Vegetarian och LCHF?

(Lägger om detta som repris då det dyker upp hela tiden)

Går det? Både ja och nej. Visst är jag tydlig? Skratt. Klart det går men jag ser ju alltid till hälsan också och att vara vegetarian och helt hälsosam går tyvärr inte.

Först måste vi dock vara överens om vad en vegetarian är. Vegetarian och vegan är samma sak matmässigt. Det är en person som inte äter kött, fågel eller fisk. Och som inte äter ägg och mejeriprodukter.

Sen finns det Lakto-vegetarian som äter mejerivaror men inte ägg.  (Här slipper du B12 birist)

Ovo-vegetarian som äter ägg men inte mejeriprodukter. (Här får du alla essentiella aminosyror plus en del omega 3 från EPA och DHA)

Och sen Lakto-ovo-vegetarian som äter både ägg och mejeriprodukter.

Sen finns det DEMIvegetarianer som också äter fisk. (Kanon. Här är omega 3 hemma)

Det finns SEMIvegetarianer som äter fisk och kyckling. Vissa SEMIvegetarianer kan gör enstaka undantag och också äta kött. (Hm, hur kan man vara vegetarian och äta djur? Men bra är det :))

En vegetarian kommer alltid att äta för lite omega 3 och för mycket omega 6. Den balansen går inte att kompensera om man inte väljer omega 3 kapslar från fisk/krill. Många får också stora problem med B12.

En DEMIvegetarian är hälsan själv. Finns inget som den personen saknar i sin kost. (Samma gäller då SEMI eftersom det är fisken och ägget som är viktig) Kött är gott för oss som gillar det, men inget livsnödvändigt så länge vi äter fisk och skaldjur.

Var ligger då problemen för en vegetarian? Som sagt den stora obalansen mellan omega 6 och omega 3. Sojaprodukter är proppfulla med omega 6 (och en gnutta bensin och en hel del lektiner). Alla vegetabiliska val av fett innehåller för mycket omega 6 och en omega 3 (ALA) som vi knappt kan använda. SAmt att få i sig alla essentiella aminosyrorna.

En vegetarian äter ofta mycket sädesslag, vilket skapar en hög oxidation i kroppen samt att de äter gluten och andra lektiner.

Men jag svarade ju att det går. Japp. Så här kommer mitt LCHF förslag. (Baserat på lakto-ovo)

4 no-no
1.
Inga färdigköpta veg.produkter. Fulla med skräp och omega 6.
2. Inga mjölprodukter eller flingor
3. Bort med sojaprodukterna.
4. Ingen veg.olja i kosten.

6 tips
1. Ät 3-5 ekologiska ägg var dag
2. Kontrollera din B12 nivå. Fuska med tillskott om det behövs. VIKTIGT!
3. Välj B12 rika mejeriprodukter.
4. Svårt att få i dig tillräckligt med proteiner? Gör en smoothie med mjölkpoteinpulver var dag. Mjölkproteiner är fullvärdiga. ELLER på råa ägg och kokosmjölk med lite extra kokosfett som grund.
5. Laga all mat från grunden.
6. Ät algtillskott med DHA och linfröolja med ALA.

Skapa DIN LCHF-dag  (Baserat på lakto-ovo)
1. Frukost: Omelett med 1/2 dl vispgrädde i. Smaksätt efter din smak. Vill du minska mejerivarorna välj kokosfett i omeletten i stället för grädde.

2. Lunch: Omelette med 1 dl creme fraiche, 2-3 kokta ägg & majonnäs och grönsaker. Eller avokado med vegetabilisk algromsås… (Är du DEMI så lägg bara till en massa nyttig fisk. Gärna fet fisk som lax, strömming och sill)

3.
Mellanmål OM du önskar: 1 dl nötter och ost.

4. Middag: Foliepaket med massor av grönsaker, ost och smaksatt crème fraichtäcke. Allt serverat med blomkålsmos, rostade grönsaker, sallader eller avokadoröror.

Är du vegetarian? Ja, då får du göra ditt bästa och acceptera en obalans mellan omega 3 och omega 6. Samt skapa dig en enorm kunskap om aminosyror.

Väljer du sojaprodukter? Ja, då får du acceptera att du äter bensin, för mycket omega 6, lekitner och fytoösterogen.

Gillar inte fisk, men kan tänka dig äta fisk? Ja, ät då omega 3 kapslar från fisk

Svårt att äta så mycket proteiner? Välj smoothisen om du accepterar mejerivaror eller ägg. (Bra fusk även för oss andra)

Lycka till!

81 comments

  • Läs vad jag skriver innan du blir arg.

    Många vegetarianer äter ost. Det kan inte jag ansvara för.

    Jag vet inte hur du äter. Men många får problem med oemga 6 och omega 3 balansen samt B12. Och få av 60-talets (riktiga) vegetarianer och fortfarande vegetarianer pga bristerbna som dök upp. Många av dessa äter nu även fisk och ägg och mår då strålande.

    Tror att jag också har skrivit (säkert hundra gånger) att kött är sämsta valet. Så vi är överens. Varför är du fräck och dum? Jag har aldrig önskat en vegetarian så illa. Jag tycker du borde fundera över ditt beteende.

  • Hej!
    Jag har varit veg i 13 år. Blev lacto-ovo-veg för kanske fem år sen. Det senaste året har jag kämpat med att införa fisk för jag har inte mått alls bra i kroppen. Min sambo är väldigt intresserad av lchf så jag har börjat läsa på. Men jag kan inte tänka mig att äta kött eller kyckling vilket kanske ses som löjligt ifall jag börjar äta fisk. Men nånstans får man dra gränsen mellan att prioritera sin egna hälsa och hur man känner för djuren.
    Du har skrivit att kött är dåligt. Betyder det att jag kan äta lchf fastän jag inte äter kött och kyckling? Rent teoretiskt kan jag ju det förstås, men jag ser ingen vits i att byta en dålig kost med en annan. Klarar jag mig på bara ägg och fisk istället för kyckling och kött?

  • Kött är inte dåligt, men det är sämsta valet. Väljer du fisk och ägg så får du i dig allt du behöver och kommer äta en ännu bättre LCHF än de flesta av oss andra. Välkommen i gänget. Jag ska göra en fisk och skaldjursmeny och lägga ut så du får lite tips.

  • Josef Church-Woods says:

    Hej Anna!

    Jag och min partner funderar på att starta LCHF. För min del finns det gott om god mat att välja på eftersom jag är demi-vegetarian och äter både fisk, skaldjur, ägg och mejeriprodukter.

    För min partner är det lite värre eftersom han är lakto-ovo-vegetarian. För tillfället äter vi en hel del Quorn produkter (Quorn färs, Quorn biffar, Quorn köttbullar etc.).

    Jag kan naturligtvis börja äta mer fisk till lunch, och även köpa fisk / skaldjur åt mig själv och lägga till min middag. 

    Men kan vi även fortsätta äta Quorn i vår kost på en LCHF diet? Det skulle göra saker och ting mkt lättare för oss båda, men främst min partner som inte äter fisk.

    Om det inte funkar, vad kan min partner äta istället för Quorn?

    Mvh,
    Josef, Edinburgh

  • Hej Anna!

    Jag är är Lakto-ovo-vegetarian. Jag känner mig dock bättre när jag skippar komjölksprodukter och håller mig till get- och fårmjölksprodukter. När det kommer till Qourn produkter anser du att det är OK? Skulle du föreslå att skippa alla sojaprodukter?

    • Anna svarar Mikaela Bjerring says:

      Smart att välja get och fårprodukter. :)
      Ägg och quorn är bra val. (Quorn har bra innehåll med lite tveksam process när det görs, dock fortfarande ett bra val)
      Men jag rekommenderar starkt att undvika sojaprodukter.

      Tänk också på omega 3/omega 6 balansen. Välj ekologiska omega 3 ägg. Köp vegetabiliskt DHA.

  • Jag är också lakto-ovo sedan 15 år tillbaka, har ätit LCHF i mer än ett år nu. Inom LCHF äts det ju ofta (vad jag har sett) väldigt mycket kött, vilket inte är så hållbart i längden.
    Tror att det kan vara viktigt att visa att det faktiskt funkar ändå, och det gör det.Det är bra att du tar upp frågan!
    Jag äter spirulinaalgtabletter som innehåller högvis med omega 3 (det är där fisken får sitt omega 3)
    Soja äter jag inte så ofta eftersom quorn är mycket mycket godare, men heller det än fisk, kyckling eller kött.
    Skickar med en länk:

    http://blogg.naturskyddsforeningen.se/redaktionen/2011/10/14/lasarfraga-hur-mycket-kott-kan-vi-ata-per-person/

    Tusen tack för din blogg, du är riktigt bra på det du gör :)

    • Anna Svarar Evelina says:

      Ja jag hoppas att vi inom LCHF blir bättre på fisk och skaldjur.

      Tänk på att fiskar har enzymer som vi människor inte har. Du behöver EPA och DHA medan fisken mår steålande på ALA. (alla tre är omega3) jag vet inte vilken som finns i dina alger. Vet att det ska finnas vegetabiliskt DHA.

  • Hej. En vän till mig har just börjat med LCHF och vi har diskuterat för- och nackdelar med detta och kom in på just vegetarisk kost och LCHF, varpå vi hamnade på denna sida. Jag var inte medveten om användandet av ”bensin” vid framställning av sojaprodukter, och ville därför kolla upp det lite noggrannare. För det första tycker jag att det är viktigt att hålla sig till fakta, även på internet. Därför ska jag kortfattat förklara vad jag själv hittat. Det verkar vara ett hett ämne på vissa forum, tyvärr saknar de flesta någon riktig kunskap och verkar ha mer känslomässiga åsikter än faktabaserade sådana. Till att börja med så verkar stora delar av vårt svenska ekologiska utbud av sojaprodukter framställas på alternativa sätt, se tex. http://www.kungmarkatta.se/product.asp?pid=204. Att sojaprodukter skulle vara farliga på grund av innehållet av östrogenliknande ämnen baseras på imaginära dieter där intaget är större än vad normala människor klarar av, och har i praktiken -ingen- betydelse för normala människor som äter soja ibland. Jämför detta med antibiotikaanvändningen i dagens djurindustri eller hos mjölkkor etc, vilket är ett långt större problem med tanke på den -bevisat- ökade resistensutvecklingen hos många av våra vanliga bakterier, som med största sannolikhet beror på just detta. Sen vill jag upplysa om att de högsta tillåtna nivåerna av ämnena som kvarstår efter framställning av sojalecitin (här återfinns de högsta halterna) ligger på 21 ppm (parts per million) vilket återigen kan jämföras med de nivåer man får i sig när man tankar bilen (upp emot 100 ppm under hela tiden man tankar, detta bara av det mest cancerogena ämnet i bensin; bensen), kör gräsklippare, eller bor i en stad (konstant exponering). Det verkar vara fullt av oseriösa uträkningar av total exponering vid konsumtion av sojaprodukter som baseras på ett dagligt intag av sojalecitin som enda näringskälla (2 kg/dag) vilket är helt orimligt. Jag stödjer till fullo tanken om att äta hälsosamt och undvika kemikalier i maten, men man får samtidigt ha lite perspektiv. För att verkligen göra skillnad bör man undvika att tanka bilen och så ska man bo på landet, om något. Jag förstår grejen med ”många bäckar små” också, men om man undersökte halten cancerogena ämnen man får i sig av övriga livsmedel (de flesta spannmål processas i fabriker där grödor exponeras för dieselångor, kryddor bestrålas med joniserande strålning, de flesta förpackningar avger spårämnen som anses farliga i höga doser, toxiska ämnen bildas i många vanliga födoämnen vid hantering hemma; tex. mögel, bakterier och cancerogena ämnen efter stekning, grillning eller då man använder grytor och redskap behandlade med teflon, diskmedelsrester, tvättmedelsrester, flamskyddsmedel.. Listan är extremt lång.) ..så inser man att vi alla oundvikligen kommer att samla på oss en hel drös med kemikalier i våra kroppar. Sojaprodukter är förmodligen långt ifrån den största boven i dramat, och jag betvivlar starkt att det skulle vara dåligt i längden att välja det framför något annat, speciellt inte om man väljer de ekologiska alternativen. Dessutom ackumuleras många giftiga ämnen ”uppåt” i näringskedjan, vilket innebär att man får i sig högre halter av gifter om man äter tex. rovdjur, jämfört med betande djur, som i sin tur är sämre än att äta grödor. Ta en närmare titt på tex. tonfisk, inte jättenyttigt om man är skeptisk mot kvicksilver eftersom det är en rovfisk..

    • Anna Hallén says:

      Ja jag vet att forskning är lite si och så och att det går att hitta motsägesefull fakta om i stort sett alla ämnen. Det beror på VEM som vill säga något och i vilket SYFTE. Tyvärr är i stort sett all forskning finansierad av sojaindustrin. Detta gör deras resultat lite osäkra.

      Däremot kan en utgångspunkt vara människans naturliga kost. Där spelar inte tyckandet eller pengarna så stor roll. Vad är vi skapta för att äta? Vad har vi enzymer och hormoner till att hantera? Baljväxter kommer inte att döda oss, men det är inte heller vår naturliga kost. Precis som mejerivaror inte tillhör vår naturliga kost, men många kan hantera dessa i alal fall.

      Det viktiga blir att inte bygga sin kost på icke artegen kost. Alltså att inte ha grunden i baljväxter och/eller mejeriprodukter.

      Grunden ska vara artegen föda och sen lägger du på det lilla extra efter din smak, tycke, övertygelse och biokemiska förutsättning.

      Att köttindustrin ser för gräslig ut hålelr jag med om.

      Att fisken är ett hett ämnen för diskussion håller jag med om.

      Men vi kan tyvärr inte sluta att äta människomat av denna anledningen. Vi bör i stället ta bättre ansvar för att människomaten inte blir förstörd och djuren inte blir illa behandlade.

      Vi håller på att förstöra våra förutsättningar för att friska bo på jorden. Men vi kan inte börja äta fel mat för vår kropp för det. Den fungerar inte i längden på feö bränsle. Men den fungerar med rätt bränsle (och för vissa med lite tillägg utanför ramarna)

      Vi LCHFare tror inte att kött är bra generellt. Vi anser att det är de perfekta aminosyrorna i rätt mix för männsikokroppen. Vi skulle aldrig ge köttfärs till en häst bara för att aminosyrorna är toppen. (för oss)

      Jag önskar av hela mitt hjärta att industrin var mer hänsynsfull, men om jag feläter kost och blir trött, hängig, får ont i magen, utvecklar allergier, diabetes mm… Ja, då orkar jag aldrig slåss för bättre förutsättningar.

      • Är mjölkprodukter naturlig människomat?

        • Anna Hallen says:

          Nix, det är det inte. Och många tar bort det då det inte fungerar. Det som är bra med mejeriprodukter är dessa säger ifrån ganska så omgående. Många som är socketberoende måste ta bort dem pga kaseinet, vilket även stör de med neuropsykiatriska funktionshinder.

  • Ville tipsa lite till lacto-vegetarianer om ost med vegetabiliskt ystningsenzym, som man då faktiskt KAN äta. Vissa märken gör sina ekologiska varianter utan löpe, t ex Zetas ekologiska mozzarella och feta. Västan gör också en hårdost variant med vegetabiliskt ”löpe”. LIDL har ibland varianter. 90% av alla brittiska ostar använder sig av det här, mitt lokala WILLYS säljer en god brittisk cheddar (det vegetariska utbudet över lag i Storbrittanien gör en svensk lacto-ovo-veg grön av avund). Sen har välsorterade affärer en drös veganska ”ostar” men hur de funkar i LCHF har jag ingen aning om.

    • Anna svarar Maria says:

      Jag har aldrig kollat innehållet. Har du möjlighet att se vad de innehåller och vad ko9lhydratmängden är per 100 gram?

  • Hej Anna!
    Du förespråkar fisk väldigt starkt, men vad jag hört så finns det mycket föroreningar och gifter i en del av den. Kan jag äta fisk varje dag? Vilken fisk ska jag välja och vilken ska jag undvika?
    Tack på förhand!

  • Hej!
    Jag äter inte animaliskt protein på grund av att jag blir ”sjuk”. Min kropp orkar inte ta hand om det.
    I det menyförslag du har skrivit ingår mycket ägg. Det äter jag inte heller…
    Har du något förslag till optimal frukost?

  • Jessica says:

    Åh vilken nedlåtande person du är, pinsamt att läsa. Skaffa en ordentlig utbildning i stället för ”kostrådgivare” som vem som helst får på några veckor.

    • Hej Jessica!
      Det var verkligen inte in mening att vara nedlåtande på något vis. Vad är det som upprör? Vad anser du vara felaktigheter? Att bara säga att någon är pinsam är inte speciellt konstruktivt.

      Min kunskap kommer genom tufft pluggande i snart 12 år tillsammans med snart 8 års erfarenhet, så några veckor känner jag inte igen mig i. Vad förslår du för utbildning? (som inte säger att margarin är bra, kolesterol är farligt och vi måste äta mjöl och gluten)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.