Sanning, forskning eller verklighet?

Tanke ett:

Du missköter din bil i 20 år och SEN byter du olja. Slutsats: det fungerar inte att byta olja på en bil.

Tanke två:
Du sitter i badet fullt av vatten och bubblor och känner dig blöt. Du provar en handduk. Du är fortfarande blöt. Slutsats: Handdukar fungerar inte att torka sig på.

Tanke tre:
Du är törstig och får en msk vatten att dricka. Du är fortfarande törstig. Slutsats: Vatten fungerar inte mot törst.

Att forskare får en massa pengar för att göra dessa TRE missar är för mig skrämmande.

Jag fick världens underbaraste liknelse av Anna Thörnqvist (ses snart! jag ska bara andas lite först):

Forskare är oerhört duktiga på sitt millimeterområde. Tänk dig en stor skog med massa djupa hål på olika ställen. I dessa hål sitter forskarna och söker sanningen.

En sitter på sankmark, en under en gran, en annan i ett hål i lövskogen och någon i sandig mark. De hittar sina sanningar. Som är sanna. Just där.

Aldrig sticker de upp huvudet för att prata med grannen i nästa hål. De har ju bevisligen hittat sanningen.

Picnic table with autumn leavesHelheten, alltså verkligheten, förblir osann.

Det jag gör, för jag är igen forskare, jag kollar ner i så många hål jag bara orkar, lyssnar på den kunnige forskaren, och försöker bygga sammanhang.

Men jag gör en sak till. Jag lyfter blicken och tittar ut över skogen. Vad ser jag? Stämmer kunskapen och slutsatsen jag precis skapat mig med det jag ser, stämmer det med verkligheten?

Och nu kommer det läskiga. Om forskaren säger att skogen är brun, smulig och med inslag av små rötter så öppnar jag munnen och går emot. det stämmer inte. Jag ser ju träd, buskar och OLIKA miljöer i samma skog.

”Men Anna, tror du verkligen att du kan mer än experter och forskare?”

Ja. Eller nej. jag kan inte mer än de men jag förstår mer. Jag sitter inte i ett hål.

Och vi är många. Inte bara jag. Du också. Det viktiga är bara att bygga slutsatserna på kunskap OCH verklighet.

En räcker inte.

Det är okey att tänka själv.

Vitamin D – igen

Såg du på TV i går kväll kl 10?
Med Michael Mosley?
 
Superintressant om vitmin D.
Jag fortsätter att ifrågasätta denna hype.
Logiken stämmer inte.
Det känns som glass och dykningsolyckor.
Ja, statistiken visar tydligt att ju mer glass vi äter desto större risk är det att dö i en drunkningsolycka…
Orsak och samband!Kanske är det så att det är sommaren som är den gemensamma nämnaren.Vitamin D-brist och alla sjukdomar kanske är som glass och drunkningsolyckor.
Det är fettskrämd kost med massa socker och högt kronisk blodsocker som är vår sommar?
 
En liten dos D som tillskott eller 10 minuter sol (dagstid på sommaren) eller 300 gram fet fisk i veckan gjorde skillnad. De som låg i riskzonen kom ur den på 3 veckor.
 
Såg du också att det var inte alla som hade brist? bara ett fåtal. Och trots breddgraderna så var det flera som hade korrekta värden. Hur är detta överhuvudtaget möjligt om vi ”bor fel”?
 
Han sa, visade och bevisade det jag tjatar om. Alla har inte brist och alla behöver verkligen inte vräka i sig stora doser vitmin D.
 
Piller2Han tog även glädjande upp njurskadorna som jag tjatar om. Jag satt och hoppade i soffan. Yes, en till som känner till dessa och tar upp ämnet. Jag är inte ensam.
 
I Sverige nås vi just nu av informationen att vi måste äta vitamin D som tillskott.
Att mängden ska vara stor.
Att de flesta har brist på grund av breddgraderna vi bor på
Att det är riskfritt med överdosering.
Att höga mängder inte ens är överdosering.
Att det är i stort sett omöjligt att äta sig till en korrekt mängd i kroppen.
Och att brist ger en massa sjukdomar.
 
 
Det finns en massa brister i den informationen. Jag tycker mer att det låter som marknadsföring från en producent som vill sälja en massa piller.
 
Nej alla måste inte äta vitamin D i Sverige.
 
Stig Bengmark skriver ”I Sverige är mild D-vitaminbrist snarare regel än undantag, och det har rapporterats att mer än 80% av barn och ungdomar i övre Norrland och mer än 60% i södra Sverige (Göteborg) har dokumenterad D-vitaminbrist.”
 
Ser ni ordet ”mild”?
 
Hur logiskt är det ätt vräka i sig stora doser för en mild brist?
 
Stig skriet vidare ”Och kroppens behov av D-vitamin kan knappast täckas genom enbart kosten. De främsta källor av D-vitamin i maten är fet fisk, ägg och fet mjölk, men den mängd D-vitamin som sådan kost kan bidra med räcker inte långt – ingen kan äta de stora volymer av fet fisk och ägg som i så fall skulle krävas.”
 
300 gram fet fisk i veckan är väl inte så stora volymer att det är omöjligt? Och det hade gett oss variation från kött. Det hade gett oss omega 3. Det hade väl varit ett kanonbra val ur många hälsoaspekter?
 
Stig fortsätter ”D-vitaminbrist har beskrivits ha sammanhang med bl a dessa tillstånd: allergi i allmänhet, Alzheimers sjukdom, astma, autism, blodförgiftning, cancer, Crohns sjukdom, cystisk fibros, degeneration av gula fläcken (macula), depressioner, diabetes 1 och 2, dålig hörsel, dåliga sportprestationer, eksem, epilepsi, fetma, förkylning, för tidigt åldrande, gravitetsbekymmer och förlossningsproblem, hjärtsjukdomar, hål i tänderna, högt blodtryck, infektioner, infertilitet, influensa, lungsjukdomar inkl KOL, migrän, multipel skleros, muskelsmärtor, munsjukdomar som tandköttsinflammation, karies och tandlossning, njursjukdomar, Parkinsons sjukdom, psoriasis och andra hudsjukdomar, reumatiska sjukdomar, schizofreni, tuberkulos och vaginala flytningar.”
 
Nu rusar många till hälsokosten och vill ha trippel dos. Detta måste undvikas.
 
Titta på sjukdomarna igen. Hur många av dessa är kopplade till högt blodsocker, höga nivåer av insulin, högt IGF-1, högt sockerintag och gluten?
 
Alla!
 
Intressant.
 
Så från studier i västländer med ”tallriksmodellen” som grund och vitt socker som bas så är det vitamin D som är boven?
 
Kan det vara så att denna grupp som man har studera också är fettskrämda?
Och att D är ett fettlösligt vitamin som förutsätter fett i kosten för att tas upp?
 
Nej, jag säger inte att du inte ska ta tillskott. Och jag är oerhört medveten om att brist är katastrof för kroppen.
 
Men jag tror inte att alla depressioner, all trötthet och alla förkylningar beror på brist på vitamin D.
 
Jag tror inte vitamin D är det mirakelmedel som många nu vill påstå.
 
Stress gör dig trött och deprimerad – vitamin D är då inte lösningen.
Stress gör att du får ett dåligt näringsupptag – vilket kan skapa brister av allt – ett piller D är inte lösningen.
Fettfattig kost skapar problem – ett piller är inte lösningen.
Högt blodsocker ger sjukdomar som visas i forskningen – är då vitamin D skurken?
 
Brist är katastrof. Jag håller med.
Vitamin D är extremt viktigt – jag håller med.
Vi har en MILD brist i Sverige – jag håller med.
 
Kanske ska vi börja med stresshantering, 300 gram fet fisk var vecka. Verkligen gå ut på lunchen i tio minuter.
 
Kanske ska vi undvika högt blodsocker, äta fett och undvika fruktos. Då detta skapar en massa sjukdomar samt fettlever. Och då fyller vi leverns lager med fett som skulle vara lager åt vitamin D….
 
Kanske ska vi göra roliga saker var dag som tar bort håglöshet.
 
Undvika gluten?
 
Och nu, om vi fortfarande känner oss låga prova med en dos vitamin D. Har du brist får du livet tillbaka inom 2-3 veckor. Det går snabbt. Det känns.
 
Har du inte brist så märker du inget. Då kanske lösningen inte är att öka något som inte fungerar?
 
”Men jag äter en massa D-tillskott och har ändå låga värden”
 
Ja, då har du dåligt upptag i tarmen. Då hjälper inte en ökad dos.Och då har du garanterat brist på en massa annat. Som också gör dig sjuk och trött.
 
Då är det det dåliga upptaget i tarmen som är lösningen, inte överdosera vitamin D.
 
Och D3 är ju ett hormon. Jag har inte hunnit kolla, men tanken har dykt upp.
 
Om du inte får rätt värden i kroppen trots hög dos så bör ju det tillskottet du ätit ha hamnat i toaletten.
 
Och då har vi en massa D3, alltså hormoner, i toan.
 
Hamnar dessa som aktiva hormoner i naturen? Jag vet inte.
Och om de gör det, har de någon påvekan på djur? Jag vet inte.
 
Tack Michael Mosley! Du växer för var dag i mina ögon. Du vågar tänka och vågar ifrågasätta och vågar ändra dig.
 
Och nu vågar du gå emot denna massiva marknadsföring av vitamin D, av överdos och samtidigt lyfta fram viktigheten av D.
 
Imponerande balanserat.

LCHF 2.0

Annika Dahlqvist bad mig kommentera hennes inlägg på hennes blogg om boken LCHF 2.0
 
Och när jag skrivit färdigt så tänkte jag att fler kanske vill läsa mina och Åses grundtankar bakom boken. Är det något ni inte gillar så är det jag som skrivit detta, inte Åse. Så hon inte behöver stå till svars för mina ordval. Jag har rättat lite stavfel (det går ofta lite för snabbt med min pekfingervals på tangenterna) men annars är svaret detsamma som hos Annika. 
 
Vassego:
 
”Hej!
Jag kan inte svara för Åse, det gör hon så underbart själv , men i alla mina böcker finns alltid ett kunskapsavsnitt. Det är lika viktigt som recepten.
 
Vissa slänger sig över recepten och gör val som inte passar dom.
I texten står klart och tydligt att du ska välja mat som passar för dig och att alla inte gör eller behöver göra samma val.
 
Mer kolhydrater? Näe – inte i nollningsrecepten. Där är det noll.
Inte trycker på fettet? Det står att du ska äta så mycket att du är mätt och nöjd i ca 4 timmar. För vissa är det mindre och för andra mer. Det är väl anpassat om något.
 
Det står också att du ska tänka till,  känna efter och igen ska bestämma vad du ska välja. Vill du äta Finn Crisp så gör det. Att sen jag valt bort det och motiverar varför jag tycker som jag gör betyder inte att du är tvingad eller att det finns ett förbud.
 
Alla bestämmer själva.
 
Att vi valde 2.0 är för att få tänka själva. När jag använde LCHF som namn så var jag den kommersiella Anna som utnyttjade bokstäverna för egen vinning. När jag sen annonserade att jag ville hoppa av bokstäverna så skulle det starkt ifrågasättas – av samma gäng som tidigare varit missnöjda med att jag använde dom. Ler lite, hur jag än anpassar mig så gör jag fel. Så det blev ett nytt namn. 2.0
 
”Nollning av gluten för den som inte är allergisk” Än en gång,  alla gör som dom vill. Men som det står i texten – studier visar att sjukvården MISSAR 2/3. Kanske någon som enligt sjukvården inte har celiaki, äntligen får svar på och stöd i varför de mår bättre utan än med. Kundkapen kan kanske hjälpa människor att ta rätt beslut för just dom.
 
De som vill äta gluten och mår bra – ät gluten. Enkelt.
 
Det tjatas flera gånger i boken – känn efter själv. bestäm själv. De raderna är viktiga. Du bestämmer om din kropp.
 
Gällande mejerifritt – där står samma sak att läsa. Känn efter – vad vill och behöver du? Har du en bra nivå? Vill du minska? Vill du ta bort?
 
Kanske variera mejerirecept med denna boks recept för variation? Det kanske är lösningen för några?
 
”Tills frågan är färdigutforskad” – denna meningen förvånar mig. Den känns som den kommer från SLV eller Socialstyrelsen. När tusentals människor mår bättre men det inte är färdigforskat så ska vi vänta? Alla som mår bra är anekdoter?
 
Vi har berättat vad de olika delarna i mejerier gör. Och det finns forskning. Sen bestämmer alla själva. Jag äter mejerier, men lite och sällan. Mitt val. Andra äter inte alls – kanon. Andra äter mycket och mår stålande – toppen.
 
Vi har även brättat VARFÖR vissa reagerar på mejerier (kaseinfrågan) och andra inte. Vi är inte lika. Därför kan alla inte äta samma. Och därför är det svårt att forska på.
 
Svaret från en forskning gäller ju bara gruppen man forskat på.
Forskar du på 100 personer med läckande tarm får du att annat svar än om du forskar på en grupp med helt fungerande tarmsystem. Och forskar du på en grupp där du inte ens känner till tarmens status så är ju den forskningen värdelös.
 
Forskning är också resultat på en grupp. Vi är individer.
 
Du och jag tål inte samma. Så vi gör troligtvis två olika val. Följer vi en gemensam metod kan det sluta med att vi båda gör fel för just vår kropp. Följer vi våra kroppar med kunskap som grund så väljer vi olika men helt rätt.
 
Det är LCHF 2.0
 
Känn efter. Dags att lämna en bestämd metod – dags att bygga din egna metod 2.0.
 
Kunskap och system är bättre än en bestämd metod.
 
Alla tål inte lika.
Alla vill inte lika.
Alla behöver inte lika.
 
Denna bok visar på ett val. Är det ditt val? Känn efter.
 
Smörfett tycker vi är kanon. Men behöver du äta kaseinfritt och vi lovar mejerifritt kan vi inte använda smör. Vi använder då Ghee. Vill du inte använda mejeriprodukter överhuvudtaget så föreslår vi kokosfett. Kanske till och med ister passar några.
 
Att någon skulle få för sig margariner när vi skriver matfett tycker jag låter helt orimligt. Då har de inte läst en enda rad i boken.
 
LCHF har ju bara naturligt fetter. Jag har aldrig hört om en LCHF, oavsett variant, med margariner om grund.
 
Men, vi låter dig som ägare till din kropp bestämma själv. Vilket matfett föredrar du? Smör, Ghee, kokosfett, ister?
 
Det är också spännande att reflektera om.
När vi ger en tydlig linje – då bestämmer och förbjuder vi.
När vi ger läsaren en valmöjlighet – då kan de helt plötsligt välja margariner.
 
LCHF 2.0 har inga totalförbud. Hoppas att ni inte läser texten så.
LCHF 2.0 har recept med noll kolhydrater för den som behöver det och med rotfrukter för den som tål det.
 
LCHF 2.0 är inte en metod där alla ska följa en gram-angivelse. Det är en kunskap där du hittar DIN väg. Tänk till. Känn efter. Prova dig fram. När mår du bäst? När fungera ditt liv? När äter du som du tänkt dig utan att ständigt ändra, experimentera och ”ta nya tag”?
 
Vad fungerar för dig? Avslappnat och gott.
 
Det är LCHF 2.0
 
Dags att du bygger ditt unika facit.
 
Hoppas att ni njuter av god mat.
Hoppas att recepten i LCHF 2.0 kan ge nya tips och nya smaker.
Hoppas kunskapsdelarna i boken kan ge dig tips på vad som är bra för dig.
 
Hoppas att du lägger på mer fett om du är hungrig.
Hoppas att du minskar på fettet om mängden gör dig illamående.
 
imageHoppas att du byter rotfrukterna mot grönsaker om du inte tål kolhydratmängden eller triggas.
 
Hoppas att du njuter av efterätter om du kan och vill och hoppas att du inte lagar dom om du inte tål kolhydraterna eller triggas av tanken.
Hoppas att tar bort mejerier om du behöver.
Hoppas att du behåller mejerier om du mår bra.
 
Hoppas att du fått kunskap om gluten som stärker dig i varför du mår dåligt fast sjukvården säger att du tål gluten.
 
Hoppas att du väljer ett Finns crisp om just du kan. (Du behöver ju ingen receptbok för att göra detta val)
 
2.0 är ingen metod. 2.0 är kunskap där du kan sätta ditt system.
Det är ju det hela boken går ut på.
 
Inga facit.
Inga förbud.
Inga bestämda gram.
 
Du och din kropp är i fokus.
 
Härliga hälsningar Anna
Och även om jag inte kan skriva vad Åse tänker och tycker så hälsar jag även från henne.”Bild: http://larsjanssonfotografi.se