Kaloriräkning eller kolhydratbegränsning?

oktober 12, 2010 i NER I VIKT med Anna Hallén

kalorimatcirkel

”Hej!

För ett par veckor sedan berättade en läkare på mitt jobb att han läst en  artikel i Läkartidning där man konstaterat att vikt enbart har med kaloriintag att göra. Skulle vara roligt att få din kommentar eftersom jag antar att du säkert har åsikter kring hur vetenskapligt detta ändå är?”

Svar: Stor fråga och långt svar. Ska försöka sammanfatta. Visst påverkas vikten av kaloriintag. Den metoden har vi nog alla prövat. Visst fungerar det. Visst är det bevisat, både av erfarenhet och i vetenskapen. Men är det så smart?

Du kan ju också påverka vikten hormonellt. Genom insulinet. Samtidigt så påverkas energibalansen även här. Förbränningen går upp eftersom kroppen inte svälter. (Du eldar för kråkorna) Och många äter faktiskt mindre än sin förbrukning, även om de upplever att de äter mer. Detta beroende på att allt småätande försvinner och du är ju mätt och nöjd. Att efter 10-20 års bantande äntligen känna sig NÖJD, är i sig en lyx som är svårt att beskriva. En helt fantastiskt underbar känsla.

Du äter nu efter kroppens hungersignaler. Inte efter ett beroende & sug, där måttlighet brukar lysa med sin frånvaro.

Sen till det som är viktigast. Är det bara VIKTEN som betyder något? Eller vill vi vara pigga, friska och nöjda också?

Det finns två sätt att gå ner i vikt. Båda fungerar i stort sett lika bra (i början) Svält med kaloriräkning och att äta sig smal med kolhydratlåg kost.

Vilken fungerar i längden? Vilken skapar en nöjd kropp med alla mineraler och vitaminer och byggnadsmaterial som fett och proteiner? Vilken är mest naturlig för kroppens behov? Vilken är enklast att hålla fast vid en livstid? Vilken påverkar blodtryck och kolesterol positivt? Vilken minskar inflammatorisk värk? Vilken av viktminskningskosterna ökar ditt IQ och välbefinnande? Vilken av kosterna skapar ökad pigghet och bättre sömn? Så, vilken väljer du?