Ägg

Ägg – EKO

Går det att leva på bara ägg och lite vitamin C?
Innehåller ägg alla våra vitaminer och mineraler förutom C?

I gulan finns fett, A, de flesta B, D, E och K, samt järn och jod. Selen, magnesium, kalium och niacin finns både i vitan och i gulan. Så ät alltid allt på ägget

Omega

Omega-6 till omega-3 kvot   6.5:1

Per 100 gram ägg 0,3 gram omega 3 och 1,3 gram omega 6.

För 1 gram omega 3 behöver du 5 ägg

(men då har du samtidigt fått i dig en massa omega 6)

Så gällande kvoten omega 3 och 6 – ja kanske men känns lite hög på omega 6.
Fett
Mättat fett 34,5%

Enkelomättat fett 47,6%

Fleromättat fett 17,9 %

Gällande fettsammansättningen? Ja.

 

Våra vitaminer – (Människor behöver 13 vitaminer)

 

A – retinol

B1 – tiamin

B2 – riboflavin (E101)
B3 – niacin

B5 – pantotensyra

B6 – pyridoxin/pyridoxamin

B7 – biotin (ibland ses den som vitamin och ibland inte)
B9 – folsyra, folat, folacin
B12 – kobalamin

C – askorbinsyra/askorbat (E300-E304)
D – kolekalciferol/ergocalciferol

E – alfatokoferol

K – fyllokinon/menakinon

 

Kokt EKO ägg, 100 gram:

(1 ägg ca 60 gram – 2 ägg 120 gram – 3 ägg 180 gram)

Vitaminer  – du hittar alla siffror i Ägg  

Niacin kan bildas i kroppen från aminosyran tryftofan. Så med niacinbrist i kosten kan du skapa dig tryptofanbrist i kroppen.

Vissa karotenoider kan ombildas till vitamin A, dessa kallas retinolekvivalenter, det krävs cirka 24 µg för att bilda 1 µg retinol (som är A).

Mineralämnen – du hittar alla siffror i Ägg
Hur mycket måste du äta?
3400 gram ägg = 56 ägg för att få i dig tillräckligt magnesium

200 gram ägg = ca 3,5 ägg för att få i dig selen

300 gram ägg = 5 ägg ger dig all A du behöver

750 gram ägg = 12,5 ägg ger dig all zink du behöver

Det betyder att ska du få allt från ägget för att ägget innehåller allt så kommer du tvingas välja mellan att få brister eller äta en 50-60 ägg per dag och då skapa dig farliga överdoser av både energi och vissa näringsämnen till exempel A och selen som är skadligt i överdos. 3400 gram ägg hade också blivit 4794 kcal/dag.

Eller äta rätt mängd för dessa och då få brister på annat.

Så gällande vitaminer och mineraler? NEJ!

Ägg innehåller (nästan) allt förutom vitamin C, men inte i rätt mängder för vårt behov. Så nej, det går inte att leva på bara ägg. Det är en förenkling och en myt.

(Kontrollräkna mig gärna, börjar bli trött av alla siffror nu och kan ha räknat fel. Rättar direkt om du hittar något. Däremot finns det olika siffror i olika tabeller så de får stå kvar om jag inte gjort något jättegroda.)
Protein                       12,6 gr/ 100 gram ägg
5 ägg ger 300 gram som ger 37,8 gram protein.
Du behöver ca 0,7 gram på kg kroppsvikt (din ca-vikt utan övervikt)
Ex 70 kilo x 0,7 = 49 gram protein per dag.

Så väger du 70 kilo behöver du äta 389 gram ägg, vilket ör 6,5 ägg per dag. Inte en omöjlighet MEN då får du näringsbrister på väldigt många ämnen.

Per 100 gram ägg 141 kcal

 

 

 

 

2 reaktioner till “Ägg”

  1. Stod och knäckte ner ägg i en skål igår som råkade stå på en köksvåg. Och började då fundera… När man säger ”60 g ägg”, menar man inkl eller exkl skal? De äggen jag hade vägde ganska exakt 60 g styck, med skal på. Knäckta ner i en skål fick jag ut 50 g. Skalet vägde alltså ca 10 gram.

    Så, när du säger ”1 ägg 60 g”, menar du med eller utan skal?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *