LATHUND – osteoporos

Jag får inte reparera eller bota. Men jag får dela med mig av min åsikt. Så här kommer den.

Först måste vi veta vilken sort det är. Är det kalkbrist eller mineralbrister?
Hur stor är skadan idag? Vad tål skelettet?
Sen varför den uppkommit?

Det vi vet (oavsett ovan frågor) är att kroppen bryter ner snabbare än den bygger upp.

Någon som ökar nedbrytningen är prostaglandiner. Alltså omega 6. Så jag hade valt bort så mycket som möjligt av dessa – förutom nötter, avokado och oliver.

Överdos av kalcium skapar kalciumbrist i skelettet så en massa kalciumtillskott hade jag inte rekommenderat. Däremot naturlig kalciumrik kost som grönsaker.

Vitamin A i överdos blockerar kalciumupptaget i skelettet. Så jag hade inte vräkt i mig mejeriprodukter. Många hävdar att dessa till och med är en av anledningarna. (Tillsammans med omega 6) mejeri har ju både överdos och kalcium och tillsatt vit A.

Länder som har mejerier i sin kost toppar lista över benskörhet.
Och de två som dricker mest mjölk i världen är de två länder som har placering nummer ett och två. Finland och Sverige.

Jag hade lagt på alla mineraler då vårt skelett inte bara behöver kalcium. Så gröna grönsaker i överdrift och 1 tsk supersalt per dag.

Sen hade jag främjat inlagringen med magnesium i form av mandel, pumpakärnor och sesamfrön. Ätit minst 500 gram fet fisk i veckan för vitamin D samt tagit probiotika för att tarmbakterierna ska må bra och producera K2.

Vet jag att min mage och tarm är katastrof hade jag tagit K2 även sko tillskott samt lagt till andningsminuten.

Kalk gör skelett hårt. Hårt går av som en krita.

Du vill göra skelettet starkt. Och mjukt. Detta görs av kollagen. Så då är vi tillbaka på gelatin, kollagen, hyaluronsyra, glukosamin, benbuljong, kalvsylta, oxsvanssoppa och pannacotta.

Men kroppen gör bara det du ber om. Ger du kroppen byggnadsmaterial men hoppar över att be kroppen bygga så kommer den använda dessa byggstenar någon annanstans.

Det mesta vi äter kan byggas om till nya byggstenar. Så stresshantering i kroppen kan stjäla byggnadsstenar från skelettet om kroppen behöver.

Hur ber vi kroppen bygga starkt skelett? Jo, genom att belasta det efter förmåga.

Så bort med allt som ökar nedbrytning.
Bort med överdosering av kalcium och vit A.
På med alla byggstenar som behövs för ett skelett.
Och på toppen belastning efter förmåga.

Så hade nog jag gjort.

OBS! Jag är ingen läkare och får inte ge råd gällande medicin. Gör därför aldrig det.

 

Vår kropp är som en krukväxt

Vår kropp fungerar på samma sätt som en blomma. Men vi har oerhört fler system som ska samverka.
 
Blommor kan vi, och översätter vi bara denna kunskap till vår kropp så kommer vi långt.
 
Hur mycket fibrer – magnesium – selen – fett – svavel – ….. behöver vi?
 
Mängden kroppen behöver är den mängd som går att äta från vanlig mat i vanlig mängd. Det är så vi har överlevt i årtusenden.
 
Men ibland måste man öka lite för att man varit sjuk, ätit för dåligt eller stressat för mycket. Men bara lite. Annars hinner inte kroppen med.
 
Tänk dig en krukväxt. Den behöver vatten. Lite då och då. Men om den torkar ut helt kan du behöva öka på lite just då.
 
Öser du på med en liter per dag kommer blomman inte alls må bra – samma som om vi öser på med fibrer till våra tjocktarmsbakterier.
 
Vill du att det ska gå snabbt? Väljer snabbaste sättet? Det mest effektiva?
 
Tänk växten igen. På med en massa växtnäring.Den växer så det knakar. Blir den stark och hållbar?
 
Och tar du hela växtnäringen i en kruka så blir det till och med giftigt. Trots att det är växtnäring.
 

Ta hand om din kropp som dina krukväxter. Ge den naturliga val i naturlig mängd regelbundet.

PS! Vårt nervsystem är som muskler.

Gnisselzonen

Jag vet att Jante förbjuder oss att vara stolta. Men jag och Jante är inte speciellt goda vänner så jag brukar aldrig lyda hans råd 😉
 
Missa inte att köpa Gnisselzonen. Boken med hårdpärm finns inte längre och kommer inte att tryckas om tyvärr. Nu gäller det att få tag i pocketen innan den också tar slut.
 
Och ja, naturligtvis är hela kostgrunden för hälsa – LCHF 😉
Men energi, glädje, nyfikenhet och lycka är så mycket mer än det som finns på din tallrik.
 
Alla svar på hälsa kan du inte hitta med kniv och gaffel. Boken Gnisselzonen ger dig en bra baskunskap i kroppens biokemi på ett lättläst sätt. Sen kan du skapa dig ditt egna facit efter just din kropp.