Reumatism

Fråga:

Hej Anna! Min 8-åriga dotter har reumatism. Inga ledbesvär med stora problem med irit, regnbågshinneinflammation och högt ögon tryck. Hon står på flera starka mediciner allt ifrån kortison till cellgifter. Sedan ca 10 månader äter hon glutenfritt (inte strikt kanske 80/20), omega3 tillskott och vi testar akupunktur. Inget verkar riktigt hjälpa….har du nått tips vad vi kan prova?!

Svar:

Jag är ingen läkare och får inte ge råd vid sjukdom.

Men jag får berätta vad jag hade gjort vid reumatism.

Reumatism är en autoimmun sjukdom.
Dessa kommer från genomsläppligt i tarmen.
(Jag börjar även fundera på genomsläppligt genom huden men där har jag ingen forskning att luta mig på. Bara mina funderingar. )

Så jag hade börjat vid roten.
Tarm och hud.

All fokus på att läka tarmen.
Och inga kemikalier på huden.

Sen hade jag ökat på omega 3 med än dagsdos. Jag hade valt 2-3 gram EPA/DHA. Och jag hade valt ArticMed eller Eskimo-3

Jag hade valt 100% glutenfritt då 80% inte räcker. Tufft men i min värld värt det. I min värld kommer biverkningarna från medicinerna redan inom några vara mer besvärligt för det vardagliga livet, än att idag vara 100% glutenfri.

De 20% som är kvar av gluten är mer än tillräckligt för att underhålla reumatismen genom att hela tiden trigga immunsystmet.

Jag hade lagt till andningsminuten var dag. Nattejpa. Japp, man kan nattejpa en 8-åring om hon tycker att det är kul och ok. Vår 10-åring ber ofta om tejpen för ”jag sover så bra med den”.

Stort jobb? Japp. Men i min värld är det värt det.

Lösningen med kortison och cellgifter redan vid 8 år kommer inte hålla tills hon fyller 90 år. Båda bryter ner kroppen. Inget av dessa stärker henne.

Hon har en inre vaktstyrka, immunsystemet, som slåss mot inkräktare.
Denna vaktstyrka är lite aggressiva och skjuter hej vilt. Även på henne.
Det är autoimmuna sjukdomar.

Dagens mediciner ”drogar” vaktstyrkan.
De skjuter fortfarande men lite mindre.
Du mår bättre.

MEN vi låter inkräktarna vara kvar. De som vaktstyrkan skulle skydda oss mot.
Vi blir svagare och svagare. Och vaktstyrkan blir mer och mer ”drogade”.

Och inkräktarna får fritt spelrum.

I min värld måste vi sluta stänga av kroppens signaler på att något är fel.
Vi måste ta bort felet.

OBS! Jag har absolut inte rekommenderat att ta bort någon medicin.
Det jag rekommenderar är att göra så många rätt att sjukvården och läkarna inte har något att medicinera för. Det är en hel annan sak.

 

Har vi bytt fettskrämd mot kolhydratskrämd?

Jag upplever ibland en kolhydratskräck.

Som att det är kolhydraterna som gör dig tjock eller stoppar viktminskning.

Så är det inte!

Det är överätning, högt blodsocker och högt insulin som skapar dessa problem med vikten.

Så beroende på vilken kropp du har så tål du olika mycket.

Kan du äta några kolhydrater utan att det triggar din hjärna så kommer detta inte skapa överätande och du ”tål” Kh.

Kan du äta kolhydrater utan att få högt blodsocker med svar i insulin så händer inget annat i kroppen är det som ska. Och du ”tål” Kh.

Det är inte kolhydraterna du blir tjock av, speciellt inte grönsaker.

Det är vad Kh gör, OM det gör detta.

Du känner säkert någon som äter en massa som du valt bort och ändå är smala. De har antingen hjärnor som inte ber om mer eller en bra blossockerkontroll i kroppen.

Hade man blivit tjock på kolhydrater så hade alla vegetarianer varit feta 😉

Titta inte på gram Kh. Lär dig vilka som straffar dig.

Det är en enorm skillnad på 20 gram kolhydrater från mejeriprodukter och 20 gram kolhydrater från grönsaker.

Gram mot gram är fel. Kroppen funkar inte så.

Vi har nu bytt ut en gammal kcal-metod mot en Kh-metod. Resultatet kommer bli detsamma. Du rasar i vikt, och går upp. Går ner igen, och går upp. Du kämpar, provar nytt och startar upp igen och igen och igen och igen. Det känns som du alltid bantar (eller faller igenom och stoppar i dig allt som snart är förbjudet igen).

Hunger och mättnad

Hunger och mättnad är inte samma sak.
 
Så att inte vara hungrig är inte samma sak som att vara mätt.
 
Många som kämpar med vikten har en för låg nivå av mättnad och får nöja sig med att bli o-hungriga. Väljer de att äta sig mätta blir det för mycket mat.
 
Här är handmodellen bra för att få en ”ram”.
 
Äter vi oss mätta, även om vi har en bra mättnad, så är det för mycket för hälsan. Har ingen forskning för vikten där, men att äta seg mätt var mål skapar ohälsa.
 
Vi ska äta oss o-hungriga och nöjda.
 
Hunger styra av vissa hormoner. Mättnad av andra. De delar dock på samma mottagare i hjärnan vilket är tur så vi inte kan vara båda samtidigt. Men det kan vara så att hunershormonerna släpper taget om signalen men det finns inga mättnadshormoner som fyller deras plats. Då är du o-hungrig och kropps har fått sitt behov tillfredsställa och kan börja bygga allt som ska byggas.