LATHUND – Svullen?

Samlar du vatten? Svullnar? Och har uteslutit sjukdom hos läkare?
 
Då kan det vara flera olika anledningar. Här kommer mina gissningar:
 
1 Du stressar vilket gör att kroppen behöver med stresskyddande kortisol. Kortisol byggs av progesteron så med långvarig oro eller stress skapar du dig progesteronbrist. Och brist på progesteron kan öka vattensamling och skapa svullnad.
 
Lösning: Vila, återhämtning, lediga tankar, ACT, andningsminuten, mindfulness och att lära sig att duga.
 
Symptomlindring under tiden: Progesteron (absolut inte gestagen)
 
2 Du stressar och kroppen använder då en ytlig munandning. Dettas skapar en slö och svag diafragma. Och diafragman är en mycket viktig del i ditt lymfsystem. Några pratar till och med om diafragman som lymfsystemets ”hjärta”. Ytlig andning kan öka vätskeansamling (främst i underkroppen, men troligtvis överallt).
 
Lösning: Näsandning, andningsträning med motstånd, andningminuter, nattejpning och tåhävning för att väcka vadmusklerna (som är lymfsystemets hjärta nummer två)
 
Symptomlindring: Lymfmassage, promenader.
 
3 Dina njurar styr din vätska i kroppen genom olika mineraler. (Det är därför man alltid måste kolla upp med läkare först så det inte är njyrproblem och ni sätter igång med andningsminuten…) Mineralbrister (alltså saltbrister) kan skapa obalans i vätskeansamling.
 
Lösning: Ät mer naturliga mineraler såsom skaldjur, nötter och supersalt. Stabilt blodsocker.
 
Symptomlindring: 1 tsk supersalt per dag.
 
4 Stillasittande. Mycket stillasittande skapar problem i alla system – nervsystemet, hormonsystemet, signalsubstanserna, blodtrycket och japp även i lymfsystemet. Vi är skapta för att röra på oss i kroppens alla riktningar och böjningar flera gånger var dag, samt vi är skapta för att gå eller jogga.
 
Lösning: Rörelse i kroppens alla 7 basövningar samt gång. Gärna yoga.
 
Symptomlindring: Promenader var dag MEN med rätt hållning.
 
Rätt hållning:
1 Höfterna lite fram som om någon sparkat dig i rumpan. (Var noga så du inte fäller aningen fram som en fällkniv – inte alls bra för våra fötter, knän eller höfter)
 
2 Bröstkorgen fram och upp och axlarna lite bak. (Var noga så du inte hänger lite fram eller axlarna ramlar lite fram – detta skadar nacken och axlarna och brukar få fingrarna att svullna vid promenad)
 
Så! Höften fram, sträck på dig och upp med bröstkorgen – du ska se ut som en ”mallapa”. Då gör du rätt. <3

Dags att boka in höstens yogaresa

Träffa mig och Lise Benberg i södra Spanien!

För info:
Yogaresa ROQUETAS DE MAR

IMG_20160519_103513

Överst på min sommarönskelista finns 3 önskningar.

1 Jag önskar alla bytte ”varför gjorde jag/han/hon så här?” mot ”hur kan jag/vi lösa detta?”
 
Att ge sig själv skulden eller dela ut den till någon annan skapar bara skuld & skam och känslor som bara tar energi och inte ger något.
 
Lösningar är tusen gånger bättre än skuld & skam <3
 
2 Jag önskar att vi alla gjorde alla ”måsten” till ”vill” och sen sätter ihop flera vill på samma gång.
 
Ex. Jag måste städa – till: Jag vill ha rent
Ex. Jag måste träna – till: Jag vill ha en stark och frisk kropp
Ex. Jag måste skaffa mig mer tid – till: Jag vill lyssna på glad måbramusik var dag & skratta mer
 
Och så sätter vi ihop dessa. Aggressiv dammsugning till underbar musik med ett och annat luftgitarrsolo med dammsugarslangen. Trappstädning till Eye of the tiger med extra knäböj och några step-up-moves i takt med refrängen
 
Är du redo att börja arbeta om dina måsten till vill?
 
3 Jag önskar att alla, från och med precis denna sekund, aldrig säger någonting till sig själv, som de inte kan eller vill säga till sin allra bästa vän.
 
Ex, när sa du senast till din vän:
– Hur korkad är du som vräker i dig kanelbullar när du bestämt dig för att du inte ska. Fy för dig, du är ju helt urusel. på måndag kommer du hit så ska jag bestraffa dig med lite svält!
 
eller
 
– Hur f*n ser du ut? Kom lite närmare så jag får klämma på dina äckliga lår. Nämen de har ju gropar i sig. Jag tror nog till och med att de är djupare och fler än förra gången. usch…
 
Vad hade du sagt till din bästa vän? Kanske:
– Var nu snäll mot dig själv, alla kan göra misstag. Andas så kanske vi kan göra detta tillsammans. Hur kan jag hjälpa dig att välja det du vill välja?
– Du är fin som du är. Jag tycker om dig som du är. Och alla har gropiga lår, det är en del i att vara kvinna.
 
Vill du ha hjälp med detta?
 
Denna kurs kan skapa så mycket mer än bara äta rätt.