LCHF för viktminskning – handmodellen

Som sagt, LCHF och LCHF är både samma sak och samtidigt helt olika. Du måste se till för vem kosten ska göra nytta och vad personen har för mål.

Hur ser då LCHF ut för viktminskning? Ja, även det är olika. Jag arbetar efter ett system sen 2005 som fungerar oerhört bra. Det är inte ”sanningen”, men en oerhört bra grund att börja med. Fungerar detta på alla? Naturligtvis inte. Det är av denna anledning som det finns proffs med näringsfysiologisk kunskap som kan hjälpa de som inte hittar rätt i allmän kunskap.

 OBS! Nu pratar vi alltså viktminskning! Det finns handmodellen för hälsa också, bara sök i SÖK-rutan till vänster.

Nummer ett: Du kan bara gå er i vikt om du kan äta 4 måltider och stå still i vikt. Så börja med att lära dig äta!
Nummer två: Du kan bara behålla din viktminskning om du har trygga rutiner.Så lär dig äta gott utan undantag.
Nummer tre: Du kan bara gå ner i vikt om du lyssnar på din kropp. Sluta lyssna på alla genvägar och snabbtips. Hade de fungerat så hade alla varit smala nu, eller hur?

Sist men absolut viktigast: Du kan bara gå ner i vikt och stanna där om du mår bra. Oro skapar tröstätande. Sömnbrist skapar hunger. Stress skapar fettinlagring. Uttråkning skapar småätande. Och nej, dessa överlevnadssignaler/krav från hjärnan är inget du kan stå emot i 30-40 år.

Så, hur ser då START-menyn ut för att nå viktminskning?

Frukost:
En hand (handflata plus fingrar) med ägg, fisk, skaldjur, kött eller kyckling.
(Utan fingrar om du blir övermätt och mår illa. Gäller alla måltider, eller bara någon. Känn efter.).

Men minska aldrig för att snabbare gå ner i vikt. Bantningsfälla delux.

Ca 1 msk –  1 dl med någon fettrik produkt såsom grädde, creme fraiche, ost. (Väljer du rent smör eller kokosfett blir mängden naturligtvis mindre. Ät tills du är mätt)

Lunch och middag (ser likadana ut):
En hand (handflata plus fingrar) med ägg, fisk, skaldjur, kött eller kyckling
En hand grönsaker ovan jord. Ex broccoli, blomkål, paprika, gurka, zucchini mm
Ca 1 msk – 1 dl med god sås på grädde eller creme fraiche.
Ost använder du fritt i matlagningen.

Extra:
1 dl blandade nötter
Har du mycket kramp så välj 1 dl mandel.

Vill du inte äta nötter så välj Annas Supersalt i stället.

Som du ser finns ingen yoghurtfrukost med nötmüsli. Är nu detta fel eller onyttigt? Nej, men de flesta kvinnor har svårt att gå ner på mejeriprodukter och därför väljer jag bort det i min meny. Däremot är det många som lägger in den frukosten när de är klara för de går inte upp i vikt på detta. Kan man gå ner på yoghurtfrukost? Vem är ”man”? Kolla (om du vill) om DU kan gå ner på yoghurtfrukost. Kan du inte så följ mina råd.

Det finns inget mellanmål med grädde och bär. Är det då onyttigt? Nix, men allt du äter utöver maten minskar din möjlighet till viktminskning. Maten du äter är till för att du ska må ditt allra bästa. Kroppen behöver näringsämnen för alla sina uppgifter. När de uppgifterna är klara så lagrar kroppen resten som fett….

Det finns ingen mörk choklad. Men det är väl nyttigt? Japp, faktiskt jättenyttigt. Men nyttigt och viktminskning är inte samma sak. Allt du äter utöver maten minskar din viktminskning. För några betyder det att de kan äta lite utöver och ändå gå ner. För andra betyder detta att det minsta lilla som det äter utöver maten stoppar viktminskningen. (Min kropp är sådan!) Men nu när jag är klar kan jag äta mörk choklad. Jag går inte upp av det och vanligtvis triggas jag inte heller till mer ätande. Hur fungerar DU?

Så, fungerar detta för alla? Nix (eller kanske jo..)
De vanligaste fällorna:
1. Du äter inte så här.
2. Du småäter på godkända saker men som ligger utanför ovan meny. (Och då äter du inte så här)
3. Du väljer för mycket mejeriprodukter. (Skratt, och då äter du inte så här)
4. Du äter för lite. Du tror att det är bra att äta lite för då är du extra duktig och då går det extra fort. (Det enda som händer är att kroppen sänker din förbränning och börjar spara och lagra) Använd handmodellen, du har ju alltid dina händer med och de ger en bra anpassad måltid.
5. Du äter för mycket. Du har hört att du kan äta hur mycket som helst men du har inga fungerande mättnadskänslor. Kroppen kommer att öka din förbränning en del, vilket är bra. Men den kan inte kompensera fullt ut och absolut inte till den grad att du går ner i vikt. Vanligtvis går du dock inte upp, (även om det kan hända). Använd handmodellen.

Är du sockerberoende kommer tyvärr nötterna troligtvis att trigga dig. Då får du ta bort dem. Tänk på att den nöten som brukar innebära störst problem är cashewnöten. Nej, den är inte dålig. Men för sockerberoende brukar det vara den som skapar mest problem. Tar du bort nötterna kan du eventuell behöva lite extra magnesium. (Välj då INTE magnesiumoxid eller magnesiumhydroxid)

Ät så här, utan undantag i 6 månader. De allra flesta går ner i vikt.
Japp, det finns sen knep därefter. Men tar jag dem nu så ska alla prova den direkt… och det fungerar tyvärr inte. Du måste kunna äta 4 måltiden per dag utan undantag som en vardaglig rutin för att kunna gå ner i vikt och behålla din viktminskning. Livet ska ju inte vara en kamp. Livet ska inte vara en planering om vad man ska äta vid nästa måltid.

Välj 10 olika proteinkällor per vecka.
Välj minst 10 olika grönsaker per vecka.
Ät av alla sorters naturliga fetter.

Ät inte livet. Lev det!

81 reaktioner till “LCHF för viktminskning – handmodellen”

  1. Hej Anna, jag har nyligen börjat med lchf och hitta precis in här. Toppenbra med lite riktlinjer för viktminskning.

    Jag har en fråga gällande frukost.

    Jag brukar göra omelett på 3 ägg,0,5dl vispgrädde ca 1 dl västerbottenost och 100 gram tomat. Steker i smör och tar ibland en bit frökex också för att ha nått att tugga på. Är detta helt fel för att gå ner i vikt? Har väldigt svårt för frukost (som inte är mackor och oboy….) vad kan jag annars äta som funkar bra?

    Mvh
    Jenny

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *