LATHUND Levern

Levern är kroppens sopstation och bajsen vår utgång för skräpet.
Låt oss börja med vad levern behöver för att göra sitt jobb.
Fas 1 – Släppa lös och samla ihop farliga gifter/sopor i levern som tidigare var inpackade på olika ställen i kroppen, för att kunna slänga ut dessa.

För detta behöver levern:
Mörkgröna grönsaker, gula grönsaker och äggula, mandel eller pumpakärnor, ALA (vegetabilisk omega 3 – ex olivolja), B12 som finns i animaliska produkter ex kött. Levern behöver även vitlök, järn och mättat fett samt fosfor från kött eller ost

Fas 2 – nu ska vi vira in de farliga gifterna så de inte skadar oss på vägen ut. Som att vira in trasigt glas i tidningspapper innan du stoppar det i soporna.

För detta behöver levern:
Gröna grönsaker, lera (aqualogik.se) och pektin (vinbär, lingon, hallon, syrliga äpplen och citrusfrukter) och ALA (Kanske en shot olivolja?). Äkta benbuljong, mer grönsaker speciellt kål, lite nötter för zink (eller musslor), 2-3 paranötter och massa lök, vitlök och kål.

Fas 3 – den allra viktigaste delen, nu ska soporna/gifterna ut!

Denna del fungerar mycket dåligt om du har inflammation i kroppen. Inflammation är som att sopnedkastet (ni vet det som fanns i hyreshus förr) är igenbommat och fastskruvat. Du får bära tillbaka soporna till lägenheten… gifterna återupptas av din kropp.

Så här är första fokus

  • Ta bort/minska inflammation – öka omega 3, minska majonnäs och oljor. Men behåll en liten del olivolja. (Det är omega 6 vi jagar här) Öka fisk och ta bort bacon. Lägg till lera igen.
  • Läk tarmen. Smörsyra är toppen för tarmläkning. Bakterier + fibrer (bakteriemat) = Smörsyra. Syrade grönsaker är häftigt nog både bakterier och bakteriemat i ett. Samt gelatin som finns i äkta benbuljong.
  • Stresshantering – andningsminuten, mindfullness, yoga

Det här behöver levern:

Mer gröna grönsaker, mer lera och mer kålväxter.
Lite mer pektin.

Nu ser vi snabbt att det är katastrof att hoppa över grönsaker bara för att kolhydrater inte behövs i vår kropp. Det är katastrof att bara tillsätta potatismjöl för att kompensera fibrerna då det kommer saknas en massa annat, ex klorofyll (det gröna färgämnet som funkar som ”tidningspappret” för glasbitarna.)

Det är också katastrof att ge sig på leverrening (i alla konstiga snabbvarianer som florerar på FB) utan tillgång till alla dessa ämnen/livsmedel som behövs för alla stegen.

Tänk om du stimulerar ihopsamlingen men inte har tillgång för att linda in ”glasskärvorna” utan bara ställer till skada och sen inte heller kan kasta ut skärvorna utan måste bära tillbaka alla vassa delar i kroppen igen.

Så balanserad LCHF-mat som innehåller allt kroppen behöver alltid alla dagar.
Annas handmodell full av gröna grönsaker, kål och lök, fuledelar som buljong, oxsvanssoppa, kalvsylta mm. Mer fisk och mindre bacon. Gärna med 1 dl nötter.

Det vi har missat är kanske gallblåsestartaren:
1 Olivolje- och ekocitron-shoten var morgon

Och kanske även:
1 Lera (aqualogik.se)
2 Pektin (lingon, vinbär, citron och sura äpplen)
3 Glycin (eller gelatin – men den kunskapen är för stor här. Finns en FB-grupp som heter Gelatin och möjligheter – sök kunskap där).

Ta hand om din lever! Mår den dåligt kan du aldrig må bra.

7 reaktioner till “LATHUND Levern”

  1. Hej Anna! Är så imponerad av ditt kunnande! 😊👍🏼
    Marististel ska ju vara bra för stt stärka levern, är det något du känner igen ich kan rekommendera?
    /Åse

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *