1:1 balans i kött?

Ja så stod i förra numret av LCHF magasinet. Balansen gäller omega 3 i förhållande till omega 6 för gräsbetande kossor. Jag reagerade direkt. Jag hade aldrig hört siffror som dessa. Ett av mina favoritområden är just omega 3.

Var det en ny sanning som jag har missat eller ett rent önsketänkande från biffätarna?

Tyvärr tror jag att det var ett önsketänkande. Ännu mer tyvärr att det gick ut som en sanning i LCHF-magasinet. Jag har hittat en pytteliten undersökning http://www.gronagardar.se/artikel-nn.html

Den visar med stor tydlighet att vi självklart ska välja gräsbetande djur, men det visste vi nog från början. De djur som lever och äter som de är skapta för ger naturligtvis bästa förutsättningen för oss som sen äter dem. Klart att de också påverkas negativt av att leva och äta på ett onaturligt sätt, precis som vi människor.

Men vi bör helt klart att fortsätta att variera med massor av fisk eller fuska med kapslar.

Jag behöver dock fler ögon och lite mer hjälp. En källa är ingen källa. Har DU några fler uppifter om detta?

Denna gillade jag http://www.mjornbygdenslamm.se/img/kott_landskap_holma.pdf 
Vad tycker du?

6 kommentarer till “1:1 balans i kött?”

  1. Linda skriver:

    Hej Anna,
    Hittade detta på http://www.thehealthysceptic.org
    //Linda

    Essential fatty acids (EFAs) play an important role in preventing and reducing inflammation. I’ve written an entire series of articles on this topic, which I’d recommend reading if you haven’t already.

    The ideal ratio between omega-6 and omega-3 fatty acids is between 1:1 and 3:1. The average American ratio is closer to 25:1, and as high as 30:1, thanks to diets high in processed and refined foods. The result of this imbalance is – among other things – inflammation.

    Two steps are required to bring this ratio back into balance. First, dramatically reducing consumption of omega-6 fats, and second, moderately increasing consumption of omega-3 fats. I explain how to do this in considerable detail in this article.

    Another benefit of increasing intake of omega-3 fatty acids is that they have also been shown to help balance the Th1 and Th2 systems.

    Aside from ensuring a proper balance of omega-3 and omega-6 fatty acids, following an anti-inflammatory diet/lifestyle and avoiding dietary triggers like gluten and iodine is essential.

  2. Hittade en lite nyare studie, från 2007.
    Här följer ett utdrag från Sveriges Lantbruksuniversitet om
    Produktkvalitet på Svenskt Nötkött, skrivet av Karin Lindow.
    Där bl.a detta står att läsa på sidan 24 i PDFen.
    Svart på vitt att siffrorna i LCHFmagasinet är tagna från köttkvaliteten på stenåldern.
    Länk till hela studien under urklippet.

    ”I västvärlden drabbas många människor av fetmarelaterade sjukdomar som hjärtkärlsjukdomar, diabetes och cancer (WHO, 2003). I Sverige är nästan 10 % av den vuxna befolkningen överviktig och trenden visar att övervikt hos barn och ungdomar ökar snabbt
    (Olsson och Magnusson, 2004).

    Kostråden är att minska intaget av fett i dieten, att öka
    andelen fleromättade fettsyror i förhållande till mättade fettsyror, och att öka intaget av omega 3-fettsyror i förhållande till omega 6-fettsyror (WHO, 2003).
    Det finns starka vetenskapliga bevis på att en ökning av intaget av omega 3 i förhållande till omega 6 leder till bättre hälsa. Kvoten mellan omega 6- till omega 3-fettsyror i kosten har ändrats från
    stenåldern till nutid, idag är kvoten ungefär 15:1 i Västeuropa och USA, på stenåldern var den 1:1
    (Simopoulos, 2001).
    Den önskvärda kvoten av omega 6 till omega 3 är ca 4:1 till 5:1
    (Wariss, 2000).”

    http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00002039/01/PublKarin.pdf

    Hittade studien i min länk till Norrbete, där man kan köpa gräsbeteskött i Mellannorrland.
    Länk till deras sida, där det står om en undersökning om omega-3 i Norrbete’s kött, som ska göras nu i höst.

    http://www.norrbete.se/Default.asp?oewCmd=3&id=50105&archiveid=1527&pageid=30040&path=21509

  3. Hallå där, Anna!

    Djurens fettsammansättning återspeglar vad de äter. Spannmålskross har en kvot (n6/n3)på 15 och uppåt, gräs och ensilage ligger under 0,3. Djur som enbart äter gräs och ensilage får alltså en utmärkt n6/n3-kvot. I de mätningar jag sett brukar muskelkött ha en kvot på ca 1,3 och fett på ca 0,7. Den som äter en hög andel fett hamnar alltså nära 1:1.

    Jag talade för övrigt med Jana Pickova på SLU idag. Hon berättade att traditionellt uppfödda kor i Sverige kan ha två till fem gånger så mycket n6 som n3. Amerikanska och japanska djur kan ligga på 15:1. Men svenskt gräsuppfött är alltså bra.

    Nu var det inte jag som skrev den där texten i LCHF-magasinet utan en av våra korrespondenter, men det var ingenting konstigt med den. Hade den varit uppenbart felaktig så hade vi rättat den. Du anger själv en referens för gräsuppfött, där hittar jag siffrorna:

    omega6/omega3 1.32 1.23 1.40 0.71 0.73

    De högre värdena är för kött, de lägre för fett. Hur tolkar du dessa siffror?

    /SSS

    • Anna svarar SSS skriver:

      Ledsen att du fastmnade i spammet. jag försöker hitta vad som gör att det blir så ibland.

      Jag eftersöker fler siffror. Vågar inte skaffa mig en kunskap på en källa. Att gräsuppfött är kanon håller jag fullt med om. Att kött är bra likaså. Att djur kan omvändla ALA till för oss användbart EPA och DHA stämmer också. Men i vilken omfattning är det som jag är nyfiken på. Marina djur har stor andel av den enzym som gör detta arbete. Vi människor har en myckert liten del av denna enzym.

      Ett oerhört intressant ämne, men som sagt, jag behöver mer kött på benen än en källa för att jag ska börja tolka fakta. Däremot vill jag gärna ifrågasätta, fundera och fortsätta vara öppen. Detta är ett ämne där vi inom LCHF inte får göra fel, så hellre på säkra sidan och fortsätta rekommendera fet fisk.

      När vi arbetar så tufft med kosten som vi gör så är det bra att skapa sig säkra marginaler. Rådet om fisk som omega 3 källa kan inte blir fel. Rådet om att det skulle räcka med att bara äta gräsuppfött kan däremot bli fel, både gällande homocystein och omega 3/omega 6 balansen. Och då en del äter produkter som korv så behövs en ännu större del än kvoten 1:1 för att balansera upp.

      Jag ser fram emot mer kunskap och fler källor/siffror. Det ska bli oerhört spännande att lära mer.

  4. Det är ingenting konstigt alls med detta. Jag har läst säkert hundra studier som jämfört gräsuppfött kött med konventionellt producerat. Samtliga visar att gräsuppfödda djur har en bättre fettbalans än stödutfordrade. Siffrorna varierar mellan länderna och de viktigaste orsakerna till att vi får så fina värden i Sverige är att vi har djur som inte slutgöds med kraftfoder före slakt och att vi har ett så bra gräs. Ju längre norrut och ju högre över havet, desto nyttigare gräs!

    Det är alltså ganska enkelt. Äter man mest nötkött är det bra om det är gräsuppfött fram till slakt. Om man bor i Norden hamnar man normalt på en n6/n3-kvot på ca 1,5, i bästa fall ännu lägre. I varma länder är gräset inte lika näringsrikt och där blir siffrorna något sämre. Eftersom detta tydligen inte är självklart ska jag skriva en populär artikel om omega 3/omega 6/CLA och vitamin E i nästa nummer av LCHF-magasinet.

    Den största faran för oss människor när det gäller balansen mellan omega 6 och omega 3 är fleromättade vegetabiliska oljor och brödsäd/frön. Vad man också ska tänka på är att inte äta för mycket nötter, eftersom många innehåller en hel del omega 6 och bara obetydligt med omega 3. Jordnöten är visserligen ingen nöt, men den innehåller en hel del omega 6 och bara spårämnen av omega 3. Det betyder att kvoten n6/n3 överstiger 1000:1! Valnöten lär ha en kvot på 4:1 och är i så fall ett bättre val.

    Det finns många organisationer som verkar för gräsuppfött kött och det är lätt att hitta information på engelska. På svenska finns ingenting. En bra källa för nybörjare är:

    http://www.eatwild.com/health.html#wildgame

    Sten Sture

  5. Anna Hallén skriver:

    Varför inte äta nötter OCH fisk så blir balansen kanon tillsammans med gräsuppfött kött?

    Omega 6 är essesiellt, så det är en optimal balans som måste vara målet. Samt att inte ha för lite omega 3 för kroppens behov eftersom det i sig skapar så många problem.

    Brist på omega 3 är inte samma som obalans i kvoten mellan omega 3 och omega 6.

    En tanke till. Vi äter ju mycket fett, precis som du säger och omega 3 halten är bättre i fettet än i köttet. MEN äter vi verkligen fettet från köttet i den omfattningen? Mina köttbitar från nöt är inte speciellt feta trots att jag alltid väljer fetast möjliga. Nötfärsen får jag upp till max 20%. Blandar ni i extra fett eller hur gör man?

    Hur löser vi sen tillagningproblematiken med köttet? Många väljer ju att steka skivor i smör, alltså mycket stekyta. En söndagsstek eller i kokt form hade varit bra att variera med.

    Jag är inte emot kött. Jag är inte emot stekt kött. Jag älskar LCHF tidningen. Det jag försöker lyfta är att det alltid finns fler sidor på myntet, att det finns fler aspekter att ta hänsyn till. En sanning kan bli fel i det stora sammanhanget eftersom så mycket annat påverkar. En förenkling av kroppens svåra kemi kan bli helt fel, men fungera i verkligheten och det stora sammanhanget.

    Vatten är nyttigt. Till och med essentiellt. Vatten i stora mängder (8-10 l på 3-4 timmar) dödar. Är vatten farligt eller nyttigt?

Lämna en kommentar