidan om – levern, njurarna och lymfsystemets grunder. Redan köpt mina ”tegelstenar” att läsa in.
6 Lägga in lite kikande föreläsningar i mitt schema. Älskar att föreläsa.

Och sen vilan så jag orkar allt detta.

1 Använda utebadet 2-3 gånger i veckan (istället för TVn)
2 Använda IR-bastun 2-3 gånger i veckan.
3 Andulleringsmadrassen 30 minuter var dag – så kan jag kombinera den med en powernap (jag somnar nämligen alltid på den)
4 Lymfmassage 1 gång i månaden
5 30 minuters promenad var dag
6 Somna innan 10 var kväll. Jag behöver massa sömn för att orka hålla det höga effektiva tempot som min hjärna kräver. Sover gärna från 10 -07 (Japp, 9 timmar. Perfekt för mig – faktiskt en förutsättning. Får dimhjärna direkt om jag hamnar under 8 timmar.)
 
Hur hinner jag sova så många timmar och ändå få så mycket gjort? Enkelt. Är min hjärna pigg och glad är den effektiv och blir då ännu piggare och gladare.
 
Är min hjärna trött, ofukoúserad och trött får den inget gjort och blir hopplöst trög, lite ledsen och omotiverad.
 
Varför gör den motstånd nu?
Jo jag har skola 9-13… och den vet redan om detta.
 

Lösning:

Jag har ingen ännu, men ska skapa mig en. Jag lovar. Se vad receptet blir. Bara det är faktiskt en spännande utmaning.
 
Njut av din fredag.
Och fundera på ”Var bor din hjärna bäst?
 
Det är aldrig fel på dig – eller på din omgivning/arbetsplats/människor. Du och din hjärna kanske bara är på fel plats med fel folk.
 
Det finns en bättre plats för dig.
Och det finns en annan hjärna som mår bra på den platsen.
Och den finns människor som trivs med människor som du inte trivs med.
 
Var bor din hjärna bästa?

Write a comment