Skitungar i skolan!?

Nej, de finns inte. I alla fall inte många …

Men däremot finns det många barn som inte klarar av de krav som idag ställs på dem och därför beter sig som skitungar. Planera allt själva, stora sociala krav för att fixa stora klasser och lärare som tror att de är ouppfostrade.

Hade det gått att uppfostra bort ett sådant beteende så hade ju definitivt skolpersonalen kunnat det. Vi har ett brinnande intresse av barn, varm välviljla och en bra pedagogisk utbildning. Nej, det går inte att uppfostra bort, eller skälla bort, eller bestraffa bort. Det måste kompenseras. Och det som gör mig så arg är att vi lägger denna uppgift på det lilla barnet som har en brist. Inte på oss fullt fungerande vuxna med utbildning.

Om lille Olle har glasögon så ber vi inte honom att ta av dem för att det är orättvist att han ska få ha hjälpmedel när resten av klassen inte får. Vi tvingar inte honom att sitta längst bak och skärpa sig. ”Olle, du kan om du bara vill” Men vi gör så med barn med särskilda behov. Och när de sen inte kan så straffar vi dem. ”Du får inte följa med på skolutflykten” eller så ber vi dem att underteckna ett avtal om att de ska vara snälla….  ”Jag, Olle, lovar att kunna läsa utan glasögon från bakersta raden av skolbänkar.”

Eller Pelle som inte tål gluten. Bra då ska vi träna. Pelle ät nu en smörgås var dag och vi vill inte höra något gnäll om magont. Fungerar inte detta så får du äta två mackor var dag för du ska lära dig!!

Dessa två exempel är perfekta på barn med särskilda behov. Precis så här fungerar de. De behöver hjälpmedel och de behöver slippa vissa saker. DÅ fungerar de.

Vilket barn VILL ha skäll var dag? Vilket barn vill vara odugligt? Vilket barn vill vara utanför?

INGET!

Det vet bara inte hur de ska göra för att göra rätt. Vi talar ju bara om vad de inte ska göra. Mycket sällan berättar vi det självklara. HUR de skulle kunna gjort i stället. Dessa barn behöver detta. Men när de har misslyckats år efter år utan att förstå varför. Det spelar ingen roll hur mycket de försöker för de gissar aldrig rätt. Våra krav är inte självklara för dem. Ja, då skiter de i allt. ”Bättre att få en utskällning för att jag är uppkäftig är för att jag inte förstår. Jag är hellre djävlig än blåst”

Jag skrev ett enklare arbete när jag läste till lärare. Men det innehåller en hel del nyttigheter för skolpersonal att veta. Bifogar en Pdf som du får använda som du vill (klicka bara på bilden ovan). Hoppas att den kan komma till någon nytta.

7 kommentarer

  1. yon
    10 februari, 2010

    En jättebra metod. Om den fungerar förståss. Något liknande har inte gjorts sen Jesus sa tag din sän och gå.

  2. Anna Hallén
    10 februari, 2010

    yon: Det fungerar. Men denna inställning fick jag en klass med 20 av 25 barn med särskilda behova att fungera. Barn vill om de bara kan.

  3. Susanne
    11 februari, 2010

    Jag får inte upp pdf:en! Nyfiken! Kan jag göra på något annat sätt?..

  4. yes
    11 februari, 2010

    jag lyckas inte heller med att få fram filen……
    kram

  5. Anna Hallén
    11 februari, 2010

    NU fungerar den!

  6. Lottis
    4 mars, 2010

    Hört talas om kvarvarande spädbarnsreflexer? Kolla här: http://www.allasinnen.se/Frameset-Sens.htm

    Jag dök nyss på detta efter tips ifrån min busiga sons ena musiklärare. Nu har vi tid hos dem i slutet av mars. Jag hoppas mycket på detta. Vad tror du som handskat många av dessa barn?

  7. Anna svarar Lottis
    4 mars, 2010

    Jag kan lite om det men vet att det finns och att det skapar en massa problem. Vet också att träningsprogrammen fungerar riktigt bra. Gäller bara att ha tålamod och verkligen träna på ett kul sätt.

Write a comment