Fibrer – to be or not to be?

 

Jag fick en fråga om fibrer. Ska man äta dem eller inte. För mig är fibrer och fibrer inte samma sak.

Tänkte lägga ut svaret. Har ändrat lite då frågan inte finns med 🙂

Här kommer mina tankar:

”Hej!
Det finns oerhört mycket mer än kolhydrater och fibrer i grönsaker och nötter. Det jag lyfter fram är folsyra (gröna grönsaker) och mineraler (speciellt magnesium och selen, nötter). Det finns också en massa delar i denna naturliga kost som vi har oerhört lite kunskap om.

Skillnaden mellan lösliga fibrer och olösliga fibrer håller jag helt med om. Hårda fullkorn gör mest skada och är inte en del av vår naturliga kost. Att sätta samma dem i samma mening är oerhört fel. De är helt olika varandra.

De mjuka fibrerna har alltid varit en del av vår naturliga kost. Eskimåerna mår strålande utan. Folket på Kittawa som äter 70% kolhydrater och då en massa olösliga fibrer mår också strålande bra. Betyder detta att olösliga fibrer är oviktiga? Hade de mått bra av att byta kost? Då de lösliga fibrerna inte har någon nackdel men väl många fördelar och många vittnar om att de mår oerhört mycket bättre av dem så förstår jag inte varför alla ska undvika dem. Varför ta bort naturlig kost som vi är designade för?

Jag har inte upplevt att någon av mina klienter fiser av mjuka fibrer från till exempel linfrön. Däremot kan frukt skapa en hel del problem, men de innehåller också en del olösliga fibrer. Kost är individuellt. Bara att prova sig fram. Är mår du bäst? Naturligtvis inom ramen för naturlig kost. Det finns inte en gyllene tallrik som passar för alla. Av tusen anledningar. Men det finns en grundkunskap, lågkolhydratkost med naturliga fetter, som vi i grunden är helt överens om.

Det jag känner i debatten är att männen i gör andra val än vi kvinnor. Kan det vara en genetisk skillnad? Kan vårt ursprung faktiskt vara påverkade av hur vi levde då? Och att det idag avspeglar sig i vad vi är designade för? Och om eskimåerna är grunden till allt gott. Varför finns det fler folk som är lika friska men på annan mat? Varför är inte eskimåernas kost spridd över större delar och över fler folkslag? Jag vet att de mår bra, jag är bara inte säker på att jag är eskimå.

Jag vill inte heller blunda för att andra folkgrupper mår lika bra trots att de äter tvärt emot än det jag förespråkar. Jag måste behålla min nyfikenhet. Vad skapar deras friskhet? Näringsfysiologi är spännande, men ju mer du läser desto fler parametrar finns att ta hänsyn till. Att bara titta på fett och kolhydrater räcker tyvärr inte.

Jag kan inte ge dig ett svart och vitt svar för jag anser inte det finns något. Hoppas i alla fall att du känner att du fått ett svar.

Trevlig helg.
Härliga hälsningar”

Hur fungerar du på bara fett och kött och fisk?
Hur fungerar du som även äter grönsaker och nötter?
Vad händer om du ändrar din kost?
Har du negativa effekter av grönsakerna?
Av nötterna?
Av att bara äta fett, kött och fisk?

Känn efter! När mår du strålande. Och dela gärna med dig. Din erfarnehet kan hjälpa någon annan.

Hur fungerar jag? Skratt. Just gällande mage har jag fått en stålmage. (Alltid något, en uppsättning snälla gener) Den tål mjöl, gluten och fullkorn. Den tål rotfrukter, frukt och bönor. Den tål laktos. Den tål fettfttig kost i 30 år och fungerade perfekt i alla fall. Jag tror jag kan äta taggtråd….

Men min mage är inte hela jag. Den fungerade men jag är sockerberoende och överåt och blev fet. Jag var pigg, glad och frisk på fel mat. Men fet!

Nu är jag pigg, glad och frisk på rätt mat. Men inte fet! Skulle jag ta bort grönsaker och nötter? Nej, varför? Varför ta bort naturlig kost som vi är designade för om jag mår mitt allra bästa?

Ger jag samma råd till alla? Ja, ät det som får dig att må ditt allra bästa.
Blir det samma råd till alla? Nix 😉

Andra inlägg som kan intressera dig

3 kommentarer

  1. 5 februari, 2011

    Bra inlägg, Anna.
    Tror de flesta av oss mår gott med grönsaker till våra portioner med kött, fisk och fett.
    Eskimåerna är designade för att överleva och hålla värmen i ett arktiskt klimat, de flesta av oss andra mår bäst i ett tempererat.

    Många är det som tycker att det är helt OK att dricka ett glas vin mest varje dag till köttet och smöret.
    Jag väljer hellre en stor hög gröna bladgrönsaker med kallpressad olivolja och vinäger samt lite tomat, paprika, zucchini eller aubergine. Broccoli eller blomkål då och då. Tar ett glas vatten till istället och sparar vinet till nåt riktigt speciellt tillfälle.
    Spannmål är helt borta ur mitt kosthåll, magen blev väldigt snäll när jag slutade med allt gluten.

    Det här är mat som gör mig gott både i mage och kropp. Knoppen mår också fint, sover gott och trivs med livet och maten 🙂

  2. Ethel Loberg
    5 februari, 2011

    Tack Anna detta vill jag rota i, det var intressant. Kan Du ge några ex, var finns lösliga, och var finns olösliga fibrer. Jag förmodar att det ena är bra och det andra sämre, jag vill gärna hålla mig till det bra. Det är ren okunskap som får mig att ställa frågan som jag gör men viktigast, jag vill sålla bort obra saker.

    Jag har samma mage som Du, kan äta precis allt utan att må illa men det var kolhydraterna som gav mig bullrôv, bullmage och kycklinglår.
    Det är numer enbart minnen efter att ha gått över till LCHF, linjen är nu rak.

    Men fortfarande, jag skulle kunna gå tillbaks till SLV´s matråd och äta kolhydrater morron, midda och kväll men då kommer ju också bull-linjen tilbaks. Fast det är ju en annan femma.

SKRIV EN KOMMENTAR