Handmodellen

Frukost:
HandmodellenEn hand (handflata plus fingrar) med ägg, fisk, skaldjur, vilt, kött eller kyckling.
(Utan fingrar om du blir övermätt och mår illa. Gäller alla måltider, eller bara någon. Känn efter.).

Men minska aldrig för att snabbare gå ner i vikt. Bantningsfälla delux.

Ca 1 msk –  1 dl med någon fettrik produkt såsom grädde, creme fraiche, ost. (Väljer du rent smör eller kokosfett blir mängden naturligtvis mindre. Ät till du är mätt.)

Lunch och middag (ser likadana ut):
IMG_2826En hand (handflata plus fingrar) med ägg, fisk, skaldjur, vilt, kött eller kyckling

Minst en hand grönsaker. Välj ovan jord om du önskar gå ner i vikt. Ex broccoli, blomkål, paprika, gurka, zucchini, lök, vitkål, blandspenat, ruccola, grönkål, aubergine, svamp mm. Lägg även till rotfrukter om du äter för hälsan. Rotfrukter ger dig hyaluronsyra som är jätteviktigt. Ät minst 10 olika grönsaker var vecka.

Ca 1 msk – 1 dl med god sås på grädde eller creme fraiche.
Ost använder du fritt i matlagningen.

Extra:
1 dl blandade nötter
Har du mycket kramp så välj 1 dl mandel.

Vill du inte äta nötter så välj Annas Supersalt i stället.

Var noga med att dina veckor alltid innehåller:
Glycin (gelatin, kollagen, äkta buljong)
Lera (aqualogik.se/lerkapslar)
Paktin (svartvinbär, lingon, pektin, äpple)
ALA (olivolja)
Fibrer (grönsaker, fiberhusk)
Hualuronsyra (rotfrukter, Shirataki nudlar)

Ät gärna:
Syrade grönsaker (naturlig probiotika)
Gurkmeja (antiinflammatoriskt)
Kanel, nypon, ja alla kryddor och alla örter. (Bra för och mot allt)

Svårt?
Nej, jättelätt. Jag ska ge några exempel.

HandmodellenäggÄgg:
Gällande ägg så blir det samma antal oavsett hur du tillagar dom.

Det är inte hur många du kan lägga PÅ en hand. Utan hur många som går åt för att BYGGA en hand.

Tänk dig att du öser ner dom i en mixer och sen använder dom (som lera) för att bygga en modell av en hand.

Spelar ingen roll om de är stekta, omelett eller kokta. de blir samma volym.
Min hand är ca 2,5 ägg. Är jag hungrig tar jag 3 ägg, är jag inte hungrig blir det 2 ägg. Jämnar ut sig per månad. Bilden visar en lite tjockare omelett då jag har fettkällan i omeletten , riven ost.

Hunger och mättnad:
Lite gröna blad eller tung blomkålsmos? Japp och det är denna ”obalans” som gör att det fungerar. Gröna blad blir lite. Och det väljer vi när vi inte är så hungriga.

Ex. räkor, romsås på turkisk yoghurt och ruccola. Blir extremt lite kcal. Men är du inte hungrig blir du mätt och nöjd och kroppen får i sig sina näringsämnen.

Väljer du en grönsaksgratäng (som bara räknas som grönsaker för att göra det enkelt) tillsammans med en biff eller lax och en sås på vispgrädde eller kryddsmör. Så blir det en massa kcal OCH du blir proppmätt och väljer denna mat när du är riktigt hungrig. Och får i dig alla näringsämnen.

Att följa sin hunger och göra valen efter det skapar viktminskning och du slipper näringsbrister. Det blir en form av naturlig periodisk ”fasta” genom sin ojämnhet. Kroppen hinner inte ”lära” sig och kan inte anpassa sig till lågförbränning. Du kan avslappnat följa din hunger och ditt behov (utan en massa kontroll och kunskap)

Du får i dig alla näringsämnen utan kraft, kunskap eller tid.

Lär dig mer HÄR

4 reaktioner på ”Handmodellen”

  1. Jättefint! Tack! Jag följer min hunger och blir fort mätt av lite mat. Men ibland bara såååå hungrig! Då ska jag äta ordentligt! 😃

  2. Mycket pedagogiskt och bra med bilderna! 🙂

    Men jag tycker det låter snålt med grönsaker. Jag vill ofta gärna äta mer än bara min hand med grönsaker.

  3. ”Det är inte hur många du kan lägga PÅ en hand. Utan hur mång asom går år för att BYGGA en hand.

    Tänk dig att du öser ner dom i en mixer och sen använder dom (som lera) för att bygga en modell av en hand.”

    Tack för det förtydligandet! Det är något jag alltid tyckt saknats i handmodellen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *