LATHUND för grönsakshataren

Hatar du grönsaker? Är det det äckligaste du vet?

 
Tyvärr behöver du det för att förbli frisk. Vill du ge din kropp och hjärna en möjlighet att må toppen hela vägen tills du dör?
 
Det är 10 000 viktiga fytonutrienter varav ca 5000 är antioxidanter som din kropp behöver för att klara alla små funktioer och alla viktiga balanser. Dessa finns (i stort sett) bara i grönsaker.
 
Det är troligtvis det som håller våra kärl och vår hjärna frisk i 100 år i stället för i 70 år…. Så ja, du kan överleva utan grönsaker men blir troligtvis hjärttrött och/eller dement på äldre dagar. Eller skaffar dig kärlskador och nervskadeproblem på ett eller annat sätt.
 
Jag hade löst detta med en mörkgrön grönsakssmoothie eller 2-3 grönsaksshot per dag. För fytonutrienterna.
 
Sen är det fibrerna – de går att fuska sig till ex fiberhusk var dag. Ex mina fiberhuskpannkakor till frukost.
 
Kolhydraterna – för att slippa leva ketogent (försurat)- de finns på andra ställen. Ex nötter & mejerier
 
Vitamin C – svårt men går. C förstörs av syre så tillskott är sisådär, men bättre än inget. Välj högkvalité
 
Folsyra – tillskott av ett bra folat. Ex Thornes
 
Magnesium – nötter & supersalt.
 
Svavel – tillskott av MSM.
 
Sen tycker jag du ska göra som man gör med barn. Smaka minst 7 gånger innan du dömmer bort. Det tar nämligen 7 gånger innan hjärnan accepterar en ny smak som den inte gillar direkt. Är det äckligt efter 7 gånger kommer du nog aldrig gilla det.
 
Smaka en ny sak var dag!
 
Och allt ska smakas i olika former.
1 Råa
2 Kokta
3 Ugnsbakade
4 wookade
 
Så efter ca 1 år vet du hur din ”jag vill vara frisk”- grönsakslista ser ut.
 
Vill du må ditt bästa när du blir gammal? Ja, då är detta utmaningen för dig.

PS! Gillar du grönsaker så ät dom, i massor.
Tuggmat är alltid bättre än drickmat!

SKRIV EN KOMMENTAR