Ibland blir det spännande fel :-)

Så sa jag inte. Men det är ganska så vanligt. Jag sa inte att vi ska öka proteinerna, jag sa att vi skulle öka fettet. Jag sa inte att vi skulle äta frukt och honung. Jag sa att vi skulle inte äta frukt och jag sa att honung är det nyttigaste i söt väg men att det triggar många att överäta.

Och mättat fett ökar LDL, men det gör inget. LDL blir större och fluffigare, vilket vi vill. Däremot sa jag att vi inte ska oroa oss för kolesterolet OM vi äter den kost vi är designade för och jag sa att mättat fett är nyttigt.

Fiskens och skaldjurens nyttighet lyfte jag fram, det blev rätt. De sammanfattade kostråden stämmer nästan helt. Fast inte förbrukas insulinet… det kan det inte för det produceras nytt hela tiden. Men visst äter barnen sönder sin kropp så de själva skapar sin diabetes typ II.

Som sagt, ibland blir det lite galet. Det man då funderar på är; missuppfattar alla lika mycket under en föreläsning? Är vårt budskap så långt ifrån tallriksmodellen att människors hjärnor sorterar informationen och ändrar den? Är önskan om att jag ska säga att frukt är nyttigt så stor att de hör det TROTS att jag säger tvärt om?

Ja, ja. Som jag brukar säga: Tror inte på alt som står i tidningen. Skratt.

Nerja hälsar med fint väder om än lite kyligt när solen går i moln. Nu är gänget här nere klara med den teoretiska delen. Nu ska vi rikta in oss på praktisk kostrådgivning, marknadsföring, målgrupper, produkter och annat bra att ha inför den nya uppgiften som LCHF Kostrådgivare.

Klicka på bilden så kommer du till Strömstads Tidning.

6 kommentarer

  1. 11 november, 2010

    Ett gott råd till alla som pratar med journalister: FÖRBJUD PUBLICERING OM DU INTE FÅR LÄSA TEXTEN FÖRE PRESSLÄGGNING!!!
    Då blir det mycket oftare rätt från början och då har du också möjlighet att rätta till sådant som är direkt uppåt väggarna. – Var kom ”mycket protein och lite kolhydrater” ifrån? och att vi ska äta ”frukt- och växtdelar samt honung”, var kom det ifrån?
    Kanske ett gott råd till alla dina blivande kostrådgivare där nere i Nerja?

  2. SV
    11 november, 2010

    Det betyder att du måste vara mycket TYDLIGARE så att dessa tröga hjärnor fattar något. Kom också ihåg att minnet fungerar så att man mest minns vad som sägs i början och i slutet av en föreläsning.

  3. Anna Hallén
    11 november, 2010

    Jag lär mig… tyvärr ibland av misstag. 🙂

  4. Anna Hallén
    11 november, 2010

    En sak till. ”Vad vi är designade för” är under förutsättning för att vi lever på det sättet vi är designade för. Det gör vi inte. Plus att vi har hunnit äta skräp i 30-40-50 år.

    Detta gör att saker som är nyttiga under vissa omständigheter, i dag ändå ska väljas bort. Det gör att vissa saker som är nyttiga ändå måste väljas bort på grund av allergier eller sjukdomar. Det gör att saker som till och med skapar hälsofördelar ska väljas bort.

    Honung är ett sådant exempel. Läs på om honung. Jättespännande. Rena hälsosmeten. Men tyvärr innebär den idag (för väldigt många) för mycket kolhydrater, för stort sug mm. Så därför rekommenderas det att inte äta honung. Japp, så säger även jag. Nackdelarna har tyvärr tagit över fördelarna så som vi lever idag och såsom våra kroppar är slutkörda.

    Tänk alltid tanken:
    För vem? (är det nyttigt, onytigt?)
    Varför? (Vad händer näringsfysiologiskt i krppen?)
    När skapades kunskapen? (Under vilka omständigheter? Hur åt vi då? Näringsbrist? Svält? Tallriksmodell-tiden?)

    De ger en hel del svar på varför vissa saker är nyttiga OCH onyttiga. Det du måste hitta svaret på är:

    ”Vad är nyttigt för MIG!”

  5. Emilia
    11 november, 2010

    Men det finns väl inte direkt några riktiga studier (som inte är epedimeologiska = icke förlitliga) som visar på att mättat fett höjer LDL? Det är väl istället så som prof. Fredrik Nyström skriver i sin bok ”ät upp till bevis” att: ”kolesterolet i dessa LDL-kolesterolpartiklar tenderar att hamna i cellväggen där immunförsvaret försöker ta hand om dem vilket i sin tur leder till åderförfettning då immuncellerna fylls med fett och så småningom dör , efterlämnande ”fettanhopningar”. Sedermera kan åderförfettning permanentas genom att det blir en kalkinlagring i dessa fettstråk och åderförkalkning då har uppstått”? Summa kardemumma verkar han inte tro att mättat fett höjer LDL (eftersom han skriver att det inte finns några tillförlitliga studier av detta, snarare på motsatsen) men att LDL-kolesterol visst leder till åderförkalkning. Hur är det egentligen? Varför vill vi att LDL ska bli s.k. ”fluffigt” det låter som något som kan täppa till någonstans ;P hehe.

Write a comment