Hur gick det med mina chokladbollar?

Som vanligt. Åt skogen. Jodå, de smakade gott men jag åt upp alla på en dag. Och ändå var det till dottern jag gjorde dem.

Jag blandade smör, kokosflingor, kakao, lite vispgrädde, ca 1 msk, i stället för kaffe (dottern gillar inte kaffesmaken) och sötade ytters lite med stevia. Rullade dem i hackade hasselnötter och in i kylskåpet.

(Samma receptfördelning som vi vanliga chokladbollar med havregryn)

Jag och dottern smakade. Helt ok även om det är ett alternativ. Det var totalt 15-16 gram kolhydrater i 20 chokladbollar. Alltså mindre än ett gram på boll. Och när kvällen var slut hade jag ätit upp ALLA. Log åt mig själv och konstaterade (som vanligt) att jag KAN inte göra ETT undantag. Inte ens ett nyttigt undantag.

Det spelar ju ingen roll att det i stort sett bara var bra val. Jag åt mer än jag behövde. Jag åt för att det var gott inte för att jag var hungrig.  Jag hade inte heller ett ätbeteende som jag önskar. Jag åt med än vad jag hade bestämt mig för att äta.

Så, hur gick det med mina chokladbollar? Åt skogen. Ler stort. För min personliga del är det bäst att välja bort dessa. Kan du äta en utan att triggas så var de goda och ett bra fikaval. Kanske även ett bra och nyttigt barnkalasval eller som lördagsgodis eller fredagsmys?

5 kommentarer

  1. Maggie
    28 juli, 2010

    Jag trodde också att jag kunde kontrollera mig, men det är samma här när det gäller choklad eller lchf bröd, kan inte ha sådant hemma, för då är jag där och mumsar alldeles för ofta. Det är dock härligt, nu när man äter lchf, att suget försvinner direkt, när man är tillbaka på riktig mat.

  2. Susanne
    29 juli, 2010

    Hej Anna,

    Igår begick jag misstaget att köpa en påse lakritskarameller som enligt texten på påsen är ”helt utan socker”. När jag läste innehållsförteckningen visade det sig att de innehåller 97 g kolhydrater per 100 gram…bland de tre främsta ingredienserna står ”maltitolsirap, vetestärkelse, majsstärkelse”.

    Hur är det möjligt att tillverkaren får kalla denna produkt för ”helt utan socker”? Är inte de ingredienser jag nämnde bara andra ord för just socker? Finns det inga regler för innehållsförteckningar? Inte undra på att många konsumenter blir vilseledda och tror att de köper nyttiga produkter…

  3. 29 juli, 2010

    Tackar i alla fall Anna för det underbara alternativa receptet! Allt med chokladinnehåll välkomnas varmt! Om det hjälper dig Anna och er andra som har ett sockerberoende så brukar jag blanda smör och kakao (punkt). Av det gör jag små tryfflar. Tidigare sötade jag oftast med lite honung, men smaklökarna har vant sig av med sött till den grad att detta faktiskt smakar lite sött (har dock ej för mycket kakao då, det blir mer bittert med mer kakao). Jag blandar också i kokosflingor ibland om man vill ha det mer som chokladbollar.

  4. 29 juli, 2010

    Håller med. Den största vinsten är nog att suget helt försvinner om man hoppar över undantaget. Kampen försvinner, jag tror det är därför man lyckas med att aldrig gå upp i vikt igen.

  5. 29 juli, 2010

    Jag gör ett inlagg av din fråga om ”osockrat”. Vi är många som har blivit lurade 🙂

Write a comment